Lothbrok Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Etter mange ulike biler og merker har jeg akkurat kjøpt min første Mercedes. Det ble en 2004mod E240 4-matic proppet med utstyr. Etter henting i Oslo og nå på tur opp til hytta er jeg ikke i tvil, jeg har gjort et røverkjøp og mitt beste bruktbilkjøp! Noen spørsmål til de med peiling: 1. Har "innklaffbare" speil og en setebeltealarm. Speilene skulle jeg ønsket klaffet inn automatisk når jeg parkerte bilen og setebeltealarmen ønsker jeg lydløs. Hva trenger jeg? Har VAG-com og Ross Tech software som jeg har brukt på Audi til samme jobben før. 2. Det er seter med kjøling og varme, men på førersiden virker den ikke. Han hadde nappet ut sikringen på førersetet fordi den røyk (han husket ikke om d var når han prøvde å bruke det). Denne bilen ble sendt inn på autorisert mercedes verksted for den minste ting fra den var ny, men han hadde ikke sendt den inn for feilsøk ang dette da det nettopp hadde skjedd. Før jeg svir av penger, er d noen som har noen tips til hva/hvor jeg kan feilsøke selv? 3. Er d mulig å ettermontere distronic på bilen? Noen som har prøvd? 4. Ryggekamera, finnes d gode løsninger som bruker midtkonsollens skjerm og registrerer revers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Gratulerer! 1: Speilene kan du vel sette opp til å legge seg inn automatisk gjennom menyen i bilen (altså i kombiinstrumentet), setealarmen tror jeg du må ha star (Mercedes-diagnose) eller lignende for å få til. 2: Her bør du finne ut om det er kun varme eller både varme og kjøling som gjør at sikringen ryker, det er ikke direkte uvanlig uansett merke at varmetråder ryker hvis man eksempelvis har vært flink til å stå på kne i setet.. 3: Distronic kan ettermonteres, en fyr med navn Steve i Nederland kan gjøre sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megaoctane Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Masse prosjekter fra Steve her: http://www.mercedesforum.nl/mbenznl/ Det er nederlandsk side så bruk Google translate. Be om pris på distronic og ryggekamera. Han kan ordne det. Samtidig som du er der nede, lønner det seg å få tatt service på bil/automat/fordelerkasse, og bytte ut mest mulig slitte deler etc hos Steve. Mye lavere pris versus norske verksted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 deilig bil. bra med krefter og på alle 4. Og kunn småting som er fixbare. kjekt. Men husk at denne motoren er nøyen på olja..IKKJE sløv på oljeskifta. det pga. litt trange olje kannaler i har eg lest meg opp til. Men motoren er good. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted April 13, 2017 Author Share Posted April 13, 2017 Roger ang oljeskift. Er serviceintervall fra MB ok mtp oljeskift på denne? Nederland faktisk. Tenkte mer på om noen nord for Lindesnes hadde erfaring jeg Skjønner hvis distronic blir vanskelig men ryggekamera må vel kunne finnes noe her oppe i nord? Hvor i meny kombiinstrument finner jeg d med speilene? Noen som vet? Når d gjelder kne i setet så nevnte jeg d for han under overtakelsen men han mente han aldri hadde gjort noe slikt, og hadde d vært brudd i varmekabelen så skulle vel kjølingen virket? PS: fordelerkasse er byttet inkl oljeskift på aut.kassen for 40000km siden så d trenger jeg ikke tenke på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 2. Ledningene til viftene i sitteputen er en svakhet og må kanskje byttes ut. Steve hos MBenzNL hjalp meg nylig med dette på min 211. Det kan ellers være styringen av varme/ventilasjon som er defekt, men i alle tilfeller bør det være mulig å lese av hvor feilen ligger med StarDiagnose. 4. Det finnes ingen plug'n'play løsninger for ryggekamera til 211 før 2009 da NTG2.5 kom. Jeg har ryggekamera tilkoblet TV-tuneren i min bil, men må trykke på 'VIDEO' for å få opp bildet. Kameraet aktiveres dog av ryggelyset slik at det ikke står på konstant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted April 13, 2017 Author Share Posted April 13, 2017 Sven Håkon: hva heter ryggekameraløsningen din, evt. hvor kjøpte du den? Funker for meg slikt du har d. Gode tips ellers ang setet. Hvor er d best/billigst å anskaffe StarDiagnose? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 PS: fordelerkasse er byttet inkl oljeskift på aut.kassen for 40000km siden så d trenger jeg ikke tenke på Da er det 20000km til neste gang, så det er greit å huske det Nå er fordelingskassa i din ikke av den typen det er viktigst å bytte olje på (240 har ikke clutchpakke som låser i fordelingskassa), men gjør det allikevel pr. 60000km du.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Sven Håkon: hva heter ryggekameraløsningen din, evt. hvor kjøpte du den? Funker for meg slikt du har d. Gode tips ellers ang setet. Hvor er d best/billigst å anskaffe StarDiagnose? Jeg har originalt ryggekamera fra nyere modeller. Siden ryggekamera aldri ble levert på 211 måtte bakluken modifiseres for å få montert det, men det funker perfekt. Jeg fikk hjelp av MBenzNL med tilkobling, og vil anbefale å sjekke hvilke muligheter du har med ham. Jeg postet noen bilder av hva som måtte gjøres og hvordan det ble i tråden om 211en min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted April 13, 2017 Author Share Posted April 13, 2017 Da er det 20000km til neste gang, så det er greit å huske det Nå er fordelingskassa i din ikke av den typen det er viktigst å bytte olje på (240 har ikke clutchpakke som låser i fordelingskassa), men gjør det allikevel pr. 60000km du.. Uten å gå for dypt inn i den lange debatten om hva en selv subjektivt mener hva som BØR gjøres: Hva sier MB serviceintervall om bytte av olje på automatkassen? 60000? Hatt en god del automatkasser siste årene og aldri noen som har vært i nærheten av hver 60000km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Uten å gå for dypt inn i den lange debatten om hva en selv subjektivt mener hva som BØR gjøres: Hva sier MB serviceintervall om bytte av olje på automatkassen? 60000? Hatt en god del automatkasser siste årene og aldri noen som har vært i nærheten av hver 60000km. Da bilene var nye ble det vel sagt at de hadde lifetime-olje mener jeg å ha hørt.. Nå sier de 60kkm, i USA sier de også 60kkm for fordelingskassa mens det ikke er så lett å få klarhet i her hjemme.. Når det gjelder fordelingskasse kan jeg fortelle at jeg har byttet den på min bil som følge av at clutchpakka i fordelingskassa var permanent låst, det var en relativt kostbar affære men er ikke noe du må tenke på siden 240 ikke har den clutchpakka i midten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 13, 2017 Share Posted April 13, 2017 Når 722.6 kassa kom på dissa bila var den fyllt med livtidsolje, dvs at det skulle ikke skiftes olje. Olja skulle vare like lenge som kassa. Og der hadde MB helt rett. Olja og kassene holdt like lenge. Så etterhvert ble de klokere og de anbefaller nå å skifte olje og filter innimellom. Problemet i dag er kostnaden på verksteder. Alle fabrikanter prøver å overgå hverandre mht å få ned vedlikeholdsutgiftene. Når du sier du ikke har vært borti så korte intervaller før, er dette fordi at alle prøver å få ned kostnadsargumentet. Og dersom du kjører uten oljeskift er det god grunn til å anta at du klarer å kjøre ut garantitiden uten problemer. Jeg vil si at du kanskje kan kjøre 3-4 ganger så langt med en automat som får frisk olje innimellom. Dette gjelder uansett bilmerke! Så 60.000 km er vel et tall som de fleste entusiaster og sakkyndige har kommet til. (MB opererer vel med det tallet sjøl i dag.) Igjennom historien er det blitt laga mange motorer/gear som er blitt allment forklart som katastrofer. I dissa katastrofene kan man finne eksemplarer som har gått fint uten problemer. Felles for alle som har klart seg, er at de er at eieren, som regel, er en som er "religiøst" opptatt av oljeskift. Hadde jeg f.eks kjøpt en Volvo i dag med automat, ville olja blitt skifta hver 60.000 med mindre Volvo sa den skulle skiftes hyppigere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted April 13, 2017 Author Share Posted April 13, 2017 Solgte nettopp en volvo. Den hadde 120K. Hvis den går som drosje har den 60K pliktig intervall merkelig nok. Før det hadde jeg en Audi. Den hadde 180K. Usikker på drosjeintervall på Audien. Har byttet en del olje på kasser opp igjennom av egen overbevisning. Spørsmålet gjaldt hva MB sier. 60K har jeg som sagt ikke vært borti før. Good to know mtp at historikken er på plass ved evt. videresalg... Hvis noen vet: Finnes det skriftlig et sted eller er dette noe man kun får fortalt av MB verksted? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted April 14, 2017 Share Posted April 14, 2017 Skifter man hver 60000. km er man på den sikre siden. Ingen grunn til å gjøre det sjeldnere. I tillegg blir olje, både på motor og girkasse, utsatt for mye mer "slitasje" med norsk bruksmønster med kaldstart, småkjøring og lavt turtall enn å kjøre Autobahn i timesvis i 150-200 kmh som er det det er laget for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted April 20, 2017 Author Share Posted April 20, 2017 Fant disse i bagasjerommet. Kan noen fortelle meg hva de er til? Tipper den skruen/bolten i plast har noe med montasje av reservehjul men reservehjulet er festet på annet vis p.t. De andre to aner jeg ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Ingen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 2. Ledningene til viftene i sitteputen er en svakhet og må kanskje byttes ut. Steve hos MBenzNL hjalp meg nylig med dette på min 211. Det kan ellers være styringen av varme/ventilasjon som er defekt, men i alle tilfeller bør det være mulig å lese av hvor feilen ligger med StarDiagnose. Hadde foresten bilen inne på verkstedet ifm. knekt fjær. I den forbindelse fikk jeg de til å lese av diagnoser. Ingen tegn til noen ting ang. setet. Så det stemmer ikke at StarDiagnose finner alle tilfeller av feil på setet Sven Håkon og synd er det. Det hadde gjort ting lettere. Kan styringen av varme/ventilasjon som være defekt uten at det kommer opp i diagnosen? 2: Her bør du finne ut om det er kun varme eller både varme og kjøling som gjør at sikringen ryker, det er ikke direkte uvanlig uansett merke at varmetråder ryker hvis man eksempelvis har vært flink til å stå på kne i setet.. Har prøvd nå. Det altså slik at både kjøling og varme ikke fungerer. Forsøk på oppstart av en av de resulterer i at sikringen ryker. Så tviler på brudd i varmekabelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 2. Ledningene til viftene i sitteputen er en svakhet og må kanskje byttes ut. Steve hos MBenzNL hjalp meg nylig med dette på min 211. Det kan ellers være styringen av varme/ventilasjon som er defekt, men i alle tilfeller bør det være mulig å lese av hvor feilen ligger med StarDiagnose. Hadde foresten bilen inne på verkstedet ifm. knekt fjær. I den forbindelse fikk jeg de til å lese av diagnoser. Ingen tegn til noen ting ang. setet. Så det stemmer ikke at StarDiagnose finner alle tilfeller av feil på setet Sven Håkon og synd er det. Det hadde gjort ting lettere. Kan styringen av varme/ventilasjon som være defekt uten at det kommer opp i diagnosen? 2: Her bør du finne ut om det er kun varme eller både varme og kjøling som gjør at sikringen ryker, det er ikke direkte uvanlig uansett merke at varmetråder ryker hvis man eksempelvis har vært flink til å stå på kne i setet.. Har prøvd nå. Det altså slik at både kjøling og varme ikke fungerer. Forsøk på oppstart av en av de resulterer i at sikringen ryker. Så tviler på brudd i varmekabelen. Såvidt jeg husker er releet til varme/kjøling en del av knapperekken hvor disse aktiveres. Jeg mener å ha hørt at disse ryker av og til, så det kan jo være verdt et forsøk å bytte denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Gratulerer med ny bil. Vi har tilsvarende. Har hatt den i 4,5 år nå. Vi kjører vår på gass, da de er ganske tørste. Det koster rundt 30k å bygge om, noe som i hvert fall har vært en god investering for vår del. Hvor mye må man ut med for en brukbar E240 4matic i våre dager? Vær obs på at disse bilene har dårlig ledningsnett ut til speilene, og at hyppig bruk av å legge dem inn kan gjøre at ledningene ryker fortere. Distronic bør være mulig å ettermontere, men da er det nok "Steve i Nederland" du må til. Det er flere her i klubben som har vært der og fått montert utstyr. https://www.facebook.com/MBenzNL/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Hadde jeg f.eks kjøpt en Volvo i dag med automat, ville olja blitt skifta hver 60.000 med mindre Volvo sa den skulle skiftes hyppigere. Artig at du nevner Volvo som kjører med Japanske automatgir fra Aisin, som Toyota har aksjer i. Det falt broderen tungt for brystet da jeg fortalte han at han hadde girkasse fra "Toyota" i Volvoen sin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Såvidt jeg husker er releet til varme/kjøling en del av knapperekken hvor disse aktiveres. Jeg mener å ha hørt at disse ryker av og til, så det kan jo være verdt et forsøk å bytte denne. Takk. Har tatt saken videre for bekreftelse om du husker rett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Gratulerer med ny bil. Vi har tilsvarende. Har hatt den i 4,5 år nå. Vi kjører vår på gass, da de er ganske tørste. Det koster rundt 30k å bygge om, noe som i hvert fall har vært en god investering for vår del. Hvor mye må man ut med for en brukbar E240 4matic i våre dager? Vær obs på at disse bilene har dårlig ledningsnett ut til speilene, og at hyppig bruk av å legge dem inn kan gjøre at ledningene ryker fortere. Distronic bør være mulig å ettermontere, men da er det nok "Steve i Nederland" du må til. Det er flere her i klubben som har vært der og fått montert utstyr. https://www.facebook.com/MBenzNL/ Meget bra tips ang. speil. Da dropper jeg de planene! Har merket at den er meeeget glad i bensin. Kan ikke huske å ha eid noe liknende. Men ekstremt fornøyd med bilen ellers så det veier opp og vel så det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Meget bra tips ang. speil. Da dropper jeg de planene! Automatisk innfellbare speil er såpass kult at den minimale risikoen for ledningsbrudd er vel verdt å ta, spør du meg! Jeg har selv hatt dette aktivert i rundt åtte år (før jeg byttet til facelift-speil) uten å oppleve ledningsbrudd. At speilene er foldet inn er en god bekreftelse på at bilen låser seg, synes jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lothbrok Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Automatisk innfellbare speil er såpass kult at den minimale risikoen for ledningsbrudd er vel verdt å ta, spør du meg! Jeg har selv hatt dette aktivert i rundt åtte år (før jeg byttet til facelift-speil) uten å oppleve ledningsbrudd. At speilene er foldet inn er en god bekreftelse på at bilen låser seg, synes jeg Prøvde å finne ut hvor man programmerte dette da noen her sa jeg kunne legge det inn i menyen til kombiinstrumentet. Men finner d ikke. Vet du hvor i menyen finner man dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Automatisk innfellbare speil er såpass kult at den minimale risikoen for ledningsbrudd er vel verdt å ta, spør du meg! Jeg har selv hatt dette aktivert i rundt åtte år (før jeg byttet til facelift-speil) uten å oppleve ledningsbrudd. At speilene er foldet inn er en god bekreftelse på at bilen låser seg, synes jeg Prøvde å finne ut hvor man programmerte dette da noen her sa jeg kunne legge det inn i menyen til kombiinstrumentet. Men finner d ikke. Vet du hvor i menyen finner man dette? Det skal være en mulighet under SETTINGS > CONVENIENCE. Merk, dette er ikke mulig på tidlige 2003-modeller (gjelder ikke din). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.