Jump to content

Recommended Posts

Posted

http://www.eub.no/nyheter/ministeren-stengte-bommen

 

Gladsak for alle som kjører der. Bommen er nå stengt, og det er gratis å kjøre. Ellevill jubel, hæla i taket osv. Det har tatt "bare" 9 år i stedet for 14.

 

Alt vel så langt, men:

 

Totalt har det kostet bilistene 670 millioner kroner å passere bommene. Selve utbyggingen kostet 400 millioner, resten har gått til finansieringskostnader og drift

 

Det kostet altså 400 mill å bygge veistrekningen, og så har det kostet ytterligere 270 mill bare å betale kostnadene ved å drive inn summen!??!

 

Hver av de 31,2 mill passeringene har kostet 21,20- totalt.

Av dette så er det kun i underkant av 19 mill passeringer som faktisk har betalt ned veien. De resterende 12,34 mill passeringene har kun betalt for å drive inn penger.

 

For en latterlig ineffektiv måte å drive inn penger på.

Posted

Ikke et tiår for tidlig!

 

Sjøl gleder jeg meg vilt til å få 50 nye bommer inne i Oslo, for jeg har nesten ikke noen utgifter på bil fra før!  :crybaby:

Hurra for røgrøt!

 

Med §#¤?%¤ hilsen, Olaf  8)

Posted

(...)

 

Totalt har det kostet bilistene 670 millioner kroner å passere bommene. Selve utbyggingen kostet 400 millioner, resten har gått til finansieringskostnader og drift

 

Det kostet altså 400 mill å bygge veistrekningen, og så har det kostet ytterligere 270 mill bare å betale kostnadene ved å drive inn summen!??!

(...)

Ja, men nei.. Ikke bare utgifter til administrasjon disse 270 millionene. Artikkelen sier også lenger ned:

– Bompengeperioden skulle vare i over 14 år. At den ble avviklet allerede etter drøyt ni, skyldes i hovedsak at rentebetingelsene har blitt langt lavere enn de åtte prosentene som lå til grunn for den opprinnelige beregningen, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

 

Det kommer helt ny E10 her i området og der får entreprenøren som får anbudet ansvar får å bygge og drifte veien i 20 eller var det 30 år, inkl. bompengeinnkrevingen.

 

Nå er jeg slett ingen økonom, men dette lukter OPS (offentlig-privat samarbeid) lang vei. De offentlige bestiller, private bygger, og skattebetalerne betaler i 20 eller 30 år fremover i tid. For så vidt en grei avtale, men ikke når det er utbyggerne som selv setter betalingskrav og betalingssum. Eventuelle veiendringer, nye utbyggingskrav og standarder er likevel ikke fastsatt prismessig, og er noe som skattebetalere må betale likevel. Litt som å måtte lease en bil i ti år med innebygget verkstedskostnader hvor man kun kan bruke ett verksted, og eventuell megareparasjon likevel må betales av leasing-holder gjennom økt betalingspremie. Og heller ingen mulighet til å gå vekk fra avtalen.

 

 

Posted

Samfunnsøkonomiens logikk er i alle fall noe som går over min fatteevne. Høy rente er på lån er jo et uttrykk for at lån er gitt med høy risiko, men høy rente på veiutbygging = høy risiko på bompengeinntjening? Skulle jo tro at dette var en 'bænkers' investering for de som setter pengene sine i sånt. Man slutter jo sjeldent å kjøre på en vei med bompenger bare fordi det er bompenger. På samme måte som døgnjustert pris på strøm; man lager jo ikke middag og dusjer på natta når strømmen er rimeligst for å spare penger.

 

Generelt sett er heldigvis ikke OPS utbredt i stor grad her til lands. Heller land med liten til lav investeringsmulighet som må benytte seg av slike løsninger.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...