utlending Posted March 19, 2023 Share Posted March 19, 2023 Jeg hadde en aktiv lørdag, etter at Julenissen besøkte meg på fredag og fikk en liten pakke: Nå er det alle fire luftbelgene er nye under CLS-n 😃 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted March 27, 2023 Share Posted March 27, 2023 Endelig meldte finværet seg. Godt å få seg en liten cruise, våren er i anmars! Første turen der alt har vore i orden og virka som det skal siden eg kjøpte bilen i november 2021. Nypolert og fersk EU godkjenning gjer også godt! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 28, 2023 Author Share Posted March 28, 2023 Våren?? -13C her på morgenen, snøen ligger tett ennå. Deilig å cruise 124 som funker som den skal. Verdens beste Får vel prøve meg på en EU-kontroll snart jeg også. Det var noe meldinger fra altin i boksen her en dag 😕 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted April 14, 2023 Share Posted April 14, 2023 Her har det gått i bytte av fremre arm og endeledd på bilen til fruen og en lett vårshine med nedvask, polering og forsegling i tillegg til å få på sommarhjula! Foringene var overraskende slitt til å "kun" ha gått 145 000km. Merka stor forskjell på forstillinga etter bytte! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted April 15, 2023 Share Posted April 15, 2023 Endelig var dagen her! 6 månder sida kjøp og sist eg såg den. Blei nesten 8 mil glede heimover i finvær 😄 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted April 22, 2023 Share Posted April 22, 2023 Det blei en luftetur i finværet idag også! Værmeldingen påstår dette er siste soldag så langt langtidsvarselet ser så det måtte utnyttes. Satser på å få vaska interiør og litt knask når det blir garasjevær til veka. Utrulig trivelig bil å kjøre strek 8en! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 22, 2023 Share Posted April 22, 2023 Du stoler ikke helt på meldingene, ser jeg. Har med skia i tilfelle 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted April 23, 2023 Share Posted April 23, 2023 8 hours ago, tommern57 said: Du stoler ikke helt på meldingene, ser jeg. Har med skia i tilfelle 🙂 Stoler aldri på meldingene. Men det er faktisk vannski som ligger oppå, fra 1975 ifølge forrige eiger. Like gamle som bilen så det er litt kult. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Det blei en liten luftetur og ny bensin på tanken idag! Var såvidt den sveiv rundt på starteren så det virker som noko tapper batteriet, liten jobb å måle om noe trekker der altså. Har og reparert blinklyshendelen. Man måtte holde hendelen i posisjon for at den skulle blinke. Demonterte og filte opp spora hendelen skal "låse i" så virka den som ny igjen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted June 12, 2023 Share Posted June 12, 2023 Idag blei det 6 mil med 124en og 6 mil tilbake med strek 8en. Utrulige biler å kjøre på forskjellige måter! Streken har vore på EU kontroll og trenger nye foringer i hjelpesnekka og stramme ei til ei eksosklemme. Ikkje værst for ein 48åring! blei og bilde av alle 3 veteranene mine. 123en er ein 300 diesel som kom fram fra presenningen den har stått under i vinter og starta rett opp. Det var såvidt eg rakk å vri om nøkkelen så fyrte den, nesten for godt til å være sant etter å ha stått sida september i fjor. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted June 12, 2023 Share Posted June 12, 2023 On 5/28/2023 at 11:48 PM, HåvardR said: Det blei en liten luftetur og ny bensin på tanken idag! Var såvidt den sveiv rundt på starteren så det virker som noko tapper batteriet, liten jobb å måle om noe trekker der altså. Har og reparert blinklyshendelen. Man måtte holde hendelen i posisjon for at den skulle blinke. Demonterte og filte opp spora hendelen skal "låse i" så virka den som ny igjen! HåvarsR, blinklyshendelen ... den utfordringen har også jeg på min W116 fra 1975. Er det samme "universelle" konstruksjon på hendelen på disse bilene? Har du noen bilder fra selve jobben før og etter? Hadde vært fint om du si litt mer om dette. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted June 16, 2023 Share Posted June 16, 2023 On 6/12/2023 at 11:44 PM, Jan S said: HåvarsR, blinklyshendelen ... den utfordringen har også jeg på min W116 fra 1975. Er det samme "universelle" konstruksjon på hendelen på disse bilene? Har du noen bilder fra selve jobben før og etter? Hadde vært fint om du si litt mer om dette. Eg trur hendelen skal være lik på din også ja. Har desverre ingen bilder, men når du skrur hendelen fra rattstammen så ser du på baksida korleis det ser ut. Beveger du på handelen til ei side så er det en "metallpinne" som flytter seg mot senter. Der den stopper skal det være eit lite hakk/gruve som gjer at den holder seg der. Det som skjer ved bruk er at "hakket" blir blir slipt ned så det ikkje er noe som holder pinnen fast når du setter på blinklyset. Eg tok ei lita rund fil og filte forsiktig litt, prøvde hendelen for å sjå om den holdt. Sånn holdt eg på noen ganger til den holdt igjen som den skulle. Viktig å ikkje file for mykje for da klarer blir blinklyset hengende på når når du svinger og det vanligvis skal slutte. Brukte eit par minutter med filing og testing pr side så var fort gjort. Lest at enkelte bruker dremel, men redd ein fort tar for mykje då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted June 16, 2023 Share Posted June 16, 2023 Igår blei det anledning til å montere ekstrautstyr i w211en som eg har samla inn deler til gjennom vinteren. Utstyrskode 881=Elektrisk bakluke. Har forstått at det ikkje er noe en ofte ser, spesielt på norske w211er. Rimelig enkelt å montere. Motor med styreenhet blei montert i bagasjerom på førersids og en arm festes i hengselen på luka. Låsehaka byttes ut med en motorisert for å få softclose og det monteres nytt panel med knapp for å lukke luka når den er åpen, i koffertlokket! Ledningsnett kobles mellom desse enhetene i tillegg til jord, 1 canbus kabel i bakre SAM og strøm i sikringsboks ved batteriet. Kodes til slutt med Star! Her er motor montert med styrenehet og arm koblet til luka! ledningsnett trekkes og kobles i bakre SAM. innser at det blei dårlig mes bilder av det ferdige resultatet, men alt som kan avsløre at det er elektrisk bakluke er knappen for å lukke koffertlokket, når luka er åpen. Artig å ettermontere originalt utstyr! Neste på lista trur eg må bli Distronic! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted June 17, 2023 Share Posted June 17, 2023 (edited) Idag blei det bytte av foringer i hjelpesnekka på /8en. Det var enorm slark så godt å få det unna. Greit arbeid, men litt trangt å ligge på betongen å prøve å slå ut foringene. Gjenstår å lappe det som sansynligvis er en litt dårlig sveis på ein skøyt på eksosanlegget så er ein klar for etterkontroll! Til dere med erfaring med gamle forgassere; kva olje skal ein fylle på toppen av forgasseren? Det er en Stromberg 175CD med gul kork. Har skjønt det sånn at det skal være ATF olje, men det blir for generelt for meg. Alle automatoljer kan vel ikkje være like egnet. Gjerne gi eit namn på en olje du bruker til dette! Dårlig med bilder av jobben, men kan slenge med eit fra prøvekjøringa etterpå. Styringa blei vesentlig bedre! Edited June 17, 2023 by HåvardR 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 17, 2023 Share Posted June 17, 2023 Det er ikke så nøye. Uten olje blir stempelet "nervøst" og blir hoppende opp og ned og det blir litt splatting når nåla fyker opp og ned i dysa og forbruket øker. Relativt tyntflytende olje demper greit, men en tykk olje gjør ting tregt. Så det du evt har på hylla av automatolje, er en grei start. Jeg har sett små flasker med Zenith olje til formålet, og den er rød, men tviler det er på hylla hos andre enn samlere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted June 30, 2023 Share Posted June 30, 2023 (edited) Har tetta eksoslekkasje som var en 2er feil på kontrollen og tatt en kattevask. Så no er den klar for etterkontroll. Oppdaga dog 1 dårlig traversforing bak som må byttes. Nesten overraskende at det ikkje blei merka på kontroll. Nye er bestilt. Satser på at det blir siste reperasjon for i år! Sjølv om det er en veldig hyggelig bil å skru på foreløpig. Lite rust og bolter som ikkje sitter så inni helvet... fast er en glede! Nyvaska og komt seg inn i garasjen for tørt. Varmepumpe blei montert i garasjen denne veka. Det skal bli godt utover høsten! Edited June 30, 2023 by HåvardR 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Da er /8en godkjent for 2 nye år! Har i ettermiddag fått montert inn setebelte i baksete så jentungen kan få være med på luftetur 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted July 14, 2023 Share Posted July 14, 2023 Traversforinger blei bytta idag! Godt med alt som er gjort. Er det noen som veit kva moment den store bolten som holder traversen skal ha? Klarte ikkje å finne noe god info om det. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walther Posted July 18, 2023 Share Posted July 18, 2023 HåvardR,Moment som brukes til å trekke til bolten, muttere. Styrkeklasse på bolten er angitt med to sifre, på mutteren med ett sifre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Gjorde denne jobben for 2 år siden. Er nokså sikker på at jeg strammet den store bolten med 120 Nm. Dette var på en W116. Sikkert det samme på flere av disse bilene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walther Posted September 1, 2023 Share Posted September 1, 2023 (edited) Jan S, Styrkeklassen til bolten (mutteren) avhenger av materialet til bolten (mutteren) og er proporsjonal med strekkfastheten. For eksempel 4.8=400MPa, 5.8=500MPa, 8.8=800MPa, 10.9=1000MPa, 12.9=1200MPa... Bolter i rustfritt stål er delt inn i A1-50, A1-70, A1-80; A2-50, A2-70, A2-80. Den første bokstaven og tallet representerer den rustfrie stålgruppen, og det andre og tredje tallet representerer X10 av strekkfastheten(MPa). Edited September 7, 2023 by Walther 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walther Posted September 1, 2023 Share Posted September 1, 2023 Velge en impulsermuttertrekker Det er bedre å velge luftmuttertrekker med faste verdier for lufttilførselsventilen eller potensiometeret ved elektriskmuttertrekker (verdiene til sifre må tilsvare dreiemomentverdiene i instruksjonene). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 (edited) Idag blei det bytte av ladeluftslanger på den nye familiebrakka. Tydeligvis ein kjent svakhet på desse motorene. Det er ein 2013mod prefacelift w212 med 7trinns kassa og girspaken på rattet. Utrulig komfortabel bil å kjøre, men klarer ikkje heilt å bestemme meg for om 212en eller 211 faceliften min er best å kjøre.. 211en har eg hatt i 6år og kjem nok til å ha den i 6 nye år. 212en erstatter en 204 som blei i minste laget no når nr 2 kom. Ikkje rart bilen gjekk dårlig og ga feilkode på luftlekkasje! Sniker og inn eit bilde av /8en som måtte ut av garasjen for anledningen. Nærmer seg tida for å gjøre den klar til vinterlagring... Edited September 14, 2023 by HåvardR 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2023 Author Share Posted September 15, 2023 Flott bilpark, Håvard! Jeg har de siste dagene fått øve meg på å bytte vannpumpe på OM642. Riktigok her plassert i en Jeep, men i hvert fall et Daimler-Chrysler-produkt. Egentlig en ganske grei jobb. Litt trangt og mye som må demonteres, men ikke noe en ikke helt greit får til med litt grunnleggende erfaring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted October 7, 2023 Share Posted October 7, 2023 Idag blei årets siste tur gjennomført for /8en. Det blei turen til vinterlagring der den står godt til våren melder seg. Kjenner allerede det skal bli godt å hente den igjen! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.