Jump to content

2001 ML 270 W163, BAS/ESP ETS ABS lamper lyser konstant


Recommended Posts

Posted

Har en feil hvor 3 varsel lamper lyser konstant hver gang bilen startes og lyser hele tiden til tenning slås av.

 

Det er nye bremseskiver og klosser rundt hele, fikk da sjekket og kontrollert abs følere og ringer.

Bilen har kjørt 346000 km.

 

Har søkt på forumet uten å finne svar på akkurat disse "tres amigos".

 

Vet at Land Rover har samme problem og der kalles de for "tres amigos", løsningen ligger der som regel i en bryter på automatgir stang, en XYZ bryter. Den forteller ECU hvilket stilling girvelger står i.

Hvordan er det på disse? Har akkurat overtatt denne etter min far, så jeg har ikke kjennskap til Mercedes, kun Land Rover.

 

Posted

Hei. Kjøpte i fjor høst en Ml med samme symtoma.  Der va det at kabelen ut av ABS sentralen ligg imot innerskjermen å gnager slik at det blir kortslutning. Verdt å sjekke. Kvikk fiks å rette på om feilen ligg der.

 

Sent fra min E6853 via Tapatalk

 

 

Posted

Den skal jeg sjekke, takk for tips.

Da legger jeg den til som nr. 2 på sjekklista jeg fant på nett.

 

Har også kjøpt meg ny original bremsepedal bryter, og bytter den etterpå.

Lurest å sjekke/bytte en ting om gangen for å være sikker på at man fant rett feil, ellers kan det fort bli dyrt.

 

Har nå funnet en sjekkliste etter en del googling:

1) Max ratt utslag til begge sider minst 3 ganger, for å re-sette ratt-vinkel sensor (Må også gjøres etter at feil er funnet for re-setting).

2) Sjekk nøye, kabel ut fra ABS sentral som ligger mot innerskjerm for gnaging og kortslutning.

3) Sjekk/bytt bremsepedal bryter.

4) Sjekk alle kontakter under bilen for fuktighet (ABS-system).

5) Etter stramme ratt-stamme føler.

6) Skifte børster i ABS pumpe, eller bytte til ny komplett ABS pumpe enhet (Delenr: A 163 545 97 32 eller A 163 431 07 12).

 

Posted

Gikk gjennom bilen i går. Hadde den på løftebukk.

 

Punkt 1 til 5 er utført og i orden, så da gjenstår punkt 6. ABS pumpe.

Skiftet bremsepedal bryter til ny original (kostet 310,- hos Mercedes Lillehammer). Den gamle var slitt i tuppen og var 1.5 mm kortere enn den nye, så den har nok gjort jobben sin.

 

Fant ut at det var en del oljesøl i venstre forre hjørne (gir svarte flekker på bakken), rett over ABS sentralen. Kan se ut som om det kommer fra intercooler slangen et sted.

Må avfette og vaske for å finne nøyaktig hvor det kommer fra.

 

Ellers så fant jeg årsaken til eksoslukt i bilen, kommer fra innsprøytningsdyse nr 2, der var skruen løs (kunne strammes 1/2 omdreining, de andre var fast). Var helt glassert belegg under dekselet nedi der. Så når har jeg bestilt nye kobberskiver.

Posted

Du har o ringer inni slangene på intercoolern.  de bruke å ha en tendens å begynne å svette etter en stund.  Koster under hundrelappen for de o ringene hos forhandler.  kjapp sak å skifte :)

Posted

Du har o ringer inni slangene på intercoolern.  de bruke å ha en tendens å begynne å svette etter en stund.  Koster under hundrelappen for de o ringene hos forhandler.  kjapp sak å skifte :)

 

O-ringer?? Så at slangene på intercooler satt med slangeklemmer, strammet dem litt. Eller er det noe jeg har oversett?

Posted

okei, vist de satt fast med vanlige slangeklemmer så er det sikkert greit.  men de store slangene som går fra turbo å inn på intercooler og fra egr ventil har en slik metall kobling med låsering.  der er det o ringer. 

 

 

 

  • 2 weeks later...
Posted

Hei, jeg har litt erfaring mht dette. Har selv en ML55 fra 2000 som hadde samme symptomer. Etter litt studering på nett byttet jeg "Lateral acceleration-sensor" som sitter under midtkonsollen (er et lite relë) og da var alt iorden :-) Er visstnok et kjent fenomen på disse, kan jo være dette som er årsaken til dine problemer hvis du ikke har funnet det ut allerede.

 

Delenummer 163 542 06 18. Koster litt under 2000,- nytt hos stjerneservice.no

 

Håper det ordner seg :-)

 

 

Posted

Takk for info, TMT.

Legger det på minnet.

Har "tjuvkoblet" litt på ABS pumpe og den gir ikke lyd fra seg, så den er hovedmistenkt i dette øyeblikk.

Så da leter jeg etter en brukt hos hogger, eller så blir det full operasjon på den, med skifte av børster.

 

 

  • 3 months later...
Posted

Etter lenge venting, samt 2 feil på EU kontroll så ble det fart i sakene.

Fikk nå frist på 2 måneder for å utbedre feilene.

 

Så da var det bare å begynne med en gang.

ABS pumpemotor var målet.

Demonterte spylevæske beholder og frontlykt, å fikk da helt klar tilgang til hele ABS sentralen.

De to T25 torx boltene på pumpemotoren løsnet lett og det var enkelt å ta av motoren.

Åpnet og så med en gang at børstene var utslitt og ikke lenger hadde kontakt.

Litt roting i gamle skuffer så fant jeg et par børster fra et pensjonert Biltema verktøy, fulgte vist med nye børster til det verktøyet en gang.

Lett sliping så børstene var 5mm bred, 5 tykk og 12mm lang.

Loddet fast kobbertråden og vips så var det liv i motoren igjen.

 

Montert tilbake i bilen og startet opp så forsvant to av lampene bare  :?

ETS og ABS lampene slukket, men BAS/ESP lyser fortsatt  :P

Hvordan blir jeg kvitt den??

 

Posted

Typisk, at man må til Mercedes forhandler (Som sa på telefon, at de skulle ha kr. 1500,- bare for å lese av) for å få lest feil koder på bremsesystemet. Var innom 5 bilverksteder i ca 1 times kjøreavstand hjemmefra, alle kunne lese samtlige systemer for feilkoder unntatt ABS bremsesystem.

 

Ingen av verkstedene skulle ha noe for dette.

Selv har jeg utstyr for å lese alle koder for US Ford og Land Rover, men ingen av dem virket på Mercedes.

 

Det er en knapp midt på midtkonsoll som heter "ESP off", kan det være den som lurer meg??? Skjer ikke noe uansett om jeg trykker opp eller ned på den mens jeg kjører.

 

Posted

Her rundt koster en slik diagnosetest 350-450 som jeg har betalt.

På mor sin bil var det bas enheten som måtte byttes da den lyste. Men kan være nok å slette den, så en diagnosetest med star er uansett veien å gå da ting ikke sier seg selv. Hadde du gjort det først som sist hadde du nok fått opp den andre feilen for en stund siden å.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

  • 4 weeks later...
Posted

Skiftet Lateral Acceleration sensor eller YAW (Yaw Rate sensor som den også heter).

Måtte omtrent kald-kvele dama på delelageret til Mercedes for å få oppgitt delenr.  :angryfire:

Delenr: A163 542 0618 og koster 2700,- pluss mva hos Mercedes Lillehammer.

Fikk den hos hoggern for 500,- inkl mva. Samme delenr men fra en 2 år nyere bil (2003).

Veldig enkelt å skifte selv, ut med hanskerommet i midtkonsoll og der satt den lett tilgjengelig.

 

Ble litt skuffet etter å ha skiftet den, men etter 2 uker så forsvant BAS/ESP lampa. Rett inn på EU etterkontroll med 1 dag igjen til avskiltning og alt gikk i orden.

Siden har jeg ikke sett lampa lyse annet enn når tenning slås på og lampetest utføres.

 

Takk til TMT som pekte i rett retning  :D

  • 5 years later...
Posted
On 5.9.2017 at 12.31, tiopet said:

Skiftet Lateral Acceleration sensor eller YAW (Yaw Rate sensor som den også heter).

Måtte omtrent kald-kvele dama på delelageret til Mercedes for å få oppgitt delenr.  :angryfire:

Delenr: A163 542 0618 og koster 2700,- pluss mva hos Mercedes Lillehammer.

Fikk den hos hoggern for 500,- inkl mva. Samme delenr men fra en 2 år nyere bil (2003).

Veldig enkelt å skifte selv, ut med hanskerommet i midtkonsoll og der satt den lett tilgjengelig.

 

Ble litt skuffet etter å ha skiftet den, men etter 2 uker så forsvant BAS/ESP lampa. Rett inn på EU etterkontroll med 1 dag igjen til avskiltning og alt gikk i orden.

Siden har jeg ikke sett lampa lyse annet enn når tenning slås på og lampetest utføres.

 

Takk til TMT som pekte i rett retning  :D

Har også skiftet den yaw sensoren. Men må en kjøre endel i 2 uker da for og få resatt feilen. Dersom det er denne da. Har skiftet det meste av det andre nevnt her.

Posted

Noen feil går bort når problemet er borte. Noen feil må nullstilles når feilen er fikset. Men jeg har også vært borti at noen feil går bort etter at man har oppfylt et visst kriteria.

F.eks om man har feil på veivsensor på M112 eller M113 og skifter denne, må man starte 18 ganger (mener jeg å huske) uten problem for at feilen går bort 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...