Hans Kåre Isdal Posted May 13, 2017 Posted May 13, 2017 har skifta oringer i dag. to stk. resten måtte bestillast. og her er plassene: og slitt og skjeiv oring..lekker ja..sikkert tømt ut eit par liter. tok heldigvis kun 10 min. resten tar også heldigvis kort tid. MEN dyre oringer....45 kr stykke. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 13, 2017 Posted May 13, 2017 I dag rakk jeg å kaste et blikk på bilen i det jeg skulle hente verktøy i garasjen. Å det var ikke verktøy til bil! Det var sånn, må gjøre jobb verktøy.... Quote
FrodeS Posted May 15, 2017 Author Posted May 15, 2017 Gjort et nytt forsøk på å finne ut av airmatic-feilen som har ridd 211'n mer eller mindre så lenge vi har hatt den. Den har klaget på brudd i ventilene på fjærbeinet høyre foran. Jeg byttet en gang hele fjærbeinet (møkkajobb), men feilen kom tilbake etter hvert for det. Jeg har hatt flere mistanker, sjekket litt nå og da. Hver gang har det blitt bra en stund, og så har feilen kommet oftere og oftere. Nå fant jeg dårlig kontakt i ledningen eller kontaktene inn på fjærbeinet. Siden jeg akkurat har byttet dempere bak, hadde jeg det lille ledningsnettet liggende. Meninga var egentlig å trekke ny kabel hele veien, men etter å ha dratt ut nok deler til å komme til både styreenhet og innerskjerm, så det ut til at feilen lå i den siste biten. Vet prøvetur i går fungerte det i hvert fall greit. Jeg er forsiktig optimist, men stoler ikke helt på greiene før det har gått litt lenger tid uten at feilen kommer tilbake. Bilen ble litt triveligere å kjøre med fungerende airmatic. Når systemet finner feil og går i nødmodus, blir bilen mye stivere enn vanlig "sport 2". Noen som kjenner en god dejevelutdriver, gjerne med kompetanse på 211?? Ny runde. I går kveld monterte jeg inn alt av matter og deksler i fotbrønnen på passasjersida, og jammen var ikke feilen tilbake. Da er det bare å fortsette feilsøking.. Quote
Olaf Posted May 17, 2017 Posted May 17, 2017 Jeg har vært ute og funnet litt godsaker til 230TE'ene. Jeg hentet 4 hjul med 7x15" ATS Barock-felger på søndag. Dekkene var gamle 185R15 XL helårsdekk med grovt mønster, minner litt om traktorhjul! Jeg tror jeg skal vaske dem og prøvemontere på en bil for å ta noen bilder. Felgene trenger sårt en runde med ny lakk, men de ser hele og fine ut uten skader. Bilder kommer. Og idag hentet jeg en original bakre potte for 230TE, pluss de fleksible rørene mellom manifold og eksosanlegg som sitter på M102-motorene. Alt er helt nye originaldeler som har blitt liggende etter et prosjekt hvor bilen ble solgt før den var ferdig. Den originale potta med tjukt gods veier jo mangfoldige kilo, jeg har en ny Walker-potte liggende fra før, og den virker jo som den er produsert av aluminiumsfolie i sammenligning. Den hvite bilen har en uoriginal potte som er rusten innvendig og bråker litt, så det skal bli deilig å få på en ny som holder i 20-25 år til! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 17, 2017 Posted May 17, 2017 Du som bruker 123 om vinteren, er originalt eksosanlegg et must. Jeg hadde et uoriginalt på en sommerbil, å det var fine greier Quote
Olaf Posted May 18, 2017 Posted May 18, 2017 Her er felgene og potta, se tjukkelsen på godset i eksosrøret, skikkelig saker! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted May 18, 2017 Author Posted May 18, 2017 Alltid koselig med ting som er litt ordentlig. Quote
Olaf Posted May 18, 2017 Posted May 18, 2017 Jeg har aldri hatt 185R15 dekk før, så jeg laget en liten sammenligning av dimensjonene. Felgen i midten har dekk i 175R14, som var vanlig på endel W123-versjoner. Traktorhjulet til venstre er 185R15, og hjulet til høyre er 205/65R15. De to sistnevnte er hhv. det som er offisiell dimensjon på W123 Kombi med forsterket fjæring, og 205/65-dekket som er nærmeste dimensjon man finner på markedet, som kan brukes på en stasjonsvogn med forsterket fjæring og 15" hjul for å kunne møte krav til laste- og hastighetsindeks (93H). Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Hans Kåre Isdal Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 I har venstre forhjul fått stramma lageret litt. Mens sola strålte og fin varme. Kjekk rask service. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 14, 2017 Posted July 14, 2017 Skifta dieselfilter..det eg hadde gått 52 000 og var så tett motor feil kom opp ogbilen hakka seg avgårde. Men no er det silke fint og ingen motorfeil..men det merkelige er at det er Per. 60 000km det skal skiftes..seier litt om kvaliteten på norsk diesel ja Quote
FrodeS Posted July 15, 2017 Author Posted July 15, 2017 Norsk diesel er noe søl. Gulbrun gugge. Bare man drar til Sverige, så er den helt blank. Uansett litt spesielt med tett filter så fort. Tror ikke jeg har opplevd det noen gang. Quote
FrodeS Posted July 24, 2017 Author Posted July 24, 2017 Fikset airmatic på 211'n. Igjen. Det er fortsatt samme feilen, brudd/kortslutning på ventilene til høyre fjærbeinet fremme. Sist gang loddet jeg inn mye kabler. Da brukte jeg "liquid tape", og den blir tydeligvis ikke helt stiv. Etter et par uker kom kablene i kontakt igjen. Håpe de holder nå. Quote
FrodeS Posted July 31, 2017 Author Posted July 31, 2017 Siden 240'n skulle vært på EU i mai, og vi fikk sånt fint "har du glemt..."-brev, så var det på tide å få godkjent den nå den 31.7. Den var ferdig kontrollert i 10-tida, med feil på masse slakk i høyre hjullager bak, og et knekt oppheng til eksosen. Det opphenget har alltid vært knekt så lenge vi har hatt den, og hjullageret byttet jeg for "ikke så lenge siden". Hjullager hadde jeg handlet i par, så jeg hadde et tilliggende . Får håpe det funker bedre. Jeg fikk såvidt ut lageret ved å løsne to stag og bikkjebeinet. Som vanlig på denne bilen så sitter alt latterlig godt fast, men etter en del banning var det byttet. Eksosen sveiset jeg, så 15:40 var endelig bilen godkjent. God tid før fristen gikk ut Quote
Olaf Posted August 1, 2017 Posted August 1, 2017 Hmm, lyder kjent! Tidsnok er tidsnok, bra jobba! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted August 1, 2017 Posted August 1, 2017 og hjullageret byttet jeg for "ikke så lenge siden". Satte du på billig-lager? Quote
FrodeS Posted August 1, 2017 Author Posted August 1, 2017 Husker ikke hva de kostet. Var ikke dyreste jeg fant, heller ikke billigste. Quote
Jonas94 Posted August 1, 2017 Posted August 1, 2017 Hva jeg har gjort på min merce.. eller andre sin merce:p Var på huggeriet idag og skaffet meg ett turbokit til OM603, lurte på om det passer til OM601, siden eksosmanifold er 4+2? Så også en OM602Turbo på huggeriet, men det var hel manifold. Prisen var jo den beste, men det tror jeg ikke jeg tørr å nevne:p En annen ting, vært borti mange turboer, men denne var uten tvil ingen slakk i, samt den snurra etter jeg var ferdig å snurre, gikk kjæmpelett. Quote
FrodeS Posted August 1, 2017 Author Posted August 1, 2017 og hjullageret byttet jeg for "ikke så lenge siden". Satte du på billig-lager? Jeg kjøpte to stykker den gangen. Det første ble altså byttet ut i går, etter ikke alt for lang tid. I dag har jeg kjørt 25 med bilen, og hører det uler i svingene. Fcuk! Det sto "made in france" på lagrene, tydelig grunn til å bli skeptisk Quote
Frode Sørensen Posted August 2, 2017 Posted August 2, 2017 og hjullageret byttet jeg for "ikke så lenge siden". Satte du på billig-lager? Jeg kjøpte to stykker den gangen. Det første ble altså byttet ut i går, etter ikke alt for lang tid. I dag har jeg kjørt 25 med bilen, og hører det uler i svingene. Fcuk! Det sto "made in france" på lagrene, tydelig grunn til å bli skeptisk Du må passe deg for de tre F'ene i bilverden vet du Frode.. Ford, Fiat og Fransk. Og det kommer fra meg som stadig kjører konas Renault Zoe.. Quote
Guest Morty20 Posted August 5, 2017 Posted August 5, 2017 Lakkert ferdig bakskjerm etter funn av rustboble. Pelte også ut innerskjerm og ga hjulhus/bue en runde techtyl samt fluid film. Får ikke lagt ved bilde, for mange kb vist.... Quote
FrodeS Posted August 5, 2017 Author Posted August 5, 2017 Last opp bildet på bilder.mbentusiastklubb.no , så kan du skalere det litt. Grensa er 5MB, og bilder på sånn størrelse har ikke noen mening å legge direkte ut. Ikke mye gjort her i dag. 85-modell foran fikk trekke 84-modell henger til dynga og hjem igjen. Artig liten feature som jeg ikke har sett før, er at et grønt lys i kombiinstrumentet blinker for å indikere at blinklysene på hengeren også virker. mulig det ble borte med faceliften? Quote
Guest Morty20 Posted August 5, 2017 Posted August 5, 2017 http://bilder.mbentusiastklubb.no/image/qOF begynte og regne men men Quote
Egil A Posted August 5, 2017 Posted August 5, 2017 Hadde planer om å sjekke hvorfor bilen (W124.030) koker i køkjøring. Men termometert viser +42C ute så jeg ble inne i dag. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 6, 2017 Posted August 6, 2017 Artig liten feature som jeg ikke har sett før, er at et grønt lys i kombiinstrumentet blinker for å indikere at blinklysene på hengeren også virker. mulig det ble borte med faceliften? Har dette på 190´n og som er facelift. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 Ikke gjort noe på, men noe med. Hentet meg tørrbetong og armering. Denne må trå til når hengeren skal brukes da hybriden ikke kan ha krok på seg, akkurat som de fleste elbiler. Men dette er planlagt og kalkulert. Men fy hvor gammeldags 190´n plutselig er blitt. Spesiellt snekkestyringen kan ikke nå opp til den med elektrisk tannstangservo. Men det skal bli greit over nyttår å betale forsikring og årsavgift for veteran Quote
Recommended Posts