Jump to content

EGR-ventil. Bytte eller blende? 08 E220cdi, 125'km.

Recommended Posts

Posted

På vei til flyplassen sist onsdag gikk bilen inn i nødmodus. Maks 2800 omdreininger og treig akselerasjon. 4 dager etterpå, på vei hjem, går den fortsatt i nødmodus. Fikk bestilt time til avlesing av feilkode i dag og på vei til verkstedet er ikke bilen lengre i nødmodus men går som før.

Feilkoden tilsa at det må byttes EGR-ventil.

Veldig irriterende, men sånn er det. Synes det er rart i og med at vi bruker denne bilen nesten utelukkende til langkjøring og derfor har gjort det de siste 18000 km (i mitt eie). Vet dog at tidligere eier brukte bilen også mye til småkjøring.

Den etterlater seg ikke svartrøyk og har gått kun 125' km.

Etter lesing på diverse fora ser jeg at det selvfølgelig kan være EGR-ventilen, men også at det er diverse andre ting som kan gi lik feilkode (lekkasjer, lmm, innsugingsmanifold etc). Her må jeg vel strengt tatt bare stole på verkstedet da de er flinke på Mercedes.

Men, kan det være en idé, og en løsning, å blende EGR gjennom programvaren? Flere som tilbyr dette rundt omkring. Noen som har positive/negative erfaringer?

Hilsen en ikke-mekaniker.  :?

Posted

Ja, det er samme jeg tenker :) Blender den via software!

Du bør ta den ut og gi den en vask bare for og sjekke at den ikke har kokset fast i åpen stilling eller noe :)