_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Har fjernet alt karosserikittet på 500TE prosjektet som ikke satt og grunnet opp igjen der jeg har skrapet. Sent fra min D5803 via Tapatalk Hva grunner du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 gjort å gjort. bestil forhjuls kontroll etter å ha kjørt i eit mørkt hul i veien ein mørk kveld på vei heim frå hytta. smalt godt. og sidan mine stabilisator kuler framme var slitte...er no ein knust. alt dette skal fikser på onsdag over nytt år. Men ville jo helst slippe den kontrollen då...men men norsk standar veier veit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flexxy Posted January 23, 2018 Share Posted January 23, 2018 S211 med Airmatic - Fronten var høy og bakenden normal høyde. Fant ut på diagnose pressure release valve short circuit. Heisa bilen, ene kontakta til kompressor hadde kabelbrudd. Bestilte rep sett fra Erik arnesen og ordna det meget kjapt. Ellers sa jo Google at ventilen er innebygd i kompressor. Hadde flaks der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hlieberg Posted January 23, 2018 Share Posted January 23, 2018 Flaks... Blir fort dyrt å reparere, men deilig å være heldig noen ganger også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 23, 2018 Author Share Posted January 23, 2018 Flaks... Blir fort dyrt å reparere, men deilig å være heldig noen ganger også Det er en del sånt på airmatic som ikke blir så dyrt om man fikser litt på det selv. Alt av kabler er relativt greit om man har tilgang til diagnose og kompressoren kan ganske enkelt overhales. Setter man bilen på verksted, så drar det fort på seg. Jeg hadde også plunder med den ventilen en gang, men det var min egen feil. Da heiste bilen seg, men den gikk ikke ned igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Dette skjedde ikke i dag, men for 2 uker siden i morgen. Jeg fant en kjapp måte å gjøre om litt på fronten på GL450en.. Mottoet er: Skal du først kjøre på en elg, kjør stor bil. Eller som politimannen sa når han så at kona mi hadde kommet for å hente med meg med Renault Zoe - "Når du først skulle rambukke en elg inn i evigheten så valgte du riktig bil å gjøre det med." Til de som lurer - ja - det gikk veldig bra med meg, dels takket være størrelsen på bilen og nok veldig mye takket være våre tyske ingeniørers evne til å lage svært gode sikkerhetssystemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleArneS Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Mottoet er: Skal du først kjøre på en elg, kjør stor bil. Eller som politimannen sa når han så at kona mi hadde kommet for å hente med meg med Renault Zoe - "Når du først skulle rambukke en elg inn i evigheten så valgte du riktig bil å gjøre det med." Til de som lurer - ja - det gikk veldig bra med meg, dels takket være størrelsen på bilen og nok veldig mye takket være våre tyske ingeniørers evne til å lage svært gode sikkerhetssystemer. Fy flate, skikkelig trøkk bilen fikk her Frode, ikke bare bare og treffe på disse elgene... Godt at når det først skjedde at du satt i GL´n ja, og ikke i Renault´en.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Godt det bare ble materielle skader. Hva ble taksten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Godt det bare ble materielle skader. Hva ble taksten? Jeg fikk en ca takst i dag på rundt 400K. Det blir diskusjon med forsikringa i morra, mulig de vil kondemnere. Det er for øvrig bare skrujobb, ingen oppretting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Den der var stygg, ikke så overraskende om de vil kondemnere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 Hmm, jeg tok en elg i 125km/t på motorveien utenfor Alingsås i Sverige på '80-tallet, med en 4 mnd. gammel W123 240D, og var bare ca. 1000 kr unna kondemnering. Det er jo en sjokkerende opplevelse, men skal man først kjøre på elger, er jo de fleste Mercedeser et godt valg. (bortsett fra hvis man prøver å svinge unna, da... ) Som et lite apropos; amerikanske Car and Driver hadde en undersøkelse på 90-tallet en gang, der de forsøkte å finne reelle kostnader ved å kræsje i en vegg i den maxhastigheten som de nye, digre støtfangerene skulle tåle, 8 mph, om jeg ikke husker feil. Det var vel ingen overraskelse at man kunne kjøpe en ny småbil for kostnaden ved å reparere en W126... Med medfølende hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 Made of plastic, it´s fantastic. Het det i sangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hlieberg Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 Uff, kjedelig.. Men stor bil var åpenbart en stor fordel ja.. Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Ikke gjort noe, egentlig. Men skulle starte 190´n i går, bilen låste opp alle dørene, men starteren var død. Fri for strøm, satte på laderen i tre timer og startet som om den skulle vært startet i går, sist gang var i Oktober. Bilen ble flyttet litt og laderen ble satt på igjen over natta. Så i dag ble det en 5 mils kjøretur med 30-åringen, artig Var heldidg med batteriet for hadde det stått til våren hadde det vært ferdig. Det hadde vært veldig synd da det bare er 3 år gammelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Jeg hadde tenkt meg på vintertreffet med 280'n, men da en kompis mente vi skulle kjøre på isen så måtte jeg revurdere det. Jeg kjøpte 2008 en 190 med bakskade som vi noen år etter brukte på isen. Jeg spådde den fram å ladet batteriet. Hørte med en gang at bensinpumpa ikke gikk så regnet med at enn satt. Da bilen var helt nedsnødd så var noe så enkelt å banke på den umulig. Så jeg tenkte at å sette en ledning i stilkene til pumpa var verdt å prøve. Da gikk pumpa å bilen startet. Da bilen sto med ispigg tok den seg lett opp og fram. Etter at den hadde gått en stund byttet jeg bensinpumperelé å alt var i orden. Må er frambremseme sjekket å eu kontroll bestilt Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Godt det bare ble materielle skader. Hva ble taksten? Jeg fikk en ca takst i dag på rundt 400K. Det blir diskusjon med forsikringa i morra, mulig de vil kondemnere. Det er for øvrig bare skrujobb, ingen oppretting. Hvordan endte det her? Ser rester av elgen på panseret, måtte ha vært stor Fint det gikk bra med involverte mennesker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Godt det bare ble materielle skader. Hva ble taksten? Jeg fikk en ca takst i dag på rundt 400K. Det blir diskusjon med forsikringa i morra, mulig de vil kondemnere. Det er for øvrig bare skrujobb, ingen oppretting. Hvordan endte det her? Ser rester av elgen på panseret, måtte ha vært stor Fint det gikk bra med involverte mennesker. Det har ikke endt med noe ennå, takstmann fra forsikringa har ikke vært tilgjengelig i dag, så vi får ta det til uka. Det gikk veldig bra med meg, til alt overmål hadde jeg ikke med meg bikkja en gang, noe jeg pleier å ha. Elgen veide for øvrig 581 kg når den ble løftet opp på bilen til viltnemda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Bilen starter ikke! Litt kjedelig når jeg er på hytta med en eldgammel mor på slep! Det er innslaget på starteren som ikke vil være med på laget lenger. Starteren har kranglet lenge og ofte krevet 4-5 forsøk før den har dratt rundt motoren, men nå er det helt slutt. Det hender starteren klarer å dra motoren litt rundt, men blir kastet ut igjen før den rekker å starte. Heldigvis har jeg en annen starter liggende, men tanken på å bytte starter utendørs på denne årstiden frister lite! En liten runde med fastnøkler idag bekrefter jo at det er jo svine trangt, så jeg må under bilen. Det er meldt bedre vær på søndag, så jeg får prøve igjen da. Med frustrert hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Usj, det er no herk å ligge under bilen i dette været. Iallefall ute... I dag måtte jeg kjøpe nytt batteri til 123n. Hadde med det gamle på jobb, lada det en hel dag, alt i skjønneste orden, men det var visst dødt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 har dyprensa siderute og speisielt bakrute. og satt eit lag med forseglign på rutene. då er det 1 lag på side og bakrute og 2 på fronrute, då den blir raskast slitt ned. her er settet eg brukte. http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?65659-Meguiar-s-Perfect-Clarity-Glass-Care-Kit tok ca 1.5 time. då det er 1 time herding på dette produktet. blei meget bra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 2, 2018 Author Share Posted February 2, 2018 Fant meg litt å pusle med. Indre dørhåndtak på 260’n løsnet da jeg lånte den bort, så det ble litt demontering. Kunne like gjerne fikse bryteren til elsetet samtidig. Nå fungerer alt utenom frem/tilbake, der tror jeg motoren står. Dørtrekket var helt, totalt ferdig. Det var ETT helt clips, resten var bare skruer og lim. Selvsagt uten plast mellom, og med et digert hull til høyttaler. Interiøret i den bilen er generelt veldig dårlig, så om noen har et komplett til salgs, så er det interessant. Helst beige skinn før første facelift, men heller helt og pent enn originalt, tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Byttet begge luftbelger bak på S211 her om dagen. Grei jobb fant jeg ut. Kjøpte uoriginale belger uten ventil, så måtte flytte de over fra de gamle. Det var relativt enkelt, og fort gjort på den andre siden. Brukte lang tid på nr en, og så gikk det fort når man visste hva som skulle til. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Gikk en tur i garasjen med kaffekoppen, k k kaldt, satt på ovnen å gikk igjen... Brrrrr.... Men i kveld er det pluss 17, så da får jeg gå ut da istedenfor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Har bare kjørt tur med min i dag jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 14, 2018 Share Posted February 14, 2018 Jeg har faktisk vært uten bil et par uker. Utrolig, men sant! Ikke så enkelt å bytte starter utendørs om vinteren, spesielt i år. Ifølge diverse tyske forumer som beskriver hvordan man bytter starter på en W123 230E/TE, så kan man løsne den ene øverste bolten på starteren ovenfra, men man må under bilen for å kunne komme til alle boltene. Bullshit! Jeg har spadd fram bilen mange ganger, og forberedt meg på hvordan jeg trygt kunne jekke opp bilen for å komme under. Det er ikke noe stas å ha på seg brodder for å klare å komme rundt bilen. Idag klarte jeg å jekke opp nok til at jeg skjønte at skal man komme til den underste bolten som holder starteren mot huset til svinghjulet, så må man ha en bukk! OK, prøv noe annet! Alt ble løsnet ovenfra, det eneste som ble demontert på forhånd var luftfilteret og alle festene for ledningen fra batteriet til starteren, det lønner seg å bare la den sitte på starteren. Staget som støtter innsprøytningsanlegget må av, det har Y-form med en bolt i motorblokka og to sidestag som støtter oppunder innsugskanalene til syl. 1 og 4, med en bolt ovenfra og ned i hvert stag. Hvis man ikke har sett en motor på en pall utenfor bilen, så vet man ikke at det staget er der engang! Det sitter selvfølgelig helt inntil starteren. Så blir det å lirke armene ned mellom slanger og braketter, føle seg fram til bolten, banne masse, lirke på en pipe med en kort forlenger, og så mangler man en arm til for å sette på en skralle, men med mange flere veldig stygge ord og litt tålmodighet går det bra, Y-staget løsnes. Så den siste bolten som holder starteren; en gammel vinkelarm med en 17mm pipe, uten skralle, men med håndtaket til en jekk som forlenger, så har man ca. 5 cm bevegelsesmulighet for å få løsnet bolten. Det gikk akkurat! Ikke plass til skralla mi, så det ble veldig mange små bevegelser for å få ut bolten, men til slutt var starteren løs! Litt mere banning og fikling for å klare å få lirket den opp mellom slanger, braketter og div. stag, jeg klarte å knekke oljeslangen opp til trykkmåleren, men den kan fikses. 5-10 minutter senere var starteren ute av bilen. Oh yeah! De fremragende tyske ingeniørene som konstruerte motoren, tenkte sikkert at starteren aldri behøvde å overhales. Og mens de fleste andre bilfabrikker i alle år festet starteren til blokka med to bolter - og syntes at det var nok, så mente de tyske ekspertene at starteren sikkert hadde godt av litt ekstra støtte, så de laget en brakett i andre enden av starteren også, omhyggelig skrudd fast i blokka med to bolter til. Heldigvis hadde noen en gang i tiden hatt av starteren, og latt være å skru på ekstrabraketten igjen. Hvis den braketten hadde vært der, så hadde jeg ikke skrevet denne romanen, jeg hadde sannsynligvis gitt opp starterbyttet forlengst! Men braketten satt på reservestarteren, se bilde! Starteren jeg tok av, bærer jo preg av at innslaget ikke har fungert som det skal, det var dårlige tenner på drevet. Det blir full overhaling av den starteren, men imorgen skal jeg forsøke å lirke på plass en reservestarter jeg hadde liggende. Forøvrig, på det ene bildet ser man oppe til høyre fjæra som er festet i den ene benet til støttestaget. Det er fjæra til gasspjeldet, og som takket være en idiotisk geometri gjør at 230E/TE virker som den går på kengubensin. Særlig kan rygging med en manuell girkasse være et lite helsike, fordi man ikke kan dosere gasspådraget ordentlig. Jeg skal se om jeg kan lage en bedre løsning på det. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.