Rivera Posted March 20, 2017 Posted March 20, 2017 Har en 2004 w211 e280 cdi som har gått snart 280 k, To ganger i vinter har jeg opplevd at jeg får rød skjerm i displayet og ikke får start. Første gang så fikk jeg hjelp til å lade batteriet, og har etter dette forsøkt å få inn noen langturer med jevne mellomrom. Den siste tiden har det blitt med småkjøring til og fra jobb, typisk 5 min hver vei. Og i dag så hadde jeg kjørt i 5 min, stoppet bilen og startet den etter noen minutter og da fikk jeg start, men fikk varsellampe med bilde av batteriet, uten at det sto noen melding om hva det kunne være. Har forsøkt å google en smule uten stort hell, så tenkte jeg måtte spørre her. Bilen er nå satt til lading igjen, men jeg ønsker jo å unngå dette i fremtiden. Hvor langt må man kjøre for å få toppet opp ett batteri som stort sett brukes til småkjøring 5-10 min i gangen, og med mange start og stopp i løpet av en dag? Er det noen lure ting jeg kan gjøre for å minske faren for å ende opp med flatt batteri? Når jeg til slutt stoppet bilen etter den rød feilmeldingen (jeg kjørte ett stykke for å komme meg til ett sted med lader) så ville den ikke la meg sette bilen i revers en gang til slutt. kan det være dynamoen som har tatt kveld? All feedback mottas med takk. Quote
slippern Posted March 20, 2017 Posted March 20, 2017 Hvor gammelt er batteriet? Kan jo tenkes at det selvutlades.. Quote
Rivera Posted March 20, 2017 Author Posted March 20, 2017 Kjøpte bilen sist sommer, så er dessverre usikker på alder på batteriet. Quote
Rudi Posted March 20, 2017 Posted March 20, 2017 Nytt batteri er sikkert ikke å forakte... Hva ligger ladespenning på i display når du kjører? Quote
Sven Håkon Posted March 21, 2017 Posted March 21, 2017 Dersom det er originalt batteri står årgangen preget inn i en av polene. Forøvrig slet jeg med lav batterispenning hver vinter til jeg til slutt byttet begge batterier og batterireleer - etter dette er problemene helt borte, og bilen har sågar spenning nok til å drive Webasto og alt man ellers ønsker å kose seg med om vinteren Quote
Rivera Posted March 21, 2017 Author Posted March 21, 2017 I dag fikk jeg stor rød feilmelding med battery/alternator stop car, så nå er man fri for bil en stund , Quote
Simen Malerbakken Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 1. Dieselbiler er ikke laget for denne type ultra korte kjøreturer, du må ha ca 30 minutter etter oppstart, 2. Batteriet er bare en forrådsbank, skal du klare å ta igjen nok strøm, samme hvor nytt batteriet er må det får nok strøm. Blir som å fylle et glass med vann, er strålen tynn nok og du drikker fort går glasset tomt. Så lenge du forbruker (drikker) mer enn du fyller på går det tomt, uavhengig av hvor stort glasset er..... Quote
Rivera Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 Da blir det nytt batteri, og det ser ut til at jeg trenger en Generatorregulator, hvor får man tak i det her til lands? har søkt men det er stort sett østeuropeiske sider og ebay Quote
mosvid Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Husk det er to stk batterier på w211 med sbc brems. Er det rødt varsel så er det det lille batteriet som sitter under klimafiltere i motorrommet. Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Classic Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 1. Dieselbiler er ikke laget for denne type ultra korte kjøreturer, du må ha ca 30 minutter etter oppstart, 2. Batteriet er bare en forrådsbank, skal du klare å ta igjen nok strøm, samme hvor nytt batteriet er må det får nok strøm. Blir som å fylle et glass med vann, er strålen tynn nok og du drikker fort går glasset tomt. Så lenge du forbruker (drikker) mer enn du fyller på går det tomt, uavhengig av hvor stort glasset er..... Dieselbiler er ikke laget for slike turer nei, men det er jo slik at de aller fleste som bor i små byer ikke har annen mulighet enn å bruke dieselbilen sin slik. Ja, du kan si kjøp bensinbil. Men slik er det ikke, de fleste har diesel. Quote
mbgal! :O Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Hvorfor er ikke dieselbil laget for sånn kjøring ? Om trådstarter hadde hatt problem med dpf så hadde jeg skjønt svare deres. Høres ut som tråstarter har problem med dynamo ikke batterier, mest sannsynlig børster som er slitt. Har nettopp hatt samme problem på en bil med slitte børster, På den ble det tatt full overhaling med lagere,regulator,frihjul:) sleperingene var i grei stand men slitt. Quote
Megaoctane Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Tror heller ikke diesel motoren i seg selv er skyldig her. Synd at alle skal ha diesel motor i E/5/A6 klassen. Blir ikke noe endring før el-bilene kommer for fullt om 3-5 år. Muligens bensin hybrider som klarer mer enn 30km på el. Quote
tommern57 Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Tja, da har jeg gode nyheter. 1. MB har vel partikkelfilter på de nyeste bensinmotorene sine. 2. Nå er vel det nye "hotte" på motorfronten bensinmotor uten tenningsanlegg. Dvs at den selvantenner. Dette gir god økonomi, den eneste bakdelen er at den høres ut som en diesel. :lol: Quote
Megaoctane Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Da er EL biler eneste "håpet"... Tesla menigheten kommer til å kose seg. Men denne menigheten er nok borte om 4-5 år, når resten av bil produsentene kommer med sine alternativer. Quote
KennethJ Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Hvorfor er ikke dieselbil laget for sånn kjøring ? Om trådstarter hadde hatt problem med dpf så hadde jeg skjønt svare deres. Høres ut som tråstarter har problem med dynamo ikke batterier, mest sannsynlig børster som er slitt. Har nettopp hatt samme problem på en bil med slitte børster, På den ble det tatt full overhaling med lagere,regulator,frihjul:) sleperingene var i grei stand men slitt. Det kan nok hende den elektriske tilleggsvarmen også har en betydning.. Det er nok på enten 1100 eller 1700w originalt her mener jeg.. Med 14V spenning vil 1700w tilsvare 121A sånn ca.. Dynamoen er kanskje på 150 til 180A ? Det skal også drives en del annet enn bare varmen.. Quote
Simen Malerbakken Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Hvorfor er ikke dieselbil laget for sånn kjøring ? Om trådstarter hadde hatt problem med dpf så hadde jeg skjønt svare deres. Høres ut som tråstarter har problem med dynamo ikke batterier, mest sannsynlig børster som er slitt. Har nettopp hatt samme problem på en bil med slitte børster, På den ble det tatt full overhaling med lagere,regulator,frihjul:) sleperingene var i grei stand men slitt. Fordi glødetidsreleet, forgløding, ettergløding, dieselforvarmer, tankoppvarming, og varmeapparatserstattning er alt elektrisk. Bruker du mye mer strøm enn du tilfører vil batteriet gå tomt, samme hvor bra det er. Jeg forutsetter at han har tatt en diagnosetest, det er jo der ALT starter, så det regner jeg med, da vil man også ha sett om dynamoen lader riktig, og både volt og ampere. Om ikke kan jo selvsagt en generatortest være en ide. Men uansett hvor bra generatoren er så vil batteriet få en knekk, de første 10-15 minuttene av en kaldstart med diesel er ikke en ny dynamo sterk nok til å levere mer strøm enn bilen forbruker, derfor vil det gå tomt. Når kjøreturen er mindre enn 5 minutter vil batteriet ALDRI får strøm, bare bli tømt gradvis. Selv ikke bensinbiler klarer det på så kort tid. Derfor anbefaler man lengere kjøreturer jevnlig. Quote
Simen Malerbakken Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Tja, da har jeg gode nyheter. 1. MB har vel partikkelfilter på de nyeste bensinmotorene sine. 2. Nå er vel det nye "hotte" på motorfronten bensinmotor uten tenningsanlegg. Dvs at den selvantenner. Dette gir god økonomi, den eneste bakdelen er at den høres ut som en diesel. :lol: Hvilke bensinmotorer går så luftrikt at de får partikler så store at ikke katalysatoren tar de? Hvilke bensinmotorer har ikke tenningsanlegg? Tenker du på prøveprosjektet diesotto motoren? Den er ikke i produksjon, og det kan se ut som om Mercedes-Benz har forlatt prosjektet. Quote
tommern57 Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 De nyeste bensinmotorene til MB med direkteinnsprøytning (halvlitersmotoren) var vel såpass ugunstig på Nox at de allerede har partikkelfilter? Og den selvantennende bensinmotoren leste jeg om for noen dager siden. Jeg husker ikke hvem det var som drev med den, men det var vel ikke MB, så vidt jeg husker. Quote
Rivera Posted March 26, 2017 Author Posted March 26, 2017 Det ble avlest feilkoder, men fant ikke noe som ikke var relatert til lite strøm på batteriet. Nytt batteri er på plass, nye børster er på vei. Mye av problemet her er at jeg mangler erfaring med diesel og mercedes, og bilskruing generelt. Ser det ble nevnt at det kunne være det lille batteriet som måtte byttes, hvor får man tak i de? har kun funnet kotorsykkelbatteri i samme størrelse. SA Quote
Simen Malerbakken Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Det ble avlest feilkoder, men fant ikke noe som ikke var relatert til lite strøm på batteriet. Nytt batteri er på plass, nye børster er på vei. Mye av problemet her er at jeg mangler erfaring med diesel og mercedes, og bilskruing generelt. Ser det ble nevnt at det kunne være det lille batteriet som måtte byttes, hvor får man tak i de? har kun funnet kotorsykkelbatteri i samme størrelse. SA Få kjørt en generatortest så ser du om det er noe ladeproblem, de små batteriene kjøper du av våre samarbeidspartnere. Litt vanskelig for meg å anbefale meg selv, men vi i Stjerneservice har det på lager. Quote
Rivera Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Hadde bilen inn epå bilextra for bytte av regulator i dag (siden jeg ikke har tillgang på verksted/bukk) De ville bruke 4 timer på byttet, og måtte informeres av meg at de måtte gå inn nedenfra for å bytte den. Endte opp med regning på 2300 spenn for byttet og da stilte jeg med delen selv. Etterpå målte de dynamoen til 11,8 volt, så da går det mot dynamoskifte i tillegg. Siden jeg bor nord i landet så er det ikke bare bare å bestille deler sørfra, for jeg må ha bilen i orden innen neste onsdag senest. S Quote
slippern Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Hadde bilen inn epå bilextra for bytte av regulator i dag (siden jeg ikke har tillgang på verksted/bukk) De ville bruke 4 timer på byttet, og måtte informeres av meg at de måtte gå inn nedenfra for å bytte den. Endte opp med regning på 2300 spenn for byttet og da stilte jeg med delen selv. Etterpå målte de dynamoen til 11,8 volt, så da går det mot dynamoskifte i tillegg. Siden jeg bor nord i landet så er det ikke bare bare å bestille deler sørfra, for jeg må ha bilen i orden innen neste onsdag senest. S Hvor langt nord er nord? Hør med Harstad Batteriservice om bytte dynamo om du bor i området der.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.