Jump to content

Xenon og Bi-Xenon

Classic

Recommended Posts

Jeg ser det er to betegnelser innenfor Xenon-frontlykter på W211 E-klasse prefacelift.

Den ene lyder kun "Xenon", den andre heter "Bi-Xenon". Sistnevnte skal tydeligvis være svingbare. Jeg kan ikke se at de rører på seg andre ganger enn ved oppstart av bilen, da de går litt opp, så stiller de seg litt ned igjen.

På 212'n derimot, beveger hovedlysene seg med rattets posision. Denne har ILS (intelligent light system).

Så på min W211 med svigbare Bi-Xenon lys, er den eneste forskjellen at de beveger seg ved oppstart, eller er det slik at de justerer seg etter ujevnheter i veien for å ikke blende motgående trafikk og bilfører foran? Jeg har skiftet noe som heter høyderegulerende stag for Xenon også.

Som Megaoctane skriver så betyr bi-xenon at xenonlyset brukes til både fjern- og nærlys - biler med kun xenon bruker dette kun til nærlys.

Men, 211 ble aldri levert med kun xenon på nærlys - enten hadde de halogenlys, ellers hadde de bi-xenon. Grunnen til at "bi-" nok faller bort litt av og til er nok at det etterhånden nærmest er forventet at en bil med xenonlys bruker dette til både nær- og fjernlys, og at det dermed ikke er nødvendig å differensiere.

Aktive hovedlys på 211 har ingenting med xenon å gjøre, men er en frittstående utstyrskode (selv om jeg ikke tror dette var tilgjengelig i kombinasjon med halogen). Dersom du har en pre-facelift bil kan du fysisk se på lykten om den har aktive lys eller ikke, mens lyktene ser like ut på facelift-biler. På de tidligste 211ene med aktive hovedlys så kjørte systemet en selvtest fra side til side på lik linje med selvtest av høydejustering som alle biler med xenon har (eller kanskje det skal være "hadde" nå?) ved oppstart.

Som Megaoctane skriver så betyr bi-xenon at xenonlyset brukes til både fjern- og nærlys - biler med kun xenon bruker dette kun til nærlys.

Men, 211 ble aldri levert med kun xenon på nærlys - enten hadde de halogenlys, ellers hadde de bi-xenon. Grunnen til at "bi-" nok faller bort litt av og til er nok at det etterhånden nærmest er forventet at en bil med xenonlys bruker dette til både nær- og fjernlys, og at det dermed ikke er nødvendig å differensiere.

Aktive hovedlys på 211 har ingenting med xenon å gjøre, men er en frittstående utstyrskode (selv om jeg ikke tror dette var tilgjengelig i kombinasjon med halogen). Dersom du har en pre-facelift bil kan du fysisk se på lykten om den har aktive lys eller ikke, mens lyktene ser like ut på facelift-biler. På de tidligste 211ene med aktive hovedlys så kjørte systemet en selvtest fra side til side på lik linje med selvtest av høydejustering som alle biler med xenon har (eller kanskje det skal være "hadde" nå?) ved oppstart.

hmm  min S211 er en Avantgarde, med Xenon (D2S) i nær, og H7 i fjærnlyset...

Takk for oppklarende innlegg, spesielt det siste av Sven Håkon.

Jeg har også oppdaget at jeg har H7-pære i langlyset, på 212'n ser det ut til at det er Xenonpæren som går opp (langlysassistenten påslått).

Det er altså en kombinasjon på 211'n da.