Glenni Posted March 29, 2017 Posted March 29, 2017 Hei Har en ganmel Mercedes. En C-klasse w202 1996 modell. Noen ganger, hovedsakelig når bilen er kald vil den ikke gire. Da må jeg sette den i P for så tilbake i D så funker den normalt igjen. Ellers hakker den veldig når jeg for eksempel setter den fra P til D(bilen gjør et hopp fremover) Det jeg lurer på er følgende. Burde jeg flushe automatkassa? Snakka med en mekaniker og han sa det ikke nødvendigvis ble noe bedre, til og med kanskje verre. Eller bør jeg bare bytte olje (noe annet som bør byttes i samme slengen?) eller bør jeg bare la det være? Bilen fungerer ellers strøkent og er EU ok i nesten to år til og er en perfekt pendler bil. Så vil gjøre det jeg kan så den hvertfall holder til neste EU kontroll. Noen som har noen erfaringer/tips? På forhånd takk Quote
Simen Malerbakken Posted March 29, 2017 Posted March 29, 2017 Har du peilet nivået? Høres mest ut som lavt nivå... Oljeskift er aldri dumt, Flushing med rensevæske skal du IKKE gjøre. Quote
Glenni Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Hei! Takk for svar nei har ikke peilet oljen. Vet du hvor peilepinnen er? Har hørt at ikke alle bilene har peilepinne på automatkassa. Da skal jeg ikke flushe med rensevæske, heller fylle på/ bytte olje Supert! Quote
Simen Malerbakken Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Hei! Takk for svar nei har ikke peilet oljen. Vet du hvor peilepinnen er? Har hørt at ikke alle bilene har peilepinne på automatkassa. Da skal jeg ikke flushe med rensevæske, heller fylle på/ bytte olje Supert! Du skriver ikke noe om bilen men en 1996 C-klasse skal ha 722.4 girkasse så vidt jeg vet, så det bør være peilepinne der, tror ikke C-klasse fikk 722.6 før i 1998 Quote
Glenni Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Okei, vet ikke så mye mer om bilen enn det jeg har skrevet da skal jeg finne peilepinnen å sjekke. Kan man fylle på fra motorrommmet eller må man løfte opp bilen? Quote
Simen Malerbakken Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Okei, vet ikke så mye mer om bilen enn det jeg har skrevet da skal jeg finne peilepinnen å sjekke. Kan man fylle på fra motorrommmet eller må man løfte opp bilen? Registreringsnummer ville hjulpet.... Peilepinnen er i bakkant av motoren. fylle gjøres via peilerøret. Quote
Glenni Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Okei registreringsnr er DJ98020 Sjekka litt nå, det eneste stedet jeg mistenker at den kan være var i bakant av motoren på venstre side. det var et sort lokk der hvor det stod (MB verksted only) Quote
GJB Posted March 31, 2017 Posted March 31, 2017 Okei registreringsnr er DJ98020 Sjekka litt nå, det eneste stedet jeg mistenker at den kan være var i bakant av motoren på venstre side. det var et sort lokk der hvor det stod (MB verksted only) Kan det være at denne har 5-trinns kasse? Har du girskifter hvor du skyver spaken over mot venstre for å flytte den fra D til 4? Om så er tilfelle er det ikke peilepinne, og girkassa er elektronisk. Ville vurdert å høre med Bergs Automatservice før du gjør noe annet, de har peiling! At bilen rykker ved innkobling kan godt skyldes slitt gummikobling mellom gir og kardang/diff. Quote
Glenni Posted April 1, 2017 Author Posted April 1, 2017 Okei registreringsnr er DJ98020 Sjekka litt nå, det eneste stedet jeg mistenker at den kan være var i bakant av motoren på venstre side. det var et sort lokk der hvor det stod (MB verksted only) Kan det være at denne har 5-trinns kasse? Har du girskifter hvor du skyver spaken over mot venstre for å flytte den fra D til 4? Om så er tilfelle er det ikke peilepinne, og girkassa er elektronisk. Ville vurdert å høre med Bergs Automatservice før du gjør noe annet, de har peiling! At bilen rykker ved innkobling kan godt skyldes slitt gummikobling mellom gir og kardang/diff. Det stemmer. Fra D til 4 dytter jeg spaken til venstre. Okei, da skal jeg høre med dem. Den gummikoblingen, er det noe omfattende/dyr reprasjon? Takk for nyttige svar. Quote
GJB Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 Okei registreringsnr er DJ98020 Sjekka litt nå, det eneste stedet jeg mistenker at den kan være var i bakant av motoren på venstre side. det var et sort lokk der hvor det stod (MB verksted only) Kan det være at denne har 5-trinns kasse? Har du girskifter hvor du skyver spaken over mot venstre for å flytte den fra D til 4? Om så er tilfelle er det ikke peilepinne, og girkassa er elektronisk. Ville vurdert å høre med Bergs Automatservice før du gjør noe annet, de har peiling! At bilen rykker ved innkobling kan godt skyldes slitt gummikobling mellom gir og kardang/diff. Det stemmer. Fra D til 4 dytter jeg spaken til venstre. Okei, da skal jeg høre med dem. Den gummikoblingen, er det noe omfattende/dyr reprasjon? Takk for nyttige svar. Da har du nok 722.6 automatkasse ja, bra bil med bra girkasse etter min mening/erfaring. Den gummiplata koster ikke allverden nei, og relativt enkel jobb om man kan skru litt. Kalles hardyplate/balatakobling på fagspråket.. Quote
Marevan Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 Jeg tror dere har feil begge to. 722.6 har vel ikke skifte til 4 på siden? Det er vel 722.5. Der er 5.gir elektronisk, men har peilepinne. (bygget på 722.3) tror jeg. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
E_S Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 722.6 er i de første årene slik at du har vanlig (mekanisk) PRND, så skyver man spaken til venstre et "klikk" for 4, og så drar den ned for 321. Var vel rundt 2000 det ble bare +/- i stedet for. Quote
Marevan Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 722.6 er i de første årene slik at du har vanlig (mekanisk) PRND, så skyver man spaken til venstre et "klikk" for 4, og så drar den ned for 321. Var vel rundt 2000 det ble bare +/- i stedet for. Sånn er 722.5 også. Bare enda mer mekanisk, men det er kanskje ikke til å ta feil av? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Simen Malerbakken Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Ok, litt fakta. DJ98020 er produsert 11.12.1996 den har blitt levert som 1997 modell, den har girkasse 722.603 - en av de første 722.6 girkassene. Peilepinnen er et lokk med teksten "Mercedes-Benz only" dette lokket tetter over røret til peilepinnen. Peilepinne er et spesialverktøy som følger med vår Automatgirskiftepakke, eller som du kan kjøpe løst. Tar du turen til et Mercedes-Benz verksted kan de peile for deg. Husk å benytte 236.14 olje. Quote
Rudi Posted April 3, 2017 Posted April 3, 2017 Aldri sett prefacelift c klasse med 722.6 Det trodde jeg kom sammen med facelift. Så feil kan man ta. Quote
Simen Malerbakken Posted April 4, 2017 Posted April 4, 2017 Aldri sett prefacelift c klasse med 722.6 Det trodde jeg kom sammen med facelift. Så feil kan man ta. Jeg ble også overasket, trodde også 722.6 kom med facelift i 202, men der kan en se, aldri lurt å ta noe forgitt med MB. Quote
Marevan Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Kom det noen C-klasser med den "herlige" 722.5 kassen? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Glenni Posted April 23, 2017 Author Posted April 23, 2017 Fikk sendt den på verksted å byttet oljen på automatkassen. Når går den like fint som i 1996 =) Quote
Recommended Posts