KennethJ Posted August 18, 2017 Share Posted August 18, 2017 I dag har jeg rett og slett flyttet fra min kjære 2005 E500T 4Matic.. Bilen står ensom og forlatt igjen på østlandet mens jeg har flyttet et par hundre mil nordover.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-MO Posted August 18, 2017 Share Posted August 18, 2017 Men fy hvor gammeldags 190´n plutselig er blitt. Då veit du at ting fungerer ihvertfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 I dag har jeg rett og slett flyttet fra min kjære 2005 E500T 4Matic.. Bilen står ensom og forlatt igjen på østlandet mens jeg har flyttet et par hundre mil nordover.. Auf Wiedersehen Kenneth! Kos deg på Svalbard! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 19, 2017 Author Share Posted August 19, 2017 I dag har jeg rett og slett flyttet fra min kjære 2005 E500T 4Matic.. Bilen står ensom og forlatt igjen på østlandet mens jeg har flyttet et par hundre mil nordover.. Trenger den barnevakt? Jeg passer gjerne på, bare legg igjen bensinkort. For min egen del så har det vært en litt interessant uke. Søndag tro jeg bremsen nesten i bunn. Røret bakover var rustet av i en klemme, like bak torpedoveggen. Heldigvis har jeg en vane med å trå litt hardt på bremsen av og til, så da skjedde det før vi kjørte noe sted. Litt kjedelig å ligge under minnesundbrua og bytte bremserør, men det gikk greit. Jobben var gjort på en times tid. Litt mer styr var det å få kona til å komme og hente oss, og få en kompis til å kjøre en bil hjem igjen på kvelden. Patrolen jeg har hatt som trekkvogn / offroader / overlandingbil er solgt. Den rustet så ille at jeg orket ikke mer. Makan til telefonstorm har jeg aldri vært borti noen gang. Kjøper var en som kontaktet meg 8 min etter at annonsen ble lagt ut (noen sekunder før nestemann), og på de to dagene det tok før de kom fra sørlandet (!) og hentet den, så hadde jeg minst 20 seriøst interesserte, samt en haug som ville bytte i noe skrot de ikke får solgt. Som ny trekkvogn / offroader / overlandingbil har jeg kjøpt en Jeep Grand Cherokee WJ 2000-modell 3,1 liter turbodiesel. Mandag dro jeg med en kompis til Hamar for å hente Jeepen. Kompisen hadde ikke helt skjønt forskjellen på "halv 5" og "5", så vi var allerede litt sent ute. Like ved Stange sprengte et bakdekk. Bolter til reservehjulet har tydeligvis blitt ryddet/rotet bort en gang, og foran har jeg 320-bremser, så 15" stålfelger går ikke på. Hjulet passet bak, boltene passet foran. Heldigvis er jo dette mitt i tjukkeste Tor Anton-land, så etter en telefon og 5 min venting var en eske korte bolter på plass. Så deilig å være medlem i en klubb full av snille folk. Jeepen ble hentet. Firmaet jeg kjøpte den fra har brukt en del tid uten å finne ut hvorfor den tappet batteriet. At den ikke ladet, at dynamoen luktet svidd og at den ble veldig varm var ikke gode nok grunner til å finne ut av det. Ny, brukt dynamo til en tusenlapp, og bilen funker fint. Får håpe det varer. Egentlig en hyggelig bil, men en merker jo hvem som fant opp bilen, og at de andre henger litt etter. Hvorfor Grand Cherokee, og ikke f.eks. en G? Først og fremst flere hundre tusen gode grunner til det. G er flotte biler, men koster så hinsides mye at det blir i drøyeste laget for en nr. 3-bil. Jeg ville ha noe som kan trekke minst 3 tonn, som har en slags traction control eller sperrer, og ikke koster allverden. Jeepen drar 3360 og har diffbrems i begge akslingene. 2000-modellen er den nyeste bilen jeg noen gang har hatt (har tross alt 124), det er knapt rust på den, og alt er helt og greit og i orden. Motor og gir har vel ikke det beste ryktet, men om noe ryker, får jeg bare kaste den og finne noe annet. Ved nærmere ettersyn, så viser det seg at begge bakdekkene var sprekt på innsiden. Riktignok var de noen år gamle, og gikk på siste sesongen nå, men de var ikke idiot-slitt. Gummien hadde rett og slett revnet, og det på begge sider. Tilfeldigvis var det det venstre som sprengte først, i 100ognoen km/t i venstrefila på E6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Gratulerer med ny bil! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 I dag har jeg rett og slett flyttet fra min kjære 2005 E500T 4Matic.. Bilen står ensom og forlatt igjen på østlandet mens jeg har flyttet et par hundre mil nordover.. Trenger den barnevakt? Jeg passer gjerne på, bare legg igjen bensinkort. Det går nok bra, jeg tror hun klarer seg fint alene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Trenger den barnevakt? Jeg passer gjerne på, bare legg igjen bensinkort. Det går nok bra, jeg tror hun klarer seg fint alene. En vet aldri. Før helga tok jeg litt service på 260E. Etter 8 år lagring fortjente den et oljeskift og litt sånt før grisekjøring på vålerbanen søndag. Da alt var ferdig, startet ikke bilen. Den startet etter mye om og men, og sto der og hanglet som en dieselbil med 3 ødelagte glødeplugger i -15C. ABS-lampa lyste også, og da jeg endelig fikk samlet tankene litt, så gikk mistanken til OVP-reléet. Selvsagt ikke likt som på noen av delebilene rundt her, men det var heldigvis enkelt å åpne og lodde opp. Jeg kunne lett se flere dårlige loddinger. Loddet, montert tilbake, og bilen startet som et skudd. ABS-lampa sluknet også. Bare velstand, og bilen fikk kjørt seg på Vålerbanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 bytta 2 stab stag framme..og det var deiligt å få stabilt framme. MEN fant dog rust på bremse rør bak. så dette skal fikses i neste veke. elles er det berre ein egr ventil som skaper seg. MEN så deilig å ha ein bil som oppfører seg som ein merce igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Artig liten feature som jeg ikke har sett før, er at et grønt lys i kombiinstrumentet blinker for å indikere at blinklysene på hengeren også virker. mulig det ble borte med faceliften? Har dette på 190´n og som er facelift. Bilde av detta?.. Aldri sett før Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Artig liten feature som jeg ikke har sett før, er at et grønt lys i kombiinstrumentet blinker for å indikere at blinklysene på hengeren også virker. mulig det ble borte med faceliften? Har dette på 190´n og som er facelift. Bilde av detta?.. Aldri sett før Det tennes ikke med den hengeren jeg har nå, da det er ledlys på den. Men om jeg slår på nødblinken så blinker det en grønn lampe helt til høyre i varselampe rekken, hvis jeg husker riktig. Det er bare et "relé" som føler på økt motstand og ved led blir jo som kjent den økte motstanden svært liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Ble litt småpusk på 190´n i dag. Den har fått seg ny visker, denne gang fra Biltema, da det hovedsaklig er sola som blir dens fiende. Biltemaviskerene gjør det jo høvelig bra på tester og Boschviskeren som har stått på i to år var veldig så ferdig. Til 80 kroner kan jeg jo ha ny visker hele tiden. Så fikk jeg endelig satt på ny returfjær til gassystemet, så nå er tomgangen der den skal være. Dessuten får jeg start når tempen går under 0, uten motorvarmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 14, 2017 Author Share Posted November 14, 2017 Lørdag: Skulle bytte hjul på konebilen. Det begynner tross alt å bli slutt på sommer, så vinterdekk er fint. Viste seg at settet med Lorinser RS1, som jeg kjøpte til 124'n for en del år siden, fikk glassblåst og pulverlakkert svarte, hadde irret såpass at et hjul var lekk. I uthuset hadde jeg liggende et sett 8,5/17, originalfelger til R230 SL. De er ikke særlig pene, men de er da runde og hele. Jeg har prøvd å lure dem på konebilen ved flere anledninger, men kona har foretrukket de originale avantgarde-felgene, så SL-felgene har bare blitt liggende. Heldigvis har ingen kjøpt dem. Lørdag ble SL-felger og vinterhjul levert til en bekjent som driver med sånt. Mandag kveld hentet jeg dem tilbake etter at han har byttet felger på dekkene. 21:47 parkerte jeg utenfor med hjula i henger, og 22:02 var bilen kjørt på plass, heist opp, hjul byttet og den var klar til å kjøre. Jeg kjenner jo at lift, trykkluftverktøy og garasje er hakket bedre enn sånn jeg har holdt på ute på gårdsplassen tidligere. I dag snør det, og kona skal avgårde 10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Fått malt gulvet ser jeg også Frode! Vell done! 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 14, 2017 Author Share Posted November 14, 2017 Fått malt gulvet ser jeg også Frode! Vell done! 👍 Ja, jeg fant noe epoxy som jeg klinte utover. Servile egentlig veldig bra, jeg bare angrer på at jeg ikke gjorde det med en gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Det ser litt glatt ut , men for all del gulvet ser bra ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 14, 2017 Author Share Posted November 14, 2017 Det ser litt glatt ut , men for all del gulvet ser bra ut Det har ikke vært noe problem så langt i hvert fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Jeg har økt hengervekta på vitoen til 2500kg i dag, å montert en bjelke med bly under bilen. Far lagde en bjelke som festes under bilen, å oppi den har jeg lagt i blyplatene fra en volvo 240 varebil. Disse ble til overs fra da jeg bygget om en 240 varebil til personbil. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 20, 2017 Author Share Posted December 20, 2017 Bruker bilen for lite diesel og går for bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Står på latterlig dårlig Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 Men hva har jeg gjort på min bil i dag? Ikke stort, men det har da blitt noe i det siste. For ganske lenge siden rygget jeg min 300E inn i fronten på konas E240, og knuste litt av hjørnet på fangeren. Det tok ganske lang tid før jeg fikk kjøpt en ny fanger av Simen, så tok det ganske lang tid før jeg fikk den til Rudi for lakkering, og så tok det litt tid før han fikk lakkert den, og så tok det litt tid før jeg kom meg ut der og vi fikk montert. Uansett, så havnet det i hvert fall ny fanger på bilen. Merkelig farge, og vi trodde vel lenge at det var helt feil. Det kommer helt an på lyset, noe man tydelig ser på de to nederste bildene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 Jeg hadde en stund lyst til å kjøpe ML. Lekte litt med tanken om å heve litt, få på større hjul, og se om det er brukbart til litt enkel offroadkjøring og samtidig ha mulighet til å trekke litt tung henger. Det ble ikke noen ML, det ble en Jeep Grand Cherokee i stedet, som egentlig fungerer helt fint til formålet. Nå bød det seg allikevel en sjanse til å kjøpe en ML mer eller mindre usett, da eier ikke fikk luftet bremsene på den, tross iherdige forsøk. Det viste seg at den som har byttet calippere har satt høyre på venstre side og omvendt. Da kommer luftenippelen ned, og man får ikke luftet uansett hvor mye man forsøker. Med det rettet ble det orden på bremsene, og bare å kjøre. Det er en ML 230. "Alle" mener det går så dårlig at det knapt kan beskrives. Jeg synes egentlig ikke det. 150 hk gjør en helt grei jobb i den, selv om det jo ikke går styggfælt. Jeg har testet den både med motorveikjøring og med biltralla etter, og jeg kunne fint levd med en sånn. Drivverket er hyggelig. Lavserie er fint når man navigerer rundt med tung henger, og antispinn blander seg akkurat såpass lite at det er fullt mulig å ha det moro i snøen med den. Det er ikke ESP, så man får passe på selv. Selv om motoren ikke går fælt, så er jo M111 kjent for å være skuddsikker. Man slipper dyser som lekker, glødeplugger som knekker og sånt. Det er også verdt litt på en gammal bil. Resten av bilen derimot, det syns jeg egentlig ikke er allverden å skryte av. Folk får si hva de vil om Grand Cherokee'n jeg har, men denne ML'n hever seg ikke noe vesentlig over den etter min mening. Om noen vil ha en grei ML med litt småfiks, så er det bare å hyle ut. Den går billig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Har fjernet alt karosserikittet på 500TE prosjektet som ikke satt og grunnet opp igjen der jeg har skrapet. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 brukt bilpleie pakken som eg og pappen kjøpte. http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=77327.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hlieberg Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 brukt bilpleie pakken som eg og pappen kjøpte. http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=77327.0 Iron-X er et uunnværlig produkt. Til vårpussen vil du nok se at det er en del metallpartikler i lakken. Synes kanskje ikke så godt på den fargen der, siden middelet blir litt lignende farget ved reaksjon med metallpartiklene..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hlieberg Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Ikke i dag, men ikke så veldig lenge siden. Den blanke kromlisten på bakluken ble foliert sort. Dette er av en eller annen merkelig grunn den eneste listen som er blank fra fabrikk, selv om man har nattpakke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.