Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 11/3/2023 at 9:57 PM, Walther said:

Sekvens for stramming av hjulbolt

B1.JPG

Nyttig. 

Men, er ikke pila mellom 2 og 3 på bilde 4 satt feil vei? 

• Haha 1
  • 5 months later...
Posted

Idag blei Streken tatt ut fra vinterdvale! Starta rett opp og 4 mil heim gjekk som ein drøm uten problemer der olje og filterskift sto for tur. No er den klar for sommaren

Er det nokon som veit ca kva turtall som er standard ved 80km/t på denne motoren? 230.4 M115.
Diff har vore bytta ein gang, mistenker kanskje at utveksling kan være feil.
Eg har ca 4600-4700rpm ved ca 80km/t i 4. gir. Innbiller meg det er høgt, men kan være meg som er vandt med moderne dieselbil som såvidt har turtall..67b9af366d4c66fd4ad2a6d1f16aa352.jpg

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Posted

Såpass lavt den skal ligge på? Da må det være feil utveksling på diffen. Eg syns eg bruker opp 3 første girene "med en gang" når eg akselererer opp til 80.

Fra stillestående så er 1. giret brukt opp opp nærmast umiddelbart fra hjula begynner å rulle.

Ein må vel åpne difflokket for å sjø kva utvekslingen er?

Posted

Ja, turtallet er alt for høyt. Ved 100 km/t skal turtallet være 3180 med manuell og 3365 med automat. Det er riktig med 3.69 i utveksling. Utvekslingen står stemplet på differensial huset nederst på venstre hjørnet sett bakfra.

Posted

Takk for god info!
Her er det tydeligvis 3,92 utveksling. Dekkdim på denne er også vesentlig feil i forhold til originalt. Det utgir vel litt forskjell også? Den står på 205/40-16.

Tilfeldigvis noen som har diff med korrekt utveksling liggende å slenge ?216d42500036edd9746c3a9d910e980b.jpg

Posted

Da ser det ut som det ordner seg med ny diff med korrekt utveksling!

Mens vi er inne på turtall. Kva er korrekt turtall på tomgang og kva er korrekt turtall på kald motor der den går på choke?
På kald motor går bilen på 4000-4500rpm og tomgang varm motor ca 1100-1300rpm.

Opplever når eg starter på kald motor så står den og går på høgt turtall heilt til eg gir full gass for å "slå av" choke. Er dette normalt eller skulle han ha jobba ned turtall automatisk etterkvart som motoren varmes opp?

Det er en Stromberg forgasser med gul lokk på toppen(skjønt det er forskjell på fargene på lokket?)

Posted

Høres mye ut med 4000-4500 med choke. Tomgangsturtall med varm motor uten choke pleier være rundt 800. Har ikke vært borti Stromberg, men automatchoke pleier gradvis senke turtallet til motoren er varm.

Posted

3180 rpm på 100, gir 2515 rpm på 80, så jeg bomma ikke så veldig på det jeg kalte "grovregning" :-).

Dette vil gi 5400 rpm på oppgitt toppfart (170) som gir mening på en motor som yter max på 4800 rpm.
Jeg vil videre tippe rundt 750 rpm på tomgang, og rundt 1500 på full choke

205/60-16 er nok nærmere det originale.

Max bredde vil vel på disse bestemmes av stabstag framme på full sving

• 2 weeks later...
Posted

Intens bensinlukt i garasjen er aldri eit kjempegodt tegn. Skikkelig lekkasje frå bensinslangen som sitter på tanken.
Ny original del montert og no er det tett og fint igjen!

Som en ser var slangen begynt å bli lettere porøs...439b7bcd56d11d5dd0db894569910809.jpg1a76d0b18412cf8ff0dd7fe8e2a16ff0.jpg

• Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Idag blei det bytte av viftereim og reim til servopumpa. Det har vore litt skriking fra reim ved oppstart, men forsvunnet rimelig kjapt.
På 17. Mai derimot skulle det protesteres med at batterilampa i instrumentpanelet lyste rødt om bilen sto på tomgang og det skreik fra reim til man var oppe i 3. gir.
Nye deler låg heldigvis klar!
Løsne av spennet på dynamoen var relativt greit, men servopumpa var eit sant mareritt. Jobben tok i underkant av 1,5t...
På 211en gjekk det under 5min sist eg bytta reim, det har skjedd noe på den fronten!

At det var dags for reimbytte var derimot ingen tvil..2cd64f913b634c069ceba32d55d73ca6.jpge5b11eaa9f3964ea94439cafbc2b3469.jpg

Posted

Strek8en er fornøyd med nye reimer, stilt og fredelig frå dei!

Har idag fått tak i det som skal til for å få utstyrskode "500 innfellbare speil" på w211en.
Det er ikkje meir imponerende enn motoriserte speil og bryteren for å justere/ta inn og ut speila. Når det er montert må ein inn med STAR og sette riktig parameter også skal det på magisk vis fungere!
Blir kjekt å ettermontere meir utstyr på bilen, men først trenger dei seg en skikkelig polering...ca8cafcaa102978c7bf74d6982fd19ac.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Idag blei det litt strek8 vedlikehold igjen. Det var dags for å bytte dei 4 traversforingene i travers framme i tillegg til motorfester. Godt å få tatt unna litt vedlikehold som trengs, men ikkje er kritisk!

Dette gjekk overraskende greit for seg. Oppdaget i samme slengen at demperene framme er fullstendig død, dei kan du flytte med relativt lite kraft opp og ned, uten at dei returnerer så mykje som 1mm... 4 nye støtdempere er dermed bestilt!
Prøvekjøring får dermed bli utsatt til demperene er på plass. Regner med det blir ein skikkelig merkbar forskjell da!
9523a46e831cd84922f3131acf0ae8ba.jpg1e0ea936ca12009ee646c3ca74eee02b.jpg83d0841f402fc76c4cdc2a6bf4532846.jpgc44c41c86c54106266661cb0b5a993db.jpg

• Like 2
Posted

Det styres på. Monterte elektrisk innfellbare speil, bryterpanelet og i den forbindelse vokset treverket i dørpanelene som eg hadde av rett etter delene kom forrige veke. Kodet med STAR men ingenting skjedde. Speila flytta ikkje på seg verken ved å låse/låse opp bilen eller manuelt ved å trykke på knappen.
Etter å ha leita og fundert innser eg at dørmodulene i bilen IKKJE har "kontaktpinner" i det hullet der kontakt for motordelen av speila er.
Før montering sammenlignet eg delenr i EPC på min bil mot delebil og dei skulle tilsynelatende ha samme delenr, men kva som står i EPC og kva som står i bil viser seg å ikkje være identisk.

Fekk idag 2 nye dørmoduler (fant moduler som støtter alt) og vipps feller speila inn og ut!
Legg merke på bilde kontakt merka med tallet 6(nr to fra høgre heilt oppe) på øverste modul mangler metallpinnene i forhold til nede.

Ellers har eg ein utfordring med enormt voltdrop på strek8en når ein skal starte bilen. Dette skjedde første gang på 17. Mai og igjen for eit par dager sida. Toppladet batteri(prøvd med 2 batterier), skal starte bilen og det skjer ingenting. Dvs før start lyser alt i dashbordet av lys og klokka tikker, men når en skal starte dør alt(klokka stopper å tikke også). Målte spenning på batteriet og når eg vrir om faller spenning til 6-8volt. Setter eg på booster starter bilen tvert.
Eg mistenker dårlig jordkabel da den ser fæl ut. Tenkte å bytte jord fra batteri til karosseri og fra starter/girkasse til karosseri.
Kor får man tak i gode kabler, gjerne ferdig terminerte? Har noen tilfeldigvis delenr på originale? Spurte lokal Mercedes forhandler, men fekk til svar at på så gamle biler får dei ikkje filtrert på chassisnummer i EPC og motordeler er utelatt fra katalogen, ein måtte eventuelt leite i gamle kataloger "om man har det" dvs lite hjelp der.

Sjå vedlagte bilder av kablene. Kabelen som går fra minuspol til karosseri er 9cm tjukk utpå isolasjon. Lederene er ganske få og tjukke kontra bilstereo som eg er meir vandt med som har mange og tynne ledere.
Kabel fra starter/girkasse til karosseri er uten isolasjon og ser sliten ut(er det pga isolasjon ville smelta grunna varme)?
Skulle og hatt noe lur "fordelingsblokk" eller lignende da det er som du ser en del kabler som går direkte til batteriet. Hadde vore greit å fått gjømt det litt unna i ein egen blokk slik at det går en kabel fra fordeling til batteriet.620b2d293617223424e87066bf0d1eca.jpgaaccb39c7a2e04fac10db9378bee93e0.jpg2be4c52efa7b94fa576bce8fa51a4872.jpg8986bc35ef9f352494480b440bd209b8.jpg

27112014c8ecb791ce45e5a333ecd411.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Da var streken på hjul igjen med nye motorfester, alle 4 traversforinger i framstilling og nye støtdempere rundt heile bilen.
FOR en forskjell! Det var plutselig demping i bilen! Begge støtdemperene framme var heilt død, dei returnerte ikkje når du komprimerte dei. Bak var dei steinharde og seig ekstremt sakte utigjen. Bilen blei ørlite høgare også, noko som er heilt ok.

Har noen tips til feilsøking/potensielle feil?
Har fulladet batteriet og prøver å starte bilen så skjedde det ingenting, vrir om nøkkelen igjen og da drar starteren motoren såvidt 1/10 sekund før det stopper, vrir om igjen og da drar den motoren litt lengre, vrir om igjen og da fyrer bilen. Kjører en runde og stopper, venter eit par minutter og skal starte, men samme leiken som første gang.
Når eg får start så stopper eg og prøver igjen og da kan bilen starte fint eit par ganger før den begynner igjen å skape seg.
Batteriet synker til 10v når den ikkje klarer å starte. Mistenker/veit batteriet er dårlig, men dette har skjedd med 2 batterier no så det må være noe annet som er med på problemet. Eg mistenker som skrevet i forrige post minuskabel og skal bytte den, men er dette tegn på evt starteren som kan være dårlig? Når den drar rundt så er det entusiastisk og fint så i utgangspunktet mistenker eg ikkje starteren då.eb92ad8b10e4df8620e2e34385653cd9.jpg

• Like 1
Posted
21 hours ago, HåvardR said:

Da var streken på hjul igjen med nye motorfester, alle 4 traversforinger i framstilling og nye støtdempere rundt heile bilen.
FOR en forskjell! Det var plutselig demping i bilen! Begge støtdemperene framme var heilt død, dei returnerte ikkje når du komprimerte dei. Bak var dei steinharde og seig ekstremt sakte utigjen. Bilen blei ørlite høgare også, noko som er heilt ok.

Har noen tips til feilsøking/potensielle feil?
Har fulladet batteriet og prøver å starte bilen så skjedde det ingenting, vrir om nøkkelen igjen og da drar starteren motoren såvidt 1/10 sekund før det stopper, vrir om igjen og da drar den motoren litt lengre, vrir om igjen og da fyrer bilen. Kjører en runde og stopper, venter eit par minutter og skal starte, men samme leiken som første gang.
Når eg får start så stopper eg og prøver igjen og da kan bilen starte fint eit par ganger før den begynner igjen å skape seg.
Batteriet synker til 10v når den ikkje klarer å starte. Mistenker/veit batteriet er dårlig, men dette har skjedd med 2 batterier no så det må være noe annet som er med på problemet. Eg mistenker som skrevet i forrige post minuskabel og skal bytte den, men er dette tegn på evt starteren som kan være dårlig? Når den drar rundt så er det entusiastisk og fint så i utgangspunktet mistenker eg ikkje starteren då.eb92ad8b10e4df8620e2e34385653cd9.jpg

Innslaget på starteren? Hadde en gammel Renault en gang, med Bosch starter. Der var det tilsynelatende ikke liv i starteren, men holdt jeg nøkkelen i startposisjon i 10-15 sekund så virket den som den skulle. Kommer du til å banke litt på starteren mens noen holder nøkkelen i startposisjon?