PerEivind Posted April 2, 2017 Posted April 2, 2017 Hei. Er helt ny i dette forumet. Her er det mye godt som er skrevet og gleder meg til å lese her inne fremover! Jeg er veldig nær ved å kjøpe en 2006/2007 tyskimportert 280 CDI. Det eneste jeg er usikker på vedrørende kjøpet, er om det er tekniske forskjeller på importbiler og norsksolgte biler når det kommer til kjøring på vinterstid? Vet at BMW leverer såkalt "cold climate version" som utstyr på biler som selges solgt ny i Norge. Dette innebærer større batteri, større dynamo,oppvarmede dørlåser +++. Lurer på om Mercedes hadde det samme da 211 ble solgt? Den aktuelle bilen jeg ser på har ikke Ebersprächer/Webasto blant annet. Håper på svar. Quote
Rockeren Posted April 2, 2017 Posted April 2, 2017 Ingen store forskjeller der nei. Det er kun det generelle utstyrsnivået som skiller. Forskjellen er at f.eks tyske importbiler har ofte mer utstyr til lavere pris enn norsksolgte biler. Ikke alle, men veldig mange. Sent fra min F8131 via Tapatalk Quote
PerEivind Posted April 2, 2017 Author Posted April 2, 2017 Takk for nyttig svar. Da er det bare å handle! Jeg har nå prøvd å vært fornuftig å kjørt 2015 Golf stasjonsvogn med liten bensinmotor. Det er lite jeg angrer på mer enn det, så nå blir det MB igjen. Liker motoren i 280 CDI, og bilen er ellers veldig behagelig å kjøre. Quote
slippern Posted April 2, 2017 Posted April 2, 2017 Har selv en 2006 280CDI import, nydelig vinterbil Eneste jeg har montert er full DEFA pakke.. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Får man f.eks oppvarmede spylerdyser på importbiler? Quote
FrodeS Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Får man f.eks oppvarmede spylerdyser på importbiler? Muligens uten sammenlikning forøvrig, men det er i hvert fall det på min 1992 300 TD Turbo, importert 1997. Det skal sies at jeg tror egentlig ikke de fungerer, og selv etter snart 14 år og 330.000 km med den bilen har jeg ALDRI savnet det. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Når du sier det så har ikke min 1988 190E, importert 1996, el. oppvarmede seter. Quote
FrodeS Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Når du sier det så har ikke min 1988 190E, importert 1996, el. oppvarmede seter. Oppvarmede seter var utstyr som hvem som helst kunne velge å bestille eller ikke. Norske importøren satt gjerne sammen noe pakker med f.eks. varmeseter og el.vinduer foran. Noen eksempler på nasjonale rariteter: Jeg har handlet og vært en del i England, og der har "alle" 124 stasjonsvogn lastsikring baki, samt sånne "pølser" limt fast på taket. Samtidig er det "ingen" av dem som har innfelte høyttalere i armlenene baki. Quote
Sven Håkon Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Oppvarmede spylerdyser finnes på alle modeller etter et gitt årstall såvidt jeg husker. Oppvarmede seter (kode 873) og spylertank (kode 875) var derimot ekstrautstyr, på lik linje med større batteri (kode 673) og kraftigere dynamo (kode 910). Sistnevnte mener jeg at var såkalt "Norsk Standard" på 211, sammen med oppvarmet spylertank (og muligens også oppvarmede seter). PS: "Norsk Standard" innebar andre utstyrskoder også, jeg nevner her bare de som er relevante for norsk klima. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Det beste vinterutstyret jeg har hatt på bil, var faktisk i en Scorpio Ghia med oppvarmet frontrute. Det var så kjekt å bare slå på trådene og så var ruta isfri på 2-3 minutter, selv med tykk stålis på. Quote
FrodeS Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Det beste vinterutstyret jeg har hatt på bil, var faktisk i en Scorpio Ghia med oppvarmet frontrute. Det var så kjekt å bare slå på trådene og så var ruta isfri på 2-3 minutter, selv med tykk stålis på. Oppvarmet frontrute er ganske vanlig etter hvert, og det er noe av det mest plagsomme som finnes. Is på frontrute? Er det ikke bare å starte webastoen? Quote
Eirik Tømmerås Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Eller Defaen, som vi har brukt i 190´n i vinter. Kjøpte rikelig stor, 2,1 Kw Hva som er så irriterende med varmetråder i frontruta? Fokuserer du blikket dit det skal, altså langt frem ser du ikke trådene. Jeg kjørte denne bilen i 5 år uten at det irritere meg. Er det så vanlig med oppvarmet frontrute i dag? Vel nok ser jeg at mange produsenter kaller et lite felt, som varmer der pusserene er parkert, for oppvarmet rute... Quote
PerEivind Posted April 3, 2017 Author Posted April 3, 2017 Oppvarmede seter (kode 873) og spylertank (kode 875) var derimot ekstrautstyr, på lik linje med større batteri (kode 673) og kraftigere dynamo (kode 910). Sistnevnte mener jeg at var såkalt "Norsk Standard" på 211, sammen med oppvarmet spylertank (og muligens også oppvarmede seter). PS: "Norsk Standard" innebar andre utstyrskoder også, jeg nevner her bare de som er relevante for norsk klima. Ja, det er nettopp slike ting jeg tenkte på! Vil tro man merker forskjell på disse tingene når det er nærmere -20 på vinteren. Men når det er sagt, så tror jeg nok at ved å vedlikeholdslade et batteri noen ganger gjennom vinteren så er ikke det noe stort problem. Quote
PerEivind Posted April 3, 2017 Author Posted April 3, 2017 Jeg har også en ELOC slangevarmer liggende. Hvis man monterer denne, så er det nok ikke noe problem! Tusen takk for gode svar forresten! Quote
FrodeS Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Eller Defaen, som vi har brukt i 190´n i vinter. Kjøpte rikelig stor, 2,1 Kw Hva som er så irriterende med varmetråder i frontruta? Fokuserer du blikket dit det skal, altså langt frem ser du ikke trådene. Jeg kjørte denne bilen i 5 år uten at det irritere meg. Er det så vanlig med oppvarmet frontrute i dag? Vel nok ser jeg at mange produsenter kaller et lite felt, som varmer der pusserene er parkert, for oppvarmet rute... Jeg har sitti på med en del biler der det er sånt. Når det kommer lys i mot, så skinner de trådene opp, og jeg syns i hvert fall det er ganske irriterende. Tenker da på sånne "usynlige" tråder som er i hele ruta, ikke bare nede ved pusseren. Quote
KennethJ Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Hva som er så irriterende med varmetråder i frontruta? Fokuserer du blikket dit det skal, altså langt frem ser du ikke trådene. Jeg kjørte denne bilen i 5 år uten at det irritere meg. Er det så vanlig med oppvarmet frontrute i dag? Vel nok ser jeg at mange produsenter kaller et lite felt, som varmer der pusserene er parkert, for oppvarmet rute... Det er rett og slett sykt irriterende med blinkingen i trådene. Jeg har hatt noen leiebiler og sånt med oppvarmet frontrute, det er like jævlig hver gang. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Hva som er så irriterende med varmetråder i frontruta? Fokuserer du blikket dit det skal, altså langt frem ser du ikke trådene. Jeg kjørte denne bilen i 5 år uten at det irritere meg. Er det så vanlig med oppvarmet frontrute i dag? Vel nok ser jeg at mange produsenter kaller et lite felt, som varmer der pusserene er parkert, for oppvarmet rute... Det er rett og slett sykt irriterende med blinkingen i trådene. Jeg har hatt noen leiebiler og sånt med oppvarmet frontrute, det er like jævlig hver gang. Hvilke bilmerker blinker det i trådene på ved møtende lys? Var ingen problem i Scorpioen hvertfall. Quote
Sven Håkon Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Oppvarmede seter (kode 873) og spylertank (kode 875) var derimot ekstrautstyr, på lik linje med større batteri (kode 673) og kraftigere dynamo (kode 910). Sistnevnte mener jeg at var såkalt "Norsk Standard" på 211, sammen med oppvarmet spylertank (og muligens også oppvarmede seter). PS: "Norsk Standard" innebar andre utstyrskoder også, jeg nevner her bare de som er relevante for norsk klima. Ja, det er nettopp slike ting jeg tenkte på! Vil tro man merker forskjell på disse tingene når det er nærmere -20 på vinteren. Men når det er sagt, så tror jeg nok at ved å vedlikeholdslade et batteri noen ganger gjennom vinteren så er ikke det noe stort problem. Sørger du for å lade batteriet en gang i blant så klarer du deg nok finfint ja, i hvertfall hvis du safer med frostsikkert spylervæske i tillegg Quote
KennethJ Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Det er rett og slett sykt irriterende med blinkingen i trådene. Jeg har hatt noen leiebiler og sånt med oppvarmet frontrute, det er like jævlig hver gang. Hvilke bilmerker blinker det i trådene på ved møtende lys? Var ingen problem i Scorpioen hvertfall. Nå har ikke jeg kjørt Scorpioen din.. Men det er slik i blant annet 2002 Ford Mondeo og 2017 Ford Transit for å nevne noen av de. Quote
Rudi Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 Alle Ford jeg har kjørt med oppvarmet frontrute har sånne ekle tråder som det skinner i og. VW skal visst ha kommet med ruter som dette ikke er et problem på nå Gjenstår å se men Quote
FrodeS Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 Alle Ford jeg har kjørt med oppvarmet frontrute har sånne ekle tråder som det skinner i og. VW skal visst ha kommet med ruter som dette ikke er et problem på nå Gjenstår å se men Fokus jeg kjørte rundt om 2000-2001 hadde driten. Jeg så det også i transiten Kenneth snakker om, samt alt av VAG jeg har kjøpt/vært med i de siste årene, diverse golf, passat og superb. Beklager avsporingen om varmetråder i frontruta. For den aktuelle bilen så tror jeg ikke det er noe problem. Disse vintertilpassingene er i stor grad uansett utstyrskoder som man har gjort til standard i noen land. Vår 211 er solgt nye i Norge. Den har kode for større batteri, men den har ikke større dynamo, og heller ikke noe elektrisk oppvarming av kupéluft eller kjølevæske. Jeg tror det er standard på de med større motor, uansett om den er solgt ny i Norge eller ikke. Quote
KennethJ Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 For den aktuelle bilen så tror jeg ikke det er noe problem. Disse vintertilpassingene er i stor grad uansett utstyrskoder som man har gjort til standard i noen land. Vår 211 er solgt nye i Norge. Den har kode for større batteri, men den har ikke større dynamo, og heller ikke noe elektrisk oppvarming av kupéluft eller kjølevæske. Jeg tror det er standard på de med større motor, uansett om den er solgt ny i Norge eller ikke. Elektrisk tilleggsvarme er så vidt jeg kan se standard på alle dieselutgaver av 211 og noen bensinutgaver. Det varierer hvor kraftig denne er, for en 280 CDI ser det ut til å være 1600/1700w. Hva gjelder kraftigere dynamo mistenker jeg at det i en del tilfeller henger sammen øvrig utstyrsnivå. Quote
slippern Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 Min import bil har disse utstyrskodene som er relevant for vinter.. 673 - HIGH-CAPACITY BATTERY 910 - DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO) Ellers har den auto-dimming og oppvarmet speil, setevarmere og PTC element som varmer opp kupeen fort og effektivt Og DEFA pakke har jeg montert selv Quote
PerEivind Posted April 7, 2017 Author Posted April 7, 2017 Min import bil har disse utstyrskodene som er relevant for vinter.. 673 - HIGH-CAPACITY BATTERY 910 - DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO) Ellers har den auto-dimming og oppvarmet speil, setevarmere og PTC element som varmer opp kupeen fort og effektivt Og DEFA pakke har jeg montert selv Noe av dette har jeg også. Men hvordan finner man ut hvilke utstyrkoder man har? Ligger ikke noe info om dette i mappa i hanskerommet i hvertfall... Det ble forresten en 2010 220CDI Avantgarde i på meg. Storfornøyd med bilen Quote
cityhopper Posted April 7, 2017 Posted April 7, 2017 Gratulere med 212, håper du vil trives med den. Du får lage en bildepresentasjon etterhvert! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.