rogerR Posted April 15, 2017 Posted April 15, 2017 Er det normalt at belgene tømmes for luft hvis bilen står lenge nok? Hvis ja, hvor kort tid er akseptabelt? På forhånd takk ☺️ Roger Quote
Christian Sørensen Posted April 15, 2017 Posted April 15, 2017 Nei. Ikke normalt. Sent fra min SM-G935F via Tapatalk Quote
Marevan Posted April 15, 2017 Posted April 15, 2017 Den skal holde på luften, hvis ikke er det noe galt som må repareres. Overse det lenge nok, og så blir det enda dyrere pga kompressor som blir utslitt også. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
rogerR Posted April 15, 2017 Author Posted April 15, 2017 Så lav er den bak på begge sider etter 2-3 dager. Foran ser den normal ut. Siden det er likt på begge sider bak og foran så er det neppe noen belg som er gåen. Hva kan det være? På forhånd takk. MVH Roger Quote
CHARLIE Posted April 15, 2017 Posted April 15, 2017 Hei Roger Jeg har en 2003 E200 Kompressor stv som la seg helt nedpå i løpet av 2-3 dager. Verkstedet fant en lekkasje i en luftslange fra trykkluftkompressoren. Skiftet til NY kompressor. Etter 2-3 dager lå den helt nedpå igjen. Da var det ingen bønn. 2 NYE luftbelger ble bestilt inn og montert. Etter det har den ikke seget en millimeter på 2 uker. Denne bilen la seg også like langt ned på begge sider hver gang. Er redd du må til med samme jobben på din Quote
rogerR Posted April 15, 2017 Author Posted April 15, 2017 Godt jeg har garanti fremdeles da. Takk for hjelpen. God påske til deg. MVH Roger Quote
rogerR Posted April 15, 2017 Author Posted April 15, 2017 Slik ser den ut hele bilen. Dette ser jo ikke så bra ut. Jeg innbiller meg at selgeren (Bryne Bil) vil prøve seg med at det er helt normalt etter noen dager, men det er det altså ikke skjønner jeg dere rett? Bilen stod en stund også før jeg kjøpte den. Kan det spille inn på en måte? God påske alle sammen. MVH Roger Quote
Christian Sørensen Posted April 15, 2017 Posted April 15, 2017 Hadde en s211, slik du har, fra 2006. Med en gang jeg kjøpte den sank den ikke slik som du vist til at din gjør. Selv om den stod stille 1 drøy måned en vinter. Så begynte den å sige. Til slutt sank den helt ned bare iløpet av en arbeidsdag. Byttet til slutt begge belgene og det ble bra igjen. Så nei, det er absolutt ikke normalt. Sent fra min P00C via Tapatalk Quote
rogerR Posted April 15, 2017 Author Posted April 15, 2017 Takk for hjelpen. Tar kontakt med forhandler til tirsdag. God påske. MVH Roger Quote
carlsson w211 Posted April 16, 2017 Posted April 16, 2017 når du tar bilen tilbake å krever reprasjon, så kan du huske på at i wis så står det at vist bilen/luftbelgene er gått over 80k så skal de byttes i parvis. og det er ikke tillatt å kappe luftslangen til luft resorvare under bilen, slik mange verksteder gjør for å spare tid (slipper å slippe ned bakakslingen). (tipper de kommer til å krangle på dette, så vist noen har tilgang på wis så hadde det vært greit om du hadde fått de papirene før du drar bortover. jeg kan desverre ikke hjelpe deg der, da min diagnose pc er på reprasjon etter minste hadde et lite uhell med å tømme melk over den) ikke det at det er noe fare å kappe slangen og har selv gjort det når jeg tok ut et resorvar for å sveise den. men greit å få gjort det slik det står i boka, og garantiden på luftbelgen gjelder ikke vist en kapper slangen. personelig så ville jeg ha gått for arnott belger, mye enklere å sikrere å montere (mindre sjanse for feilmontering nede på den nedre bærebru) og har ikke den utvendige resorvar tanken som bruker å corrodere sund. nå kjenner jeg ikke til det verkstedet du skal til, men vet om flere som har fått feilmontert luftbelger nede på bærearmen, noe som korter ned levetiden kraftig. oppdaget selv på vinterbilen at den hadde litt forlite klaring og tok bortig når bilen ble heist opp maks. var noen mm feiljustert på den ene luftbelgen. derfor hadde jeg valgt anrnott. minst like bra, bare billigere Quote
rogerR Posted April 16, 2017 Author Posted April 16, 2017 Tusen takk for all hjelp og gode råd. Jeg liker MB-forumet bedre enn BMW-forumet. ☺️ Fortsatt god påske alle sammen. Hilsen Roger ☺ Quote
rogerR Posted April 18, 2017 Author Posted April 18, 2017 Snakket med innehaver av Bryne bil. Virket ikke som han var hypp på å gjøre for mye med bilen. Han mente det var normalt at den sank ned etter noen dager, men innrømte at 2 dager var litt kort tid. Skulle komme innom så skulle han se om det var "noe han kunne gjøre". Hva syns dere om det svaret? MVH ROGER Quote
ALiland Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 R klassen til gamlingene viste ikke tegn til å sige selv om den hadde stått en uke. Så disse skal ikke sige i det heletatt. Om de blir kranglete kan du jo spørre og få skriftlig svar fra BOS og vise til, selv om de kanskje vil ha noen kroner for det så er det fortsatt billigere enn å betale nye belger selv. Quote
Marevan Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Snakket med innehaver av Bryne bil. Virket ikke som han var hypp på å gjøre for mye med bilen. Han mente det var normalt at den sank ned etter noen dager, men innrømte at 2 dager var litt kort tid. Skulle komme innom så skulle han se om det var "noe han kunne gjøre". Hva syns dere om det svaret? MVH ROGER Det synes jeg er et skuffende dårlig svar om det ikke var opplyst om ved salget. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
KennethJ Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Snakket med innehaver av Bryne bil. Virket ikke som han var hypp på å gjøre for mye med bilen. Han mente det var normalt at den sank ned etter noen dager, men innrømte at 2 dager var litt kort tid. Skulle komme innom så skulle han se om det var "noe han kunne gjøre". Hva syns dere om det svaret? Som forventet fra en bruktbilselger, de er som regel ikke veldig opptatt av kundene sine.. Bilen min kan gjerne stå et par uker uten at det er synlig nivåendring, den har airmatic. Quote
carlsson w211 Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 ekstremt dårlig svar. w211 skal ikke synke ned etter noen dager. på vinterbilen så var jeg uheldig i vinter, når jeg jobbet med den, å skadet slangen som går ifra ventil blokka og bak til trykktanken bake i bagasjerommet. siden jeg allerede hadde skjøtet denne slangen 2 plasser og hadde ikke flere skjøte stykker så bestemte jeg meg for å skifte slangen. jeg koblet ut kompressoren og kjørte rundt med bilen i 2 uker mens jeg venta på ny trykkslange som jeg bestilte ifra et firma i england. bilen sank ikke 1mm ned engang. nå hadde jeg riktignok wisit workshop i displayet, og systemet gikk i en slags"nødmodus" og stengte av ventilene i hver belg da. sommerbilen har stått hele vinteren uten at det er synelig at den her synket noe. vist bryne bil ikke vil gjøre noe med dette, ville jeg ha fått en vurdering ifra bos. og opprettet en sak mot bryne bil, enten fått fixet dette eller hevet kjøpet. eks via forliksrådet eller noe sånt. dessverre så vil dette ta lang tid og da må du bruke noe tid og kroner på å få dokumentasjon, og ikke anbefalt å bruke bilen mens saken pågår. forøverig så innbiller jeg meg at det står i wis... (litt usikker der) at en skal aldri slippe den helt ned eller dra belgene helt ut da dette kan skade belgene. det med å dra belgene helt ut er litt rart siden belgene ofte er litt trykksatt når en får de, men ved f.eks ved demper skifte bake så står det, dump trykket med star (får bare dumpet til 5 bar) så skal en jekke opp litt før en tar av dempern for å forhindre skade på belgen. Quote
FrodeS Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Bilen skal IKKE synke ned, uansett hvor lenge den står. Har du garanti på den, og den synker ned, så er det i grunn bare å ta bilen tilbake og be dem fikse problemet. Quote
rogerR Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Nå skal dere høre. Jeg tok kontakt med BOS i Kr.sand da jeg ville ha en uttalelse fra dem. Tenkte det var litt mer håndfast i møtet med selgeren. Han skrev dette: "Beklager sent svar. Den skal ikke synke noe merkbart på 3 dager. Men det er ikke så unormalt. Vil heller si det er kritisk hvis den begynner å bli merkbart lavere over 1 natt." Den skal ikke synke, men det er ikke unormalt? HVA MENER HAN MED DET????? Jeg vet ikke i alle fall. MVH Roger Quote
FrodeS Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 utrolig dårlig svar fra en profesjonell part. Bilen skal kunne stå hvor lenge som helst uten å synke. Quote
Recommended Posts