Jump to content

vann i toppen

Guest brotor

Recommended Posts

Guest brotor

Har skiftet topp på 190n (2,0 m102). dritten starta og gikk som den skulle, men det lakk litt kjøleveske av eksosanlegget, så derfor bestemte jeg meg for å skru av igjen toppen for å se om den var plan. så langt kom jeg aldri. når jeg hadde skrudd av toppdekselet så jeg med en gang at det var kommet kjøleveske opp i kamhuset i toppen. dette forstår jeg ikke hvordan kan ha seg, så jeg skrudde på igjen toppdekselet for å starte bilen og la den gå litt for å se om det bedret seg, men da jeg da dro bilen på starteren panka det (helt sikkert et stempel som slo oppi en ventil). det jeg da lurer på er: Hvordan kan det ha kommet kjøleveske i toppen? og hvordan kan det plutselig begynne å panke når bilen stod å gikk helt som den skulle, og det eneste jeg gjorde var å skru av og på toppdekselet? Er dette en magisk 190 med selvmordstanker?

-brotor SINT eier av en 1984 190 2,0

Guest K.E. Sjursen

Kan virke som en topp-pakning som sprakk til de grader når du starta

bilen.

Vannet i toppen kom nok fra vann i olja som ble pumpa opp til toppen

etter at pakninga sprakk.

Når du stoppa så har vann sikkert lekket inn i sylinderen mens du

skrudde av toppdekslet. ..og som kjent så lar vann seg vanskelig

komprimere så det ble totalstopp.

Er du heldig så ble det bare bom stopp, men ikke usansynlig så er

stempelråden brukket.

Kjedelig sak.

[edit] og det skal IKKE komme kjøleveske ut av eksosanlegget...! Da

burde du ha stoppet med en gang og tatt av toppen for å se hvor vannet

kom inn. :shock: [/edit]

Guest brotor

hmm... men hvorfor skulle toppakningen sprekke? den er nylig skiftet, og toppen ble dratt igjen med riktig moment. den toppakningen har kanskje gått 5-10 min på tomgang/litt gass. faen for no leie greier.

Guest K.E. Sjursen
men hvorfor skulle toppakningen sprekke

Uflaks? Nei.. veldig skjeiv topp eller blokk? Høres rart ut ja. Hold oss

oppdatert på hva du finner ut?

Vet ikke hvordan toppen på M102 ser ut, om hvordan olje og

kjølevannkanalene går? Hvis disse ligger veldig nære så slår det meg at

det kan være hull imellom.. men det bør egentlig være helt utenkelig..

men hele situasjonen din virker jo rart såfremt du har gjort monteringen

riktig og topp-pakningen er ny.

Guest brotor

har vært å hent spesialverktøy til pinneboltene i registeret i dag, så nå går toppen av igjen i dag. ikke jeg heller kan helt forstå hva som har skjedd, for hvis vannet skal ha trengt seg opp ventilkanalene, så skjønner ikke jeg hvordan bilen kan ha startet og gått helt fint i utgangspunktet, for det skal vel ganske mye vann til før det kommer seg opp der. monteringen har gått etter boka spør du meg. og toppen er bare flyttet over fra en motor som gikk helt fint (dvs. den har ligget på et lager i et års tid) og over til motoren min. men får se hva som spretter fram av forklaring innen kvelden.

Guest Eivind Soltvedt

Toppen kan ha vært skeiv, kan også ha kommet vann ned i olja når gamle toppen ble tatt av!

Vannpumpa på M102 motoren ligger i registerdekselet og dersom det er løsnet for å få tatt av toppen, så har det nesten garantert kommet vann derifra og ned i olja!

Guest K.E. Sjursen
Vannpumpa på M102 motoren ligger i registerdekselet og dersom det er løsnet for å få tatt av toppen, så har det nesten garantert kommet vann derifra og ned i olja!

Men sidendet kom kjølevæske ut fra eksosrøret så virker det som en

topp-pakning!

Guest brotor

har jo også tappet av den gamle olja og hatt på ny da.. var noe av det siste jeg gjorde før jeg startet den etter byttet..

Guest Tom Bringsvor

Det kommer ikke helt tydelig frem, men jeg regner med at du tappet blokka, og ikke bare radiatoren, for vann før demontering av toppen, om ikke, renner det vann inn i sylinderne som legger seg oppå stemplene.

Guest brotor

tømte radiator først,så blokka etterpå jeg. men nå er toppen av. når jeg tok den av var syl 2 og 3 nede, og de var stappfulle med vann! toppakningen hadde to små skader, det hadde gått av små skall mellom syl 1 og 2 og mellom 3 og 4, men disse var små, og hadde ingen som helst kontakt med no kjølekanaler! bare de to bittesmå hullene som er mellom hver sylinder kan de ha hatt kontakt med, og det REGNER jeg med at er oljekanaler, for det så i allefall ikke ut som no kjølekanaler for meg! rådene virka helt fine,så er nok ikke noe der. eneste måten jeg kan skjønne at det har kommet inn vann på er hvis toppen er skjev. det er små riper i toppen i ytterkanten av sylinder nr fire, det var det før jeg satte den på også, men jeg pusset over dem så vidt det var for å få skarpkantene plane med resten av toppen. disse ripene er ikke no vesentlig store, og går heller ikke inn mot sylinderen. det er heller ikke no skade på toppakningen der hvor ripene har vært, skadene på pakningen er jo som sagt mellom syl 1og to og mellom 3 og fire. jeg har ikke fått målt skikkelig om toppen er plan enda, men tar den med på jobb på torsdag og får gjort det der.. tenker jeg planer toppen hvis den er skjev, plotter på ny toppakning, og skifter oljen igjen og ser hvordan det går jeg. noen som har no bedre forslag?

Guest K.E. Sjursen

Skadene på toppakningen mellom sylindrene kom nok av at det ble svært

høyt trykk inne i sylinderen med vannet når du prøvde å starte for andre

gang. Vannet prøvde å komme seg unna, og da var korteste vei mellom

sylinderne.

Du har ikke koplet kjøleveskeslange på luftfilteret eller noe? :roll: :wink:

Lei sak dette.

Hold oss oppdatert.

Guest srhaugen
monteringen har gått etter boka spør du meg. og toppen er bare flyttet over fra en motor som gikk helt fint (dvs. den har ligget på et lager i et års tid) og over til motoren min.

Er du helt sikker på at du har fått korrekt topp og at den passer til motoren din da?

På enkelte motorer så er det mulig å legge topp-pakninga feil vei slik at oljekanaler og kjølekanaler blir koblet sammen eller blokkert... Det er ikke noe slikt som har skjedd her?

Guest brotor

hmm... toppen er riktig, det veit jeg! men det med pakninga feil vei hørtes jo litt logisk ut da, men den passa jo til alle hullene o.l. så ikke veit jeg... dessuten har jeg fått vite at de små hullene mellom sylindrene faktisk ER kjølekanaler. der skadene på toppakningen er. så da veit jeg ihvertfall hvorfor det har kommet vann inn i sylindrene, men et annet spørsmål er hvorfor toppakningen sprakk i utgangspunktet. men jobber på mercedes verksted, så tar med toppen og pakningen på jobb i morra så får vi se om noen andre der kommer fram med no lurt på hva som har skjedd, og hvordan det kan fikses. må sikkert plane toppen.

Guest brotor

hmm...problemet er at når jeg kjøpte toppen var meininga bare å bruke innmaten, men så var opplagringa i forkant slitt på den gamle toppen, så da fant jeg ut at jeg bare skulle bytte hele.