Jump to content

ET???? Forklaring og utregning av ET (innpress)!!!

Recommended Posts

Posted

Her er en meget bra forklaring og utregning av ET:

ET, eller inpressning som det även heter är kort sagt skillnaden mellan fälgbanans centrum och anliggningsytan. Men detta låter som rena grekiskan för den som inte är insatt, så här kommer en grundligare förklaring.

ET1.jpg

Anliggningsytan är den yta som ligger emot bromsskivan när fälgen sitter på bilen, dvs. där man gängar i bultarna.

Fälgbanans centrum får man fram om man tar fälgens bredd, i mitt fall 7,5" = 190,5mm, och delar detta med 2, återigen i mitt fall 95,25mm.

Om man har ett positivt ET (vilket dom flesta bilar har) så ligger anliggningsytan utanför fälgbanans centrum. Men det förekommer också negativt ET, då ligger anliggningsytan innanför fälgbanans cetrum. Ju lägre ET desto mer breddar fälgen utåt. Framhjulsdrivna bilar har oftatst fälgar med högt ET.

I bland står ET stämplat i fälgens gods, men inte alltid. Man kan själv mäta ET, det går vi igenom nu

ET2.jpg

Om vi återigen tar min fälg som exempel, så är bredden 7,5" och enligt ovanstående uträkning var fälgbanans centrum på 95,25mm.

Man lägger fälgen på ett rakt golv med utsidan neråt. Sedan tar man en rak bräda och lägger tvärs över fälgens insida. Efter detta tar man fram en tumstock och mäter mellan anliggningsytan och brädans nederkant (se den rosa "mätstickan" på bild 2).

I mitt fal hamnade jag på 130,25mm. För att sedan få fram ET tar man helt enkelt avståndet till anliggningsytan minus fälgbanans centrum, dvs. 130,25mm-95,25mm=35mm. Alltså har jag ET35 på mina fälgar

• 2 months later...
Posted

Da kan man vel bruke denne "formelen" til å regne ut max av hva man kan ha av ET på felgene, i forhold til dimensjoner og ikke minst plass i hjulhusene?

Flott innlegg Jørn!

Posted

ehh nei :-)  Max ET du kan ha kommer jo ann på bilen din :-) Eneste denne gir deg er hvordan du finner riktig ET for en felg du ikke kjenner ET på :-)

Om du har 20"*12" så må, eller så skal ET være f.eks 35 hvis det er hva bilen din er godkjent med :-)

Om du har 15"*7" så må, eller så skal ET være f.eks 35 hvis det er hva bilen din er godkjent med :-)

Med mindre jeg har bommet totalt da og ET er Extra Terrestrial

Posted

Hmmm... Width, er det det samme som bredde i tommer, Bska? Og offset er ET, skjønner jeg...

Jeg la inn følgende data:

Mine data FORAN:

Current Wheel Specs: 6,5 inches på Width og 45 mm på Offset,

New Wheel Specs: 9,5 inches på Width og 15 mm på Offset.

Mine data BAK:

Current Wheel Specs: 6,5 inches på Width og 45 mm på Offset,

New Wheel Specs: 11 inches på Width og 23 mm på Offset.

Da fikk jeg følgende resultat:

Inner Clearance: THE SAME

Outer Position: THE SAME

Vil dette si at når jeg går fra 6,5" felg med ET 45 og opp til 9,5" felg med ET 15 og 11" felg med ET 23 - så er dette riktig...?

Jeg har ikke erfaring med slike utregninger, og setter pris på informasjon! :)

Posted

Kicker,

Bytt ut komma med punktum i felgbredden din:

Feil 6,5 inches

Rett 6.5 inches

det er en US site, de er ofte litt lite smarte

Posted

Kicker,

Bytt ut komma med punktum i felgbredden din:

Feil 6,5 inches

Rett 6.5 inches

det er en US site, de er ofte litt lite smarte

Hmm... DA ble det litt andre tall å forholde seg til ja....!  :shock:

FORAN:

Originalt: 6.5 inch - 45 offset. New: 9.5 inch - 15 offset - da får jeg:

Inner clearance: 8mm LESS og Outer clearance:  EXTEND an extra 79mm.

BAK:

Originalt: 6.5 inch - 45 offset. New: 11 inch - 23 offset - da får jeg:

Inner clearance: 35mm LESS og Outer clearance:  EXTEND an extra 68mm.

Hva sier dette deg da, bska? Takk for god informasjon.....  :P

Posted

Har i grunnen en enkel tommelfingerregel når det gjelder ET.

Om du øker felgbredden, i forhold til standard, med 1/2" bør ET senkes med 4-5 mm.

for å opprettholde omtimal balanse / vektbelastning på for å bakstilling.

Om du har en standardfelg 7" og vil øke til 9" bør ET senkes med 18-20 mm.

Posted
FORAN:

Dette vil si at du har gått 8mm lengre inn og 79mm lengre ut enn originalt...kommentaren blir vel da: herregud.!

BAK:

Dette er 35 lengre inn og 68mm lengre ut, når jeg ser på de tallene så lurer jeg på hvordan bilen din er å kjøre på veiene i Norge...??.. :lol:

Posted

FORAN:

Dette vil si at du har gått 8mm lengre inn og 79mm lengre ut enn originalt...kommentaren blir vel da: herregud.!

BAK:

Dette er 35 lengre inn og 68mm lengre ut, når jeg ser på de tallene så lurer jeg på hvordan bilen din er å kjøre på veiene i Norge...??.. :lol:

FORAN kan det ikke stemme... For jeg har "bare" gått fra 195 til 255 der - ikke 285....!! Hmmm! Må finne ut ET, for det må være noe annet enn 45 foran....

VEL - når spesielt forstilling og alt er i GOD STAND, dvs helt og fint - så er bilen FANTASTISK å kjøre på norske veier - faktisk, med hånda på hjertet, er det NULL sporing å oppdrive....!! Hadde en diskusjon med en kar i natt faktisk, som mente at bilen måtte jo svinse og svanse fram og tilbake i veibanen som en kenguru med de breddene jeg har(255/30, 295/25)...! Men som jeg påstod og forsøkte å overbevise han om - at bilen går rett fram der jeg vil at den skal gå rett fram, og til siden der jeg vil det!!  8)

Posted

Var sikker på at min kom til å spore hinsides med den dimensjonen jeg valgte også. Men neida, like stødig som et tog... selv ikke på de mest sporete veier man kan oppdrive i dette landet er det null sporing. Ja, jeg er happy :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...