Jump to content

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?

FrodeS

Recommended Posts

Gikk over bilen etter vinteren. Rettet litt på eksosanlegget som stadig har slått nedi, skulle gjerne ha vridd litt på midtre del hvis det ikke hadde vært helsveiset, ny strikk til opphenget på bakre potte hjalp litt. Ellers så ser det overraskende bra ut etter en vinter i Oslo, bilen er i store trekk rustrfi under, det er bare hjulbuene som må tas hånd om etterhvert. Hjulbuene var nokså frynsete fra før, og de har ikke blitt bedre av saltet, og hadde litt skarpe kanter her og der. Det ble dekket til med blanke hjulbuelister som jeg ikke liker i det hele tatt, men i nøden spiser jo fanden fluer! Strammet opp et slakt hjullager foran, så over bremser, og leverte så bilen til PKK i morges. Krysser alle fingre!

Med vennlig hilsen, Olaf

Oppdatering etter PKK: Rust på bakre bremseskiver og dårlig håndbrekk, ellers var alt OK! Jeg har liggende nye skiver, klosser pluss bånd for parkeringsbremsene, så dette går nok bra.  :D

Oppdatering 2:

Denne tråden ble jo startet i den gamle medlemsutgaven av Hva har du gjort på din Mercedes idag? , men jeg kan jo avslutte den her. For idag hadde jeg andre visning på bilen, og nå er den godkjent for 2 nye år!  :D  Jeg skiftet bremseskiver, kalipre og bremseklosser bak, jeg hadde liggende noe nesten nytt fra en huggebil. Den ene kaliperen jeg tok av hadde et fastrustet stempel. Det slappe håndbrekket var nok bare ujustert, for bremsebåndene så helt nye ut, de har nok ikke vært mye i bruk. Etter justering fungerte alt som det skulle. Eneste skåret i gleden var at jeg for andre gang i mitt liv (etter ca. 2 mill. km!) klarte å punktere under prøveturen min for å sjekke bremsene. Jeg så faktisk ikke hva som forårsaket det, men det ble en skikkelig flenge i det ene dekket foran, bare å kaste.  :(

Med vennlig hilsen, Olaf

PKK-dag.jpg.e9e793e69d38ac832464c969c97448b4.jpg

• Like 1

Det er alltid digg når bilen blir EU godkjent.  Selv har jeg forsøkt å teste elektriske Recaro stoler. Jeg prøvde for ikke så veldig lenge siden, men batteriet virket tomt. Jeg ladet det en hel dag. Da det var oppladet og ok, prøvde jeg igjen. Hva skjedde da? Bryter gikk i stykker selvfølgelig.  Så, litt lynlim kan kanskje være løsningen. Vi får se

Det er en egen godfølelse man sitter med etter å ha gjort en jobb sjøl, som man vet at ingen kunne ha gjort bedre! :D

Og så sparte du nok til et 14 dagers Cruise attpåtil. :lol: :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Tatt oljeskift og byttet hjullager høyre bak på TDT'n min.

Om noen lurer på om ikke jeg nettopp har byttet det lageret, så stemmer det. Byttet hele "klædden" til et brukt. Nå var det ulyd igjen. Jeg hadde både klædd, bremseskjold og lager liggende, så jeg fikk en kompis til å presse inn nytt i går. Selve byttet tok halvannen time. Ganske grei jobb når en ikke trenger å sloss alt for mye med bolter som sitter fast. Brekket derimot, det blir jeg aldri kompis med. Fikk nå bannet det både fra hverandre og sammen igjen denne gangen også.

Og ja, jeg hevet den litt mer etter at bildet ble tatt. Egentlig ganske fin høyde på den sånn den sto der.

2017-04-11_19_27_11.thumb.jpg.adb6555de1961c4d947df04ac586596b.jpg

Er en bruksbil på det kan alltid komme på ting.

I dag har jeg byttet en "pinne" inne i kontrollpanelet til setejusteringa, og tatt deler fra div speil for å få et bra inne i bilen. Det jeg hadde vibererte å jeg trodde det var mellom kula å speilet, men det er jo selve kula på armen som er festet i taket som er årsaken til slakken.

Inne i bryterene til setejusteringene

e5b403d3eadea9298a7e3a5a235692df.jpg

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Feilsøkt oss fram til at ene coilen på brors ML er gåen. Tatt skive og klosseskifte på egen, hvor man oppdaget når man skrudde av hjulet at det manglet den øvre bolten som holder nav og demper sammen... Så no blir det å jekke opp bak også og sjekke om det dukker opp noe mer. Morro med ny bil. 😏

Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk