Eirik Tømmerås Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Det begynte med lånesøknad på morgenkvisten, etter 10 min var det i boks. Så ringte jeg selger og sa at jeg skal ha bilen, en 2011 Lexus CT200h(Hybrid fra Toyota, som begynte hybridforskningen i 1965 og laget den første hybriden i 1997). Det er egentlig ingenting å spørre om da bilen har tilstandsrapport og nylig påført vedlikeholdsskjema. Tester er nøye lest og eneste som det plukkes på er masete girkasse ved aktiv kjøring, noe som skyldes at det ikke er direkte drift i lavere hastigheter da det er en genrator som lader en elektromotor direkte. Bilen blir sendt med tog til Narvik og vi henter den der. Dette gjorde jeg med 211´n og det gikk bare lekkert det. Endelig kan 190´n få hvile seg slik det sømmer seg en bil i sitt 29 år og veteranstatus til neste år. Men den står klar til å overta om jyplingen skulle bli syk Quote
Sven Håkon Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Jøss, overraskende å høre at 211en er brukbar til noe som helst. Men grattis med ny bil, den gir dere forhåpentligvis et problemfritt eierskap. Quote
ClasT Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Grattis med ny bil, men den CVT kassen unner jeg ingen. Håper du har prøvekjørt bil med slik Toyota girkasse Quote
Eirik Tømmerås Posted March 24, 2017 Author Posted March 24, 2017 Men grattis med ny bil, den gir dere forhåpentligvis et problemfritt eierskap. Takk! og for håpe at ryktet om Toyota kvaliteten ikke er overdrevet. Det største problemet er: hva skal jeg sikte etter på smale veier? Quote
Eirik Tømmerås Posted March 24, 2017 Author Posted March 24, 2017 Grattis med ny bil, men den CVT kassen unner jeg ingen. Håper du har prøvekjørt bil med slik Toyota girkasse Et søskebarn av meg som er Audi fan, klager fælt på at det er mye lyd og ingenting skjer men, med 0-100 på 10,3 sek er det den raskeste bilen jeg har hatt noen gang. Så noe skjer det da. Tipper kona blir storfornøyd når hun tanker opp hvertfall, 0,5 på mila ved blandet kjøring er realistisk Quote
Megaoctane Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Har prøvekjørt Lexus GS og IS med denne kassa. Litt uvant i starten, men ved normal kjøring, går det helt fint Gratulerer. Quote
ClasT Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Min mor har Toyota Hybrid. De er snille på drivstoff Quote
Eirik Tømmerås Posted March 24, 2017 Author Posted March 24, 2017 Min mor har Toyota Hybrid. De er snille på drivstoff Oppgitt på urealistisk euro norm til 0,39 og lave 94g co2/km... Quote
Eirik Tømmerås Posted March 24, 2017 Author Posted March 24, 2017 211'n går på dynga eller beholder du den? Skal se om jeg får noen kroner for den. Den har jo bl.a nye hovedlykter og Comand NTG 2.5 m/DAB, så litt må den vel være verd... Men ser jo flere stamper disse for 20-30.000,- med litt høyere km som vår. Quote
Classic Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Ja uten tvil et godt eksemplar. Jeg ville beholdt den Quote
FrodeS Posted March 29, 2017 Posted March 29, 2017 (Hybrid fra Toyota, som begynte hybridforskningen i 1965 og laget den første hybriden i 1997) Er det argument for kjøp? Quote
Eirik Tømmerås Posted March 29, 2017 Author Posted March 29, 2017 (Hybrid fra Toyota, som begynte hybridforskningen i 1965 og laget den første hybriden i 1997) Er det argument for kjøp? Hybrid stod høyt ja, da turbodiesel er utelukket for all fremtid. Så hvorfor ikke gå for de som har lengst erfaring innen feltet? Quote
Megaoctane Posted March 29, 2017 Posted March 29, 2017 (Hybrid fra Toyota, som begynte hybridforskningen i 1965 og laget den første hybriden i 1997) Er det argument for kjøp? hvorfor ikke? Man velger jo gjerne den som har lengst erfaring vs den som kommer rett fra skolebenken? Det er gjort flere tester av plugin hybrider vs Toyota hybrider, og snittet ligger på det samme hvis man kjører tanken tom på begge biler. Så plug in lønner seg hvis man har mye kjøring i by på batteridrift. Ellers kan man like godt kjøpe Lexus eller Toyota hybrid. Bruker det samme, slipper å drasse på masse batterier og slippe å sette til lading hver kveld. De andre har jo ikke like lang erfaring med dette. Det merker man på elbilforumet der forhandlere og verksteder sliter med å fikse problemer på elbiler og hybrider da dette er nytt for alle sammen. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 29, 2017 Author Posted March 29, 2017 Ble "glad" for at denne har led nærlys men, kjente litt på tvilen over bare halogen fjernlys... Helt til jeg oppdager at den har H9/HB3 som gir 65w, så hvis vi da kjøper "night breaker" så blir det vel bra. Eller så får vi handle Rigid eller Lazer... Quote
FrodeS Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 (Hybrid fra Toyota, som begynte hybridforskningen i 1965 og laget den første hybriden i 1997) Er det argument for kjøp? Hybrid stod høyt ja, da turbodiesel er utelukket for all fremtid. Så hvorfor ikke gå for de som har lengst erfaring innen feltet? Akkurat. https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche I produksjon 1900. Quote
Simen Malerbakken Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Først av alt Gratulerer med ny bil. CT200h er en fin bil, om enn litt liten. Selv har jeg hatt noen biler med CVT girkasse, mens det gir litt mening i småbiler, er det utrolig slitsomt å kjøre med i litt større biler tenker jeg, men det er min erfaring. Håper du blir fornøyd. Mercedes-Benz har lenger erfaring i bilbygging enn noen andre, de har lenger erfaring med hybridbiler enn de fleste andre, forskningen begynte i 1905 og de leverte hybridbil til kunde i 1969 (riktignok busser) de har laget flere hybride kjøretøy enn noen andre, både innen busser, lastebiler, båter, fly og biler. (Mulig Toyota har tatt igjen antallet produserte enheter nå da) Men uansett er nok Toyota gode på dette. Jeg håper du får en god opplevelse, selv om kjøreopplevelsen er en helt annen enn i Lexus. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Selv har jeg hatt noen biler med CVT girkasse, Nå synes jeg CVT er missvisende i disse, det kalles eCVT og er da ikke med stålreim men, en generator(sammen med batteri) som forskyner en elmotor med strøm ved lavere hastighter (På skip kalles denne fremdriften for dieselelektrisk), ved høyere hastigheter er det dirkte drift fra bensinmotor til hjulene. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 (Hybrid fra Toyota, som begynte hybridforskningen i 1965 og laget den første hybriden i 1997) Er det argument for kjøp? Hybrid stod høyt ja, da turbodiesel er utelukket for all fremtid. Så hvorfor ikke gå for de som har lengst erfaring innen feltet? Akkurat. https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche I produksjon 1900. Wow! 7 hk peak Quote
tommern57 Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 CVT er det vi kallte sutrehjul og strikk på Daf, eller så heter det jo variator på skurtreskere Quote
Eirik Tømmerås Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 CVT er det vi kallte sutrehjul og strikk på Daf, eller så heter det jo variator på skurtreskere Hvorfor Toyota har valgt å kalle deres system for eCVT kan man jo undres på. Eller navnet er vel rettere sagt Hybrid Synergy Drive. CVT får meg til å tenke på snøscootere, mopeder, og DAF 55/Volvo 340 Broderen har CVT på traktoren men, da i form av hydraulisk girkasse. På snøfresen min en Honda er det og trinnløs fremdrift men, da kalles det hydrostatisk drift. Quote
Olaf Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Mange fine betegnelser! A pig dressed in tuxido is still just a pig. Med lattermild hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted March 31, 2017 Author Posted March 31, 2017 Blir med et veldig miljøvennlig Mercedes-Benz 220T cdi: Nox 378 g/km, Co2 194 g/km. Euro3 Motor. Lexus CT200h : Nox 3,3 g/km, Co2 94 g/km. Euro5 Motor. Quote
FrodeS Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 Blir med et veldig miljøvennlig Mercedes-Benz 220T cdi: Nox 378 g/km, Co2 194 g/km. Euro3 Motor. Lexus CT200h : Nox 3,3 g/km, Co2 94 g/km. Euro5 Motor. Jada, og en leaf 24 kw går 199 km på en lading ... Quote
Recommended Posts