Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er ventil, en pusher og kammen. Kammen sitter rett over ventilen å dytter den rett ned. M111 er en twin cam motor(en kam for innsug og en for eksos) med 16ventiler.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Er ikke en ventilløfter en hengsla greie som ligger på kammen å som dytter ventilen ned da kammen dytter den opp å finnes ofte på motorer med samme kammen til innsug og eksos?

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Supert! Det var oppklarende!

 

Da er det bare å begynne å skru, MEN er det noen som kjenner prosedyren med å løsne registerkjedet, samt å time det inn igjen når kammene har vært av, og er satt på igjen. Det hadde jo vært en fordel om ikke ventiler og annet ble ødelagt under første oppstart etter ventilløfterbyttet. :D

Posted

Dette står det masse om her på forumet.

Før du plukker av delene så sjekk timinga. Den skal stå på 20grader etter OT da kammene låses. Strammeren tar du ut, nullstiller å setter inn igjen da du er ferdig.

 

Selv har jeg ikke hørt om at noen har måtte bytte de hydrauliske pusherene på m111.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Takk for svar! Jeg foretar en leteaksjon på forumet når prosjektet med løfterne starter.

 

Begrepene "20 grader etter OT" er noe uforståelig for meg. Å "nullstille strammeren" vet jeg heller ikke hvordan man gjør. Jeg skrur mer enn gjerne, men mekanikerfaguttrykk kan bli noe utilgjengelige for en amatør innen fagfeltet.

Med andre ord: Jeg må nok ha det inn med teskje :-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...