Jump to content

Ikke sikker på nye C350e, trenger litt erfaringsoverføring


Recommended Posts

Posted

Dere som har hatt C klasse W205 en stund og kanskje har hatt andre biler også kan kanskje hjelpe meg.

 

Nå har selgeren hos min lokale BOS forhandler snudd alle steiner og funnet en produksjonsdato så jeg kan få bil før sommerferien setter i gang. Helt til jeg sa jeg ønsket 19" AMG felger så måtte han svelge litt igjen fordi det var dem tomme for den uka......Men det var ikke det jeg skulle spørre om.

 

Jeg blir sågar i tvil, C-klassen er en kjempebil, C350e er "hyggelig" i pris sammenlignet med de andre og i effektkroner. Men jeg klarer liksom ikke helt å lire av meg det at det har kommet en ny Audi A4 som jeg personlig også liker. Passaten er mye større og virker også teknologisk sett et hakk lenger fremme enn Mercedes tross av at de begge to ble lansert med nåværende karosseri samme året.

Men det er et eller annet med Merca, jeg vet ikke helt. Første gangen jeg har hørt fruen uttrykke "denne likte jeg" med en gang.

 

Men hva med kjøreegenskaper, komfort, økonomi osv..... Jeg har ikke prøvd C klassa lenge nok til å uttale meg om det, ett døgn er ikke lenge nok for meg. C350e har jeg aldri prøvd, og har heller ikke prøvd å hive unga i baksetet og reise på 14 dagers road trip for å se om den står ut testen plassmessig.

 

Anyway, here is the Specs, og setter pris på grundige tilbakemeldinger fra dere som har bred erfaring innen bilmerker:

 

- Artico skinntrukket dash

- Distronic Plus

- LED ILS m/fjernlysassistent (highbeam adaptive ligtning up ur.....)

- Cranberry rød/sort skinn

- Comand online

- Svingbart hengerfeste

- Head-up display

- Parkeringspakke

- Burmester

- Speilpakke

- AMG interiør/eksteriør

- Selenite Grey

- Komfortpakke

- Memory pakke

- Speilpakke

- Keyless start

 

No sånt.....

 

Posted

Antar at det er stasjonsvogn det er snakk om her? Har hatt C klasse i snart 3 år, og vært veldig fornøyd. Stasjonsvogna er jo mye mer praktisk med tanke på bagasje etc.

Vi er to voksne og tre barn. Barna sitter greit bak, det kun den minste sitter på sittepute. Med barnesete blir det trangt for tre barn bak. Skal du ha to barneseter bak, så er det nesten ikke plass i midten.

Utstyret du har satt sammen er jo veldig bra. C klasse står ikke tilbake enn Passat hva gjelder teknologi utenom Active info display (heldigitale instrumenter). Førerassistanse pakken er bedre og mer avansert på C klassen enn på GTE. Den styrer og sånt selv i høyere hastigheter enn 60km/h.

 

Jeg hadde uansett testet A4. I de testene A4 sammenlignes med C så vinner A4 på plass etc. Den er større innvendig bak mener jeg.

 

Personlig går jeg fra C klasse til Passat GTE til sommeren. Hovedgrunnen er at jeg har eid C klasse i 3 år nå og vil prøve noe annet.

 

Posted

Stasjonsvogn ja, har hatt flere Passater men ikke siste karosseri og kjørt BMW 320d Xdrive siste 3 årene, leverte den i romjula.

 

Mercedes er noe annet, A4 er mer "moderne" og har et bedre baksete enn C-klasse. A4 fås ikke som hybrid ennå og motoralternativene er da nesten utelukkende med Quattro. Girkasse går nok i Audis favør.

 

Meget i villrede, men har fått en veldig god leasingavtale med BOS. Ingen A4 som er i nærheten i allefall ikke som dem klarer sier dem.

Posted

Men ser jo nå at det ikke er tatt med en eneste kjøreassistent med unntak av adaptiv cruisekontroll. Også den pakka som er så dyr....

Posted

Men ser jo nå at det ikke er tatt med en eneste kjøreassistent med unntak av adaptiv cruisekontroll. Også den pakka som er så dyr....

 

Distronic er nok mener jeg. Har kjørt en GLC coupé og to E-klasser av siste generasjon med kjøreassistenpakke. Hvis man likevel må røre rattet innen 20 sekunder, kan man holde hånden på rattet konstant mener jeg. Og det kan være litt utfordrende å få rattet til å registrere berøringen også. På sistnevnte bil dro jeg faktisk testen helt ut, og testet til den stoppet av seg selv på en lite traffikert vei. Tok ikke lange tiden før bilen stoppet opp selv og satte på nødblinken, dette er jo en forsikring for at man ikke skal sovne.

 

Man kjøper en bil for å kjøre SELV, skal man ikke kjøre selv, er det i lengden billigst å ta taxi eller buss, hvis man skal lesse full en ny MB med kjøreassistentpakke utpå alt det andre komfortable ustyret en vil ha hvert 3. år.

Posted

Hvis man kjører i mye kø, så er det ikke kø assistent med distronic Plus. Men man får jo med blindsone, lane assist, pre safe og køassistent mener jeg pluss distronic Plus.

Men trenger man det ikke, så trenger man det ikke.

Bilen er veldig bra utstyrt som den er!

Posted

Huff, det måtte dukke opp et tilbud på en Volvo V90 D4 aut. som er for godt til ikke å vurdere, jeg var en hårsbredd unna å bestille C-klasse idag så kom dette på tampen.

Posted

Jeg hadde heller gått for T8 hybrid!! Sjekk prisene før du handler. V90 er både større og mer avansert enn C klasse. Skal du lease, mener jeg prisene på D4 lå på ca samme som T8.

Posted

T8 ligger veiledende 140`tusen over D4. Er ikke AWD jeg har fått pris på. C350 er fortsatt veldig tiltalende og faktisk 50 tusen over V90 i pris jeg har fått. Men allikevel er leasing avtalen med C klassa rimeligere. Dem har ikke mulighet såfremt han får godkjent en rabattavtaler. Skiller 500,- mnd

 

Men én mye større og helt sikkert en veldig komfortabel bil.

Posted

Men kjørefølelsen i Volvo er jo HELT annerledes. Nå har jeg ikke prøvd V90 men andre Volvoer har en mye mer Amcar lignende følelse.

Passaten er jo forhjulstrekker? og jeg i alle fall opplever det som veldig annerledes kjørefølelse enn nevnte Mercedes-Benz.

 

Posted

Men kjørefølelsen i Volvo er jo HELT annerledes. Nå har jeg ikke prøvd V90 men andre Volvoer har en mye mer Amcar lignende følelse.

Passaten er jo forhjulstrekker? og jeg i alle fall opplever det som veldig annerledes kjørefølelse enn nevnte Mercedes-Benz.

 

Nye V90 er jo en helt ny og annerledes Volvo. Litt dumt å uttale seg om den hvis man ikke har prøvd den engang ??  :shock:

Posted

Nok til at man kan ta med seg to barn på ferie, barneseter begynner å nærme seg slutten for en snart. Vogn og reiseseng utgår.

Det er besøk hos Bestemor på Smøla som gir utfrodringer, men fiskestenger, jakker og sko til alle anledninger. Og ikke minst fangsten på tur hjem, og der krever også en god porsjon is ;)

 

Jeg synes denne her er knallfin, AMG utvendig for første gang med hybrid bestilt via min forhandler. Fått et knall avtale både rabattavtalen og leasingtilbudet klarer knapt Møller bil og Golf hanskes med.

Posted

Men kjørefølelsen i Volvo er jo HELT annerledes. Nå har jeg ikke prøvd V90 men andre Volvoer har en mye mer Amcar lignende følelse.

Passaten er jo forhjulstrekker? og jeg i alle fall opplever det som veldig annerledes kjørefølelse enn nevnte Mercedes-Benz.

 

Nye V90 er jo en helt ny og annerledes Volvo. Litt dumt å uttale seg om den hvis man ikke har prøvd den engang ??  :shock:

 

Jeg tar deg på ordet, ringte Bilia nå, men har de endret helt på måte en Volvo oppfører seg på? De har jo gradvis blitt mer og mer Amcar fra 850 og siste jeg kjørte var en V70, men jeg gleder meg til å prøve S90 Inscription Pro neste uke.

Posted

Nok til at man kan ta med seg to barn på ferie, barneseter begynner å nærme seg slutten for en snart. Vogn og reiseseng utgår.

Det er besøk hos Bestemor på Smøla som gir utfrodringer, men fiskestenger, jakker og sko til alle anledninger. Og ikke minst fangsten på tur hjem, og der krever også en god porsjon is ;)

 

Jeg synes denne her er knallfin, AMG utvendig for første gang med hybrid bestilt via min forhandler. Fått et knall avtale både rabattavtalen og leasingtilbudet klarer knapt Møller bil og Golf hanskes med.

 

Nå har jo du allerede bannet i kirka ved å si at du har vurdert Passat og A4 (grøss) så da plumper jeg uti med et forslag til løsning på ditt lille problem med turer til Smøla. Jeg vet at det egentlig ikke er lov å tenke anderledes og utafor boksen her i Nisselandet (som nok er grunnen til at nesten alle kjører sølvgrå Passelat) men noen må jo gjøre også.

Her er et lite knippe biler som ligger på Finn nå som har plass til familien, bagasjen og fangsten.

 

1958 Ford Country Sedan, med kongekul takgrind

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91948436

 

Volvo 145, gamle dagers kjedelige trauste familebil som ikke lenger er det.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89516466

 

1971 VW camper

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91942469

 

1972 Ford F350 crew cab long bed, lengst, størst, tørstest og du kan fange en hval og få den med deg hjem.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66040331

 

1972 Dodge van

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91799372

 

Hvis du absolutt må ha Mercedes så kan du jo kjøpe min 1985 300TDT.

Fordelen med alle disse er at de som veteraner koster minimalt å ha, taper seg ikke i verdi og gir tusen ganger mere glede enn hvilken som helst moderne tupperware boks noen gang kan få til.

Posted

Feil svar til feil mann. Når det gjelder type bil låser jeg meg ikke til merke. Siste 3 årene har jeg kjørt BMW og stortrivdes med det, en veldig god bil med gode kjøreegenskaper og en smooth og knivskarp girkasse. Nå vil jeg prøve noe annet, syns c klasse er både komfortabel å kjøre og pen å se på. Å foreslå veteraner til meg går ikke, mange av dem er flotte å se på ja. Men biler uten adaptive lys, adaptiv cruise, av dempet og stille kupé. Små motorer med høy ytelse, led lys, Navi, ambiente belysning, head up display og for ikke å snakke om sikkerhet.

De som elsker å gnikke, skru og kjøre 30-40-50 år gamle biler må gjerne gjøre det. Men det er ikke for meg, jeg tenker ikke så mye på fordums tid, jeg tenker fremover

Posted

Den beste comforten med gamle biler, er alle historiene man kan fortelle i etterkant.  Det kan man ikke med en ny bil som funker hele tiden. Vel, skal vi ta en titt på den tekniske siden, er det vel alltid noen med problemer.  En gammel bil kan man reparere og få i orden selv. En ny bil må man som regel sette på verksted for å bytte deler helt til det virker som det skal. Man reparer ikke en nyere bil. En ny bil har en behagelig comfort på de aller fleste plan. Sikkerhet er viktig og jeg vil ikke kjøre rundt i en gammel bil med dårlig sikkerhet med mine små barn på en lengre reise/ferie. Men én ting er sikkert. Bil til hvert sitt bruk. Ja takk begge deler

Posted

Jeg gidder ikke skru bil lenger heller, det toppa seg med et motorfeste ifra helvete og to bilmerket fra Biltema. Finnes bedre ting jeg vil bruke tida mi på. Som å telle antall kort i en kortstokk

Posted

Men kjørefølelsen i Volvo er jo HELT annerledes. Nå har jeg ikke prøvd V90 men andre Volvoer har en mye mer Amcar lignende følelse.

Passaten er jo forhjulstrekker? og jeg i alle fall opplever det som veldig annerledes kjørefølelse enn nevnte Mercedes-Benz.

 

Nye V90 er jo en helt ny og annerledes Volvo. Litt dumt å uttale seg om den hvis man ikke har prøvd den engang ??  :shock:

 

Jeg tar deg på ordet, ringte Bilia nå, men har de endret helt på måte en Volvo oppfører seg på? De har jo gradvis blitt mer og mer Amcar fra 850 og siste jeg kjørte var en V70, men jeg gleder meg til å prøve S90 Inscription Pro neste uke.

 

Har prøvd både forrige V70 (2012) og nye V90. De har nok blitt bedre, men det er fortsatt langt fra Audi og BMW i kjørefølelse. Nye E-klasse har jeg ikke prøvd ennå. Lite retningsstabil, men her kan dekkene ha litt å si (piggfritt, noen biler kan være følsomme for dekkvalg). Dette var dessuten en med forhjulsdrift. Fjæringen var i mykeste laget for min del og selv i normal fart følte jeg man måtte "jobbe" for å få bilen rundt i rundkjøringen. Riktignok ikke helt "snekke på land" følelsen som gamle V70 ga, men... Mulig justerbart understell eller R-understell gjør susen. Ellers synes jeg samspillet mellom automatkasse og motor (T5 bensin) fungerte dårlig. Må nok prøve T8 når den kommer også.

Posted

Dere som har hatt C klasse W205 en stund og kanskje har hatt andre biler også kan kanskje hjelpe meg.

 

Nå har selgeren hos min lokale BOS forhandler snudd alle steiner og funnet en produksjonsdato så jeg kan få bil før sommerferien setter i gang. Helt til jeg sa jeg ønsket 19" AMG felger så måtte han svelge litt igjen fordi det var dem tomme for den uka......Men det var ikke det jeg skulle spørre om.

 

Jeg blir sågar i tvil, C-klassen er en kjempebil, C350e er "hyggelig" i pris sammenlignet med de andre og i effektkroner. Men jeg klarer liksom ikke helt å lire av meg det at det har kommet en ny Audi A4 som jeg personlig også liker. Passaten er mye større og virker også teknologisk sett et hakk lenger fremme enn Mercedes tross av at de begge to ble lansert med nåværende karosseri samme året.

Men det er et eller annet med Merca, jeg vet ikke helt. Første gangen jeg har hørt fruen uttrykke "denne likte jeg" med en gang.

 

Men hva med kjøreegenskaper, komfort, økonomi osv..... Jeg har ikke prøvd C klassa lenge nok til å uttale meg om det, ett døgn er ikke lenge nok for meg. C350e har jeg aldri prøvd, og har heller ikke prøvd å hive unga i baksetet og reise på 14 dagers road trip for å se om den står ut testen plassmessig.

 

Anyway, here is the Specs, og setter pris på grundige tilbakemeldinger fra dere som har bred erfaring innen bilmerker:

 

- Artico skinntrukket dash

- Distronic Plus

- LED ILS m/fjernlysassistent (highbeam adaptive ligtning up ur.....)

- Cranberry rød/sort skinn

- Comand online

- Svingbart hengerfeste

- Head-up display

- Parkeringspakke

- Burmester

- Speilpakke

- AMG interiør/eksteriør

- Selenite Grey

- Komfortpakke

- Memory pakke

- Speilpakke

- Keyless start

 

No sånt.....

 

Fin bil dette. Har hatt min C250d 4Matic i nærmere 2 år. Veldig fornøyd med komforten, styring, kjørefølelse og seter. Har den "gamle" 7-trinns automaten og synes også den fungerer bra. Bilen føles større enn den er komfortmessig, samtidig som kjøreegenskaper er ivaretatt. Noe knirk fra midtkonsoll og noe knirk fra bakvogn, ellers har det kun vært et par småfeil underveis. Med AMG-pakken får man dessverre harde runflat-dekk som støyer. Hadde jeg visst det på forhånd ville jeg byttet dem i andre dekk da bilen var ny.

Plassmessig fungerer det fint med to barn (8 og 10). Bagasjerommet er derimot lite. En del av det oppgitte volumet er under gulvet og er vanskelig å utnytte. I hybriden er du nede på Golf-nivå... En annen ting hybriden har fått kritikk for er at batteriene sitter langt bak, slik at den har dårligere kjøreegenskaper og sikkert ikke så morsom på vinterføre. ESP kan visstnok ikke skrus av på hybriden, sikkert ikke uten grunn..

Posted

Jeg tar deg på ordet der at hybriden nok kan føles en del "baktung", men nå går jeg fra BMW og bevisst inn i en bil med helt andre kjøreegenskaper. Mesteparten av bagasjevolumet som man mister ligger under bagasjeromsgulvet. Blir nok ikke helt den store forskjellen fra 3 serien, fruen klaga på den den gangen. Men Touran vil hun uansett ikke ha. Eneste jeg er litt furten for nå er at jeg ikke får med natt pakke, utsolgt på den produksjonsdekaden. Jeg har 19" AMG med og de er det ikke run-flat på, fått det bekreftet idag 😁

Posted

Jeg tar deg på ordet, ringte Bilia nå, men har de endret helt på måte en Volvo oppfører seg på? De har jo gradvis blitt mer og mer Amcar fra 850 og siste jeg kjørte var en V70, men jeg gleder meg til å prøve S90 Inscription Pro neste uke.

 

Har prøvd både forrige V70 (2012) og nye V90. De har nok blitt bedre, men det er fortsatt langt fra Audi og BMW i kjørefølelse. Nye E-klasse har jeg ikke prøvd ennå. Lite retningsstabil, men her kan dekkene ha litt å si (piggfritt, noen biler kan være følsomme for dekkvalg). Dette var dessuten en med forhjulsdrift. Fjæringen var i mykeste laget for min del og selv i normal fart følte jeg man måtte "jobbe" for å få bilen rundt i rundkjøringen. Riktignok ikke helt "snekke på land" følelsen som gamle V70 ga, men... Mulig justerbart understell eller R-understell gjør susen. Ellers synes jeg samspillet mellom automatkasse og motor (T5 bensin) fungerte dårlig. Må nok prøve T8 når den kommer også.

 

Jeg har prøvd V70 2014 modell, så det var den jeg tok utgangspunkt i da jeg svarte, men når S90 er en HELT annen bil i følge noen her så skal jeg prøve den. I følge Volvo selgeren hadde jeg nok helt feil forventninger, og han mente jeg burde prøve en 7-serie i stede. Jeg forklarte at det hadde jeg ikke penger til, og at når gammel S-klasse skal byttes ut må jeg vurdere noe billigere. Skal bli spennende.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...