Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er sannelig ikke lett å velge når bilen skal utrustes med nye dekk... Men det blir vel ofte til at en prøver et par tre produsenter, finner seg en favoritt og holder seg til den leverandøren?

Litt av problemet med mange av dekktestene, feks Motor sin, er at de gjennomgående tester mindre dimensjoner enn hva de fleste av oss skor E-klassen sin med. Testbilene er jo gjerne mindre mellomklassebiler som Golf, Fokus etc og testresultater fra slike biler kan ikke nødvendigvis overføres til E-klasse, A6 og 5-serien etc. Vi har både S212 og en nyere Golf her i husstanden, og et sommerdekk som fungerer godt på den ene trenger slett ikke vise de samme positive egenskapene på den andre bilen.

Ett sted å begynne er å tenke på hvilken bruk dekkene skal utsettes for, og i hvilke situasjoner du ønsker de skal yte sitt beste. Jeg har Dunlop SportMaxx RT2 i 245/265- 18 på sommerfelgene til S212-en, og de fungerte fantastisk bra nedover på kontinentet i fjor sommer med temp fra 25-35 C. Veldig godt grep, lite støy, god respons på alle måter. Men når tilbake til norsk sensommer og tidlig høst med temperaturer nedunder 10 C, så er det noe helt annet. Følsomme for underlag og glatte på våt asfalt, helt annen opplevelse. Ettersom jeg naturlig nok bruker bilen mest under typisk nordisk forhold, vil jeg derfor velge andre dekk neste gang som da passer bedre til vårt klima.

Har ikke erfaring med Barum dessverre. Men uansett vil jo nye dekk selv i mellomklassen være bedre enn utslitte premiumdekk, i alle fall for normalt bruksmønster. Bare husk at E-klassen er en tung bil og når du trekker vogn i tillegg, så ville jeg valgt så gode dekk som budsjettet tillater. 

Posted

Bytter dekk hver vår :) Kunne jo selvføgelig ha tynt enda mere ut av Nangkang NS20 dekkene, men de er jo helt ubrukelig når mønsteret går under 4-5mm..

Er jo samme gummiblandingen i de ulike dimensjonene? Men dekket påvirkes jo selvfølgelig ut i fra profil og bredde.. men noe må man jo ta utgangspunkt i..

Barum er visstnok billig merke til Continental, så da er det et lite håp for dekket..

Her i nord så kan man jo telle de dagene det er over 20 grader på en hånd, så faller meg nok aldri inn å kjøpe et dekk utviklet for de nedover kontinentet...

Posted

Bytter dekk hver vår :) Kunne jo selvføgelig ha tynt enda mere ut av Nangkang NS20 dekkene, men de er jo helt ubrukelig når mønsteret går under 4-5mm..

Såpass ja, kjører du langt pr sesong da eller? I såfall blir det jo dyrt å kjøpe premium hver vår he he.

http://www.tyrereviews.co.uk/ inneholder brukernes egne erfaringer, må selvsagt ta ting med en klype salt men kan uansett være en kilde til mer informasjon.

Posted

Hvis du kjøper premiumdekk, får du både bedre kjørekomfort, bilen blir bedre og du får sikkert lenger kjørelengder også, da blir ikke prisbilde så gærnt.

Jeg kjører alltid på Michelin , har hatt det på alle mine biler (og motorsykler) siden 80' tallet

Selv varebilen min kjører jeg ordentlige dekk på; Michelin Pilot Sport , det samme er også på Viano 4MATIC.

Dersom ikke Michelin er å oppdrive, er Pirelli, dunlop, Continental, Bridgestone alternativ .

Dekk er det siste jeg senker kravet til...

Hvis man kjører premiumbil, er det premiumdekk som gjelder...

• 5 weeks later...
Posted

Hvilke dekk gikk du for til slutt?

Har enda ikke bestilt, men går nok for Barum, er jo billigmerket til Conti..

Skal jeg kjøpe premiumdekk så kommer hele moroa på rundt 10000kr for dekk på nett uten omlegging...

Posted

Hva med SAVA Intensa UHP 2?

Gjør det ikke så ille i denne testen: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-ADAC-Tyre-Test-225-45-R17.htm

Bedre enn Michelin PS3 f.eks.

Koster 1302kr på Dekkonline og har en støymerking på 68db.

Jeg er ingen merkefantast så jeg har ingen problemer med å teste billige dekk. Vurderer SAVA selv, evnt Rotalla pga. på høyde med resten utifra merking. Men langt fra samme høyde på pris.

Har foresten samme erfaring med Nankang NS20, støyer og sitter dårlig når de er halvslitte. Der er DURUN A-One mye bedre, støyer mye mindre og sitter bedre.

• 2 weeks later...
Posted

Har generelt god erfaring med europeiske "billigmerker" som Barum, Sava og lignende som jeg egentlig ikke synes står noe tilbake for dyre merker. Kinadekk er som oftest relativt dårlig på et eller annet - de som er gode på komfort og grep blir fort utslitt, og så går vinningen opp i spinningen.

• 2 weeks later...
Posted

Ser ut som det blir SAVA på bakdekkene siden disse er 265..

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=5658815.129.29172&sowigan=So&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=50&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=C-A-68-1&details=Ordern&typ=R-341043

Framme er jeg enda usikker, Barum blir det nok neppe pga stor rullemotstand..

Med Nangkang gikk forbruket opp mye med disse dimensjonene, så der lønner det seg fort og kjøpe bedre dekk..

• 4 weeks later...
Posted

Hei!

Gikk for Sava UHP 2 i dim.225/45-17 på w204, og så langt meget fornøyd. Dekkene virker å rydde opp i bilens kjøreegenskaper, men støyer naturlig nok mer en original str.som er 16".

Anbefaler samtidig Dekk.as i Bærum, på Rud. Norsk familieselskap med suveren service og kunnskap fra Tor-Ivar og datter Silje. Kjøpte da felg/dekk pakke til en meget god pris. Ble ikke gæernt dette her?

IMG_0804.thumb.JPG.6d90550112853a4f81054c1731e97302.JPG