Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dersom man ikke har egenvekt på aksler tilgjengelig kan bilen kontrollveies av Statens Vegvesen. Er det en bil for det europeiske markedet kan man bestille ECE-bekreftelse fra TÜV som inneholder alle spesifikasjoner, er det en USA-modell må den trolig veies om ikke annen dokumentasjon er tilgjengelig.

 

(forresten, "Bilsakkkyndige" het det frem til 1977, 40 år siden det navnet forsvant i år) ;)

 

 

Posted

Du har tallene der!

GVWR = Gross Vehicle Weight Rating = Tillatt maksimal totalvekt for bilen (inkl. passasjerer, bensin, last o.s.v.)

GAWR = Gross Axle Weight Rating = Tillatt maksimal vektbelastning  pr. aksel, merkes FRT eller FR for framaksel, og R eller RR for bakaksel

GAWR tilsvare tallene i Maks aksellast foran og Maks aksellast bak i Kjøretøyopplysningene. Du sier egenvekt, og da vet jeg ikke eksakt hva som menes med det. Belastningen på akslene varierer jo med lasten, så det er kun maksimal belastning per aksel som er interessant, og som ikke må overskrides.

 

Dette eksempelet er dataene er fra en utskrift for egen bil ('85 230TE)

MÅL OG VEKT

Lengde            473 cm

Bredde            179 cm

Egenvekt          1540 kg

Egenvekt med fører 1615 kg

Tillatt totalvekt  2215 kg

Maks nyttelast    600 kg

Maksvekt tilhenger 1500 kg

m/brems

Maksvekt tilhenger 750 kg

u/brems

Maksvekt på        0 kg

tilhengerkobling

Maks vogntogvekt  0 kg

Maks taklast      0 kg

Maks aksellast    915 kg

foran

Maks aksellast bak 1300 kg

 

Her er endel data for SEC, de er ikke helt eksakte, for alle biler har forskjellig utstyr. Det som står på bilen din er eksakt.

 

http://web.archive.org/web/20160404063015/http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/Kategorie:W126#Coup.C3.A9s_der_Baureihe_W_126_2.Serie

 

Se under Abmessungen & Gewichte for den enklete modell.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Ja, GAWR er tillatt aksellast, men det som mangler og som han spør om er egenvekt på for- og bakaksel. :) Det står ikke i så mange vognkort, men av en eller annen grunn er Statens Vegvesen helt opphengt i det.

 

Å finne tall for egenvekt på aksel på en 560SEC er ikke så vanskelig, men så tverre som Statens Vegvesen er vil de trolig ikke godta data fra en identisk bil eller fra en eller annen nettside, selv ikke om det er Mercedes-Benz' egne data..

 

Posted

Jeg forstår ikke helt hva egenvekt for hver aksel skal være for noe? Bilen har en oppgitt egenvekt, og hvis du mener bilens egenvekt fordelt på hver aksel så avhenger jo den av hvilken motor og hvilket utstyr bilen har. F.eks kan en bil ha stålfelger til vinterhjul og aluminiumsfelger for sommerdekkene, og det forandrer jo den momentane vekten av bilen, men ikke hva største tillatte belastning er. Eksempelvis har en 300TDT mindre nyttelast enn min 230TE, fordi motor og girkasse er mye tyngre på en 5-sylindret diesel, slik at egenvekten er høyere. Maks tillatte belastning på akslene er likevel den samme, for det styres jo av bilens konstruksjon.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...