Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har et problem med min E220. Den går ujevnt på tomgang, spesielt med belastning (når den står i drive). Turtallet detter ned og ECU kompensere ved kjøre turtallet opp igjen. Dette skjer med "jevne" mellomrom på noen sekunder. Noen ganger stopper motoren (det er dette som er det største problemet, kjører en del lyskryss). Hvis den står på tomgang noen minutter i park så kan det rette seg, men så snart jeg kjører noen meter og stopper så er problemet tilbake. Opplever også at dette skjer ved kjøring på lavt turtall og begynner da å rykke. Den går helt fint når jeg øker turtallet. Den er også litt mer tregstartet, opptil 5-7 sekunder nå fra 2-3 sekunder før, men det varierer.

Se video her:

Følgende ble gjort rett før problemet oppsto (historikk):

- for et par måneder siden når jeg var ute å kjørte gikk bilen i nødmodus (dårlig drag, merket at den strupet ned). Gikk fint på tomgang. På det tidspunktet visste jeg ikke at det var nødmodus og tenkte derfor at det var et problem med drivstoff. Byttet dieselfilter, ingen endring.

- etter litt research kom jeg frem til at mest sannsynlig var LMM (luftmasse måler). Bestilte en ny på nettet, sammen med luftfilter. LMM merket er Stark. Byttet denne. Da var det ikke lengre nødmodus, men symptomene som beskrevet og som sett i video oppsto.

- bestemte meg for å få lest av feilkoder. Byttet tilbake til gammel LMM. Fikk som forventet feilkode på LMM.

- byttet tilbake til ny LMM og fikk lest av feilkoder igjen. Fikk da bare opp feilkode på varmtvanns pumpe, som jeg anser som helt urelatert. Dette er tilstanden nå.

Er det noen som har sett akkurat disse symptomene før? Kan det være et problem vakuum? Med innsug? (Tuklet jo litt med slange mellom luftfilter og turbo når jeg byttet LMM og filter) eller med diesel tilførsel? (Mindre sannsynlig siden den går fint over tomgang)

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

• 4 weeks later...