AndyP Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Er det noen som vet hvordan man bytter ventilløftere på M111-motoren? (E 230, 1995 modell) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Av med kammer å ut med løfter Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Takker! Det betyr altså at løftere og vippearmer ligger under kamakslene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Vippearmer?? Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Det er ventil, en pusher og kammen. Kammen sitter rett over ventilen å dytter den rett ned. M111 er en twin cam motor(en kam for innsug og en for eksos) med 16ventiler. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 OK. Det du benevner som "pushere", er det det samme som norsk: "ventilløftere"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Er ikke en ventilløfter en hengsla greie som ligger på kammen å som dytter ventilen ned da kammen dytter den opp å finnes ofte på motorer med samme kammen til innsug og eksos? Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Vippearm og hydraulisk ventilløfter er to forskjellige løsninger... Denne har hydraulisk ventilløftere, løfterene sitter under kammen.. http://www.benzworld.org/forums/attachments/general-mercedes-benz/451397d1340239586-oil-leaking-top-dipstick-please-help-img_0364-copy.jpg Vippearmer.. http://i350.photobucket.com/albums/q439/arneoe/IMG_1549.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 Supert! Det var oppklarende! Da er det bare å begynne å skru, MEN er det noen som kjenner prosedyren med å løsne registerkjedet, samt å time det inn igjen når kammene har vært av, og er satt på igjen. Det hadde jo vært en fordel om ikke ventiler og annet ble ødelagt under første oppstart etter ventilløfterbyttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Dette står det masse om her på forumet. Før du plukker av delene så sjekk timinga. Den skal stå på 20grader etter OT da kammene låses. Strammeren tar du ut, nullstiller å setter inn igjen da du er ferdig. Selv har jeg ikke hørt om at noen har måtte bytte de hydrauliske pusherene på m111. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 29, 2017 Author Share Posted March 29, 2017 Takk for svar! Jeg foretar en leteaksjon på forumet når prosjektet med løfterne starter. Begrepene "20 grader etter OT" er noe uforståelig for meg. Å "nullstille strammeren" vet jeg heller ikke hvordan man gjør. Jeg skrur mer enn gjerne, men mekanikerfaguttrykk kan bli noe utilgjengelige for en amatør innen fagfeltet. Med andre ord: Jeg må nok ha det inn med teskje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.