Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har greid det store, kjørte motoren på min 1985 300GD tom for olje. Var ca 1km hjemmeifra +- og hørte en rar lyd, tenkte da att det var skjermen som tok i dekket da denne har vært løs en stund og store dekk, men det var det altså ikke. Motor tempen var også normal så fortsatte bare. Store deler av veien hjem var nedover bakke, men akkurat når jeg svingte av på flat vei og skulle gi gass da døde motoren. Skjønte da hva lyden hadde vært etter og peila olje(skal aldri stole på oljelamper igjenn). Så det jeg lurte på var om det finnest noe mulighet for å redde motoren uten og demontere den helt og se hva skade som har skjedd? Da blir det heller til at jeg skifter motor.

Skal ut og se på oljefiltert nå og tappe av resten av olja som er der og se hva jeg ser.

Om jeg ikke finner noe serlig med spon, er det da håp ved og f.eks prøve og flushe motoren? Og hvordan gjør jeg dette?

Takker for alle svar, hilsen en idiot som ikke peiler olje ofte nok  :lol:

Posted

Når motoren er kjørt til stopp, så er det nok lite håp om å redde den. Da er den varmskjært og det går hardt utover sylindre og stempler. Du kan jo fylle på olje og prøve å kinne den men tror du vil høre veldig stygge lyder..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Posted

Er du sikker på at motoren har skjært seg? Kan det ha vært dieselpumpa eller noe annet som kollapset, slik at motoren døde? Det er litt rart at motortemperaturen ikke gikk i været, for uten olje er det jo varmgang som er det vi kaller skjæring. En motor kan gå utrolig lenge med minimalt med olje, så hvis du har noe olje igjen, så kan det være noe annet som lager problemer. Da du kjørte nedover, var det jo dessuten minimal belastning på motoren. Triller bilen normalt uten motoren igang?

Si fra hvordan olja du tapper av ser ut, og sjekk hva som ligger i oljefilteret også.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Bytta filter nå, tappa av olje, fylte på ny og prøvde å starte den. Lager en skrikelyd, som metall mot metall kanskje. Men hørest ut som det kun er ett stempel for meg. Ville ikke starte. Men har handla ny motor så blir sikkert best og enklest og bytte bare, skulle ha bytta clutch og.

Olja ser forsåvidt fin ut, ikke noe tegn til spon verken i filter eller olje. Festa en litt kraftig magnet på bunnpanna og bare i tilfelle det skulle hjelpe med noe.

Ja, syntest det var merkelig med tempen jeg og så derfor jeg hadde et håp om å redde den. Men hva annet en selve motoren kan lage en sånn skrikelyd da om det har gått til adundas?

Posted

Nå trenger ikke dette her være det samme som hos deg men her er en liten historie fra min erfaring.

Jeg hadde tidligere en 74 240D /8 (altså OM616), denne var "overhalt" av tidligere eier men han hadde aldri bytta oljepumpa. Jeg hadde heller ikke vært påpasselig med å bytte oljefilter.

Motoren hadde lavt olje trykk men jeg var på vei hjem fra jobb (kl var ca 5 på morgenen, den gang jobbet jeg på bakeri) og tenkte at jeg skulle undersøke mere senere. Jeg bodde ca 45km fra der jobben var.

Noen hundre meter før jeg kom helt hjem stoppet motoren.

Det viste seg i ettertid at drevet til oljepumpa var utslitt:

DSC04048.jpg

DSC04050.jpg

Dette hadde resultert i lavt oljetrykk og det siste i smøresystemet som får smøring er vakumpumpa. Denne skjærte seg og gikk i tusen knas:

DSC04010.jpg

Drevet til denne stoppet og motoren var fremdeles i gang. Dette resulterte i at registerkjeda ble revet av:

DSC04019.jpg

I tillegg manglet det tenner på noen drev:

DSC04001.jpg

Og kamakselfeste var brukket:

DSC00588.jpg

Jeg fikk kjøpt ny oljepumpe og plukket vakumpumpe, drev, kjede og kamaskelfeste av en delemotor. Monterte sammen:

DSC04056.jpg

Motoren gikk kjempefint etterpå og for alt jeg vet kan det hende den fremdeles går i dag også :)