Jump to content

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?


FrodeS

Recommended Posts

I dag har jeg rett og slett flyttet fra min kjære 2005 E500T 4Matic..

 

Bilen står ensom og forlatt igjen på østlandet mens jeg har flyttet et par hundre mil nordover..

 

Trenger den barnevakt? Jeg passer gjerne på, bare legg igjen bensinkort.

 

 

For min egen del så har det vært en litt interessant uke.

 

Søndag tro jeg bremsen nesten i bunn. Røret bakover var rustet av i en klemme, like bak torpedoveggen. Heldigvis har jeg en vane med å trå litt hardt på bremsen av og til, så da skjedde det før vi kjørte noe sted. Litt kjedelig å ligge under minnesundbrua og bytte bremserør, men det gikk greit. Jobben var gjort på en times tid. Litt mer styr var det å få kona til å komme og hente oss, og få en kompis til å kjøre en bil hjem igjen på kvelden.

 

Patrolen jeg har hatt som trekkvogn / offroader / overlandingbil er solgt. Den rustet så ille at jeg orket ikke mer. Makan til telefonstorm har jeg aldri vært borti noen gang. Kjøper var en som kontaktet meg 8 min etter at annonsen ble lagt ut (noen sekunder før nestemann), og på de to dagene det tok før de kom fra sørlandet (!) og hentet den, så hadde jeg minst 20 seriøst interesserte, samt en haug som ville bytte i noe skrot de ikke får solgt. Som ny trekkvogn / offroader / overlandingbil har jeg kjøpt en Jeep Grand Cherokee WJ 2000-modell 3,1 liter turbodiesel.

 

Mandag dro jeg med en kompis til Hamar for å hente Jeepen. Kompisen hadde ikke helt skjønt forskjellen på "halv 5" og "5", så vi var allerede litt sent ute. Like ved Stange sprengte et bakdekk. Bolter til reservehjulet har tydeligvis blitt ryddet/rotet bort en gang, og foran har jeg 320-bremser, så 15" stålfelger går ikke på. Hjulet passet bak, boltene passet foran. Heldigvis er jo dette mitt i tjukkeste Tor Anton-land, så etter en telefon og 5 min venting var en eske korte bolter på plass. Så deilig å være medlem i en klubb full av snille folk.

 

Jeepen ble hentet. Firmaet jeg kjøpte den fra har brukt en del tid uten å finne ut hvorfor den tappet batteriet. At den ikke ladet, at dynamoen luktet svidd og at den ble veldig varm var ikke gode nok grunner til å finne ut av det. Ny, brukt dynamo til en tusenlapp, og bilen funker fint. Får håpe det varer. Egentlig en hyggelig bil, men en merker jo hvem som fant opp bilen, og at de andre henger litt etter. Hvorfor Grand Cherokee, og ikke f.eks. en G? Først og fremst flere hundre tusen gode grunner til det. G er flotte biler, men koster så hinsides mye at det blir i drøyeste laget for en nr. 3-bil. Jeg ville ha noe som kan trekke minst 3 tonn, som har en slags traction control eller sperrer, og ikke koster allverden. Jeepen drar 3360 og har diffbrems i begge akslingene. 2000-modellen er den nyeste bilen jeg noen gang har hatt (har tross alt 124), det er knapt rust på den, og alt er helt og greit og i orden. Motor og gir har vel ikke det beste ryktet, men om noe ryker, får jeg bare kaste den og finne noe annet.

 

Ved nærmere ettersyn, så viser det seg at begge bakdekkene var sprekt på innsiden. Riktignok var de noen år gamle, og gikk på siste sesongen nå, men de var ikke idiot-slitt. Gummien hadde rett og slett revnet, og det på begge sider. Tilfeldigvis var det det venstre som sprengte først, i 100ognoen km/t i venstrefila på E6.

 

 

21e0b86f9f3428a541dce7b5fb757861.jpg

 

01266b489db64dd2ba434e261981af9b.jpg

 

6c1a801f327160b11fc6f2b54da62353.jpg

 

4094434fa3544e77b46bc5f1c56fbbf0.jpg

 

7bc90f36be19d4477e948847f190ae29.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg rett og slett flyttet fra min kjære 2005 E500T 4Matic..

 

Bilen står ensom og forlatt igjen på østlandet mens jeg har flyttet et par hundre mil nordover..

 

Trenger den barnevakt? Jeg passer gjerne på, bare legg igjen bensinkort.

 

Det går nok bra, jeg tror hun klarer seg fint alene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trenger den barnevakt? Jeg passer gjerne på, bare legg igjen bensinkort.

 

Det går nok bra, jeg tror hun klarer seg fint alene.

 

En vet aldri.

 

Før helga tok jeg litt service på 260E. Etter 8 år lagring fortjente den et oljeskift og litt sånt før grisekjøring på vålerbanen søndag. Da alt var ferdig, startet ikke bilen. Den startet etter mye om og men, og sto der og hanglet som en dieselbil med 3 ødelagte glødeplugger i -15C. ABS-lampa lyste også, og da jeg endelig fikk samlet tankene litt, så gikk mistanken til OVP-reléet. Selvsagt ikke likt som på noen av delebilene rundt her, men det var heldigvis enkelt å åpne og lodde opp. Jeg kunne lett se flere dårlige loddinger. Loddet, montert tilbake, og bilen startet som et skudd. ABS-lampa sluknet også.

 

Bare velstand, og bilen fikk kjørt seg på Vålerbanen.

 

2017-08-25_23_36_27.thumb.jpg.098be359c1b589760dc634217e19d4a0.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Artig liten feature som jeg ikke har sett før, er at et grønt lys i kombiinstrumentet blinker for å indikere at blinklysene på hengeren også virker. mulig det ble borte med faceliften?

Har dette på 190´n og som er facelift.

 

Bilde av detta?.. Aldri sett før

Det tennes ikke med den hengeren jeg har nå, da det er ledlys på den. Men om jeg slår på nødblinken så blinker det en grønn lampe helt til høyre i varselampe rekken, hvis jeg husker riktig. Det er bare et "relé" som føler på økt motstand og ved led blir jo som kjent den økte motstanden svært liten.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble litt småpusk på 190´n i dag. Den har fått seg ny visker, denne gang fra Biltema, da det hovedsaklig er sola som blir dens fiende. Biltemaviskerene gjør det jo høvelig bra på tester og Boschviskeren som har stått på i to år var veldig så ferdig. Til 80 kroner kan jeg jo ha ny visker hele tiden.

Så fikk jeg endelig satt på ny returfjær til gassystemet, så nå er tomgangen der den skal være. Dessuten får jeg start når tempen går under 0, uten motorvarmer.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag:

Skulle bytte hjul på konebilen. Det begynner tross alt å bli slutt på sommer, så vinterdekk er fint. Viste seg at settet med Lorinser RS1, som jeg kjøpte til 124'n for en del år siden, fikk glassblåst og pulverlakkert svarte, hadde irret såpass at et hjul var lekk.

I uthuset hadde jeg liggende et sett 8,5/17, originalfelger til R230 SL. De er ikke særlig pene, men de er da runde og hele. Jeg har prøvd å lure dem på konebilen ved flere anledninger, men kona har foretrukket de originale avantgarde-felgene, så SL-felgene har bare blitt liggende. Heldigvis har ingen kjøpt dem. Lørdag ble SL-felger og vinterhjul levert til en bekjent som driver med sånt. Mandag kveld hentet jeg dem tilbake etter at han har byttet felger på dekkene. 21:47 parkerte jeg utenfor med hjula i henger, og 22:02 var bilen kjørt på plass, heist opp, hjul byttet og den var klar til å kjøre.

Jeg kjenner jo at lift, trykkluftverktøy og garasje er hakket bedre enn sånn jeg har holdt på ute på gårdsplassen tidligere.

 

I dag snør det, og kona skal avgårde 10.

 

2017-11-13_22_04_36.thumb.jpg.f98a2970f0f04d1929690b41cb9b44c2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har økt hengervekta på vitoen til 2500kg i dag, å montert en bjelke med bly under bilen. Far lagde en bjelke som festes under bilen, å oppi den har jeg lagt i blyplatene fra en volvo 240 varebil. Disse ble til overs fra da jeg bygget om en 240 varebil til personbil.

 

6e6aae3c89997cc01a7bbdec46ed3046.jpg

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men hva har jeg gjort på min bil i dag? Ikke stort, men det har da blitt noe i det siste. For ganske lenge siden rygget jeg min 300E inn i fronten på konas E240, og knuste litt av hjørnet på fangeren. Det tok ganske lang tid før jeg fikk kjøpt en ny fanger av Simen, så tok det ganske lang tid før jeg fikk den til Rudi for lakkering, og så tok det litt tid før han fikk lakkert den, og så tok det litt tid før jeg kom meg ut der og vi fikk montert. Uansett, så havnet det i hvert fall ny fanger på bilen. Merkelig farge, og vi trodde vel lenge at det var helt feil. Det kommer helt an på lyset, noe man tydelig ser på de to nederste bildene.

 

67943b338b8a8922ce4e86fbdef46dc7.jpg

 

57b5d4bcc1e7892fb0cc58bdd5380cfb.jpg

 

fc75e9d6d5aa90b0182a66e270e51cda.jpg

 

26fbbf131321c9e22edb120893385f5b.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en stund lyst til å kjøpe ML. Lekte litt med tanken om å heve litt, få på større hjul, og se om det er brukbart til litt enkel offroadkjøring og samtidig ha mulighet til å trekke litt tung henger.

Det ble ikke noen ML, det ble en Jeep Grand Cherokee i stedet, som egentlig fungerer helt fint til formålet.

 

Nå bød det seg allikevel en sjanse til å kjøpe en ML mer eller mindre usett, da eier ikke fikk luftet bremsene på den, tross iherdige forsøk. Det viste seg at den som har byttet calippere har satt høyre på venstre side og omvendt. Da kommer luftenippelen ned, og man får ikke luftet uansett hvor mye man forsøker. Med det rettet ble det orden på bremsene, og bare å kjøre. Det er en ML 230. "Alle" mener det går så dårlig at det knapt kan beskrives. Jeg synes egentlig ikke det. 150 hk gjør en helt grei jobb i den, selv om det jo ikke går styggfælt. Jeg har testet den både med motorveikjøring og med biltralla etter, og jeg kunne fint levd med en sånn. Drivverket er hyggelig. Lavserie er fint når man navigerer rundt med tung henger, og antispinn blander seg akkurat såpass lite at det er fullt mulig å ha det moro i snøen med den. Det er ikke ESP, så man får passe på selv. Selv om motoren ikke går fælt, så er jo M111 kjent for å være skuddsikker. Man slipper dyser som lekker, glødeplugger som knekker og sånt. Det er også verdt litt på en gammal bil. Resten av bilen derimot, det syns jeg egentlig ikke er allverden å skryte av. Folk får si hva de vil om Grand Cherokee'n jeg har, men denne ML'n hever seg ikke noe vesentlig over den etter min mening. Om noen vil ha en grei ML med litt småfiks, så er det bare å hyle ut. Den går billig.

 

 

639ffc304f0e96aaee012ca54691d5bb.jpg

 

817b04e3ec2230a43427370a103a7919.jpg

 

9757a6cf3e0bb1870d72dd6c7902af1c.jpg

 

f38765656513b6a7afd2e6cbdd74a3da.jpg

 

84b78260516260c7d13e6c565ccc9b1d.jpg

 

ab7b54c5e3d67a11bc6a37eaff0f7c0d.jpg

Link to comment
Share on other sites

brukt bilpleie pakken som eg og pappen kjøpte.

 

http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=77327.0

 

Iron-X er et uunnværlig produkt. Til vårpussen vil du nok se at det er en del metallpartikler i lakken. Synes kanskje ikke så godt på den fargen der, siden middelet blir litt lignende farget ved reaksjon med metallpartiklene..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...