Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, drev å prøvde å få grønt lys i leselyset framme på bilen min (Mercedes c-klasse stasjonsvogn T 1996 modell), men når jeg hadde prøvd litt så prøvde jeg de andre lysene i taket, og da virket plutselig ikke de... har byttet sikring framme i sikringsboksen under panseret, men uten hell. Må jeg kjøpe nytt "kontrollpanel" i taket eller er der noe annet jeg kan prøve eller sjekke først?

Posted

Hei, drev å prøvde å få grønt lys i leselyset framme på bilen min (Mercedes c-klasse stasjonsvogn T 1996 modell), men når jeg hadde prøvd litt så prøvde jeg de andre lysene i taket, og da virket plutselig ikke de... har byttet sikring framme i sikringsboksen under panseret, men uten hell. Må jeg kjøpe nytt "kontrollpanel" i taket eller er der noe annet jeg kan prøve eller sjekke først?

Av og på igjen med tenning, dette er jo litt avhengig av type takkonsoll, har du ikke gjordt noe annet så er det som oftest greit å teste. Taklyset skal slå seg av etter 30 minutter.

Posted

Av og på igjen med tenning, dette er jo litt avhengig av type takkonsoll, har du ikke gjordt noe annet så er det som oftest greit å teste. Taklyset skal slå seg av etter 30 minutter.

Den har stått uten tenning eit par døgn, lyset har ikke virket noean av gangene jeg har prøvd å skru på tenninga.

Posted

På ene 190'n min på virket ikke hovedlyset i taket. Der var det en brent motstand som hadde røket. Det var ikke helt ukjent, å på huggere var disse lampene noe av det første som ble borte. Så sjekk om det er noe lys i noen av de andre stillingene på bryteren å mål spenningen i kontakta

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

På ene 190'n min på virket ikke hovedlyset i taket. Der var det en brent motstand som hadde røket. Det var ikke helt ukjent, å på huggere var disse lampene noe av det første som ble borte. Så sjekk om det er noe lys i noen av de andre stillingene på bryteren å mål spenningen i kontakta

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Ingen av taklysa virka, uansett stille, heilt dødt.

Posted

Ser ut til å være gamle enheten der strøm inn styres av vanlige tradisjonelle brytere, mål strøm inn, og sjekk kabling.

Vil tro det er en sikring som har blåst enten inni enheten eller i sikringsboksen.

Målte litt med multimeter igår, visste ikke helt hva jeg skulle måle, målte ledningene som går til eheten og fekk fram noen tall som viste rundt 13, målte litt på eheten også, men uten noen svar. Hvordan sjekker jeg kabling? Hvor er sikringen inni enheten? Kanskje jeg bare kan jallamekke noe sammen med en sånn sikring som er fram i sikringboksen.

Posted

Sjekk om det kommer strøm til enheten, gjør det det, sjekk om det er jord til enheten.

Er det både strøm og jord, må enheten byttes.

Hvordan måler jeg det?  😅

Posted

Okey, tror jeg har funnet ut hvordan jeg kan fikse det med jallamekk. Tok bare en ledning fra det jeg tror er jord (brun ledning) og hadde den andre enden på noe jeg tror var andre delen av en sikring. Da funket alle knappene og sånn