Dagis Posted March 11, 2017 Posted March 11, 2017 I går kveld skulle jeg kjøre hjem fra et besøk i mer sentrale strøk. Når jeg starta bilen (92`230E) så jeg en svak ulming i varsellampene, og kjente igjen symptomene fra en tidligere w124 jeg hadde. Jeg gikk inn til vertskapet og spurte om multimeter, og verten fulgte meg ut i snykovet for å feilsøke. Han kakket en hammer forsiktig i dynamoen. Ladingen kom tilbake og varsellampene slukket. De lyste desverre opp igjen før jeg hadde kjørt en kilometer, og jeg dro i retur. Kjip situasjon. Alvorlige utfordringer ift helse har det siste året vært nær å kjøre meg konkurs -på alle måter-og gjort det nødvendig å bo der jeg nå bor. Langt uti gokk og fullstendig avhengig av bil. Med destruert økonomi som ikke tillot verkstedutgifter. Syv mil hjem-gjennom ubebodde fjellstrøk. Tungt snykov.Arktisk vinter. (Søk gjerne opp "arctic winter" på youtube om du ikke kjenner den av erfaring.) Jeg valgte å la Mercedesen stå, og fikk låne en bil. I dag dro jeg tilbake. Med meg hadde jeg en nesten ny dynamo, ekstra ledninger (ulik dynamokobling mellom 88`og 92` m102) en ubrukt regulator og full verktøykasse. Og et liggeunderlag. Kledd med varm hua,høyhalsa genser og skinnjakke med høy krave, var jeg klar til å skru Mb i snykov. Det viste seg at børstene var helt nedslitte. Arbeid: Snymåkking To skruer ut og inn. Delekostnad: En regulator som jeg hadde fra forrige w124. Har man problemer med bilen har man problemer med alt. Problem løst! For ett års tid siden kunne jeg dratt kortet og kjøpt flunke ny bil. Men jeg liker de gamle w124,så jeg kjøpte enda en sånn -og brukte resten av hardt opparbeidet kapital til å starte eget firma. Jeg liker w124: -For dens retningsstabilitet. En w124 følger nær sagt veien og svingene av seg selv. -Veldig begeistret for monoviskeren. Den glir så lydløst og presis over hele frontruta. Selv i tett regnvær oppleves den behagelig, nesten hypnotiserende rolig. -Varmeapparatet. Snykov eller 15-20 minus ute påvirker ikke klesvalget mitt. Jeg holder lett 20-25 plussgrader inni bilen. Uten at kjøreopplevelsen sjeneres av viftestøy. -Lavt støynivå. Både fra piggdekk,vind og motor. -Sidelengs Etter å ha kjørt bakhjulsdrevet w124 med automat noen år nå, så merker jeg at kjørestilen er formet av biltypen. Som oftest cruiser jeg avsted fra A til B, men når jeg dreier av til usjenerte vinterveier med svinger og bakker og alt som hører til, så våkner entusiasten! Kommer det en skarp sving i møte så gir jeg girgass og drar spaken ned i tredje, hvorpå jeg sakker litt i inngangen av svingen -forså å gi mer gass lengre ut i svingen. Og seiler sidelengs ut av svingen, så elegant og grasiøs som Katarina Witt. Og like kontrollert. Det hender nok at jeg gjør det på rette strekninger også. Jeg ser at innlegget ble ganske langt, vel-sånn er det når man er entusiast. Poenget? Som uvitende kunne jeg sendt bilen til nærmeste merkeverksted, og fått beskjed om at bilen ikke ville være verdt verkstedkostnadene. Men med tidligere hjelp fra alle dere her på forumet, så har jeg nå ervervet kunnskap til å feilsøke og fikse sånt selv. Og jeg kunne selv ha bytta dynamo der&da om det hadde vært nødvendig, i snykov og med stygge gloser. Så tommelen opp for forumet og medlemmene her. Ha en riktig fin (sidelengs) helg! Quote
RuneT Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Et riktig trivelig innlegg Sjelden man vinkler trøbbel så positivt Quote
Atmobil Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Hehe, høres på mange måter kjent ut mye av det der ja. Har du sett Roadkill? Quote
Blackhills Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Gjenkjennelige ting her ja Kjører en s211 nå og det eneste jeg savner fra s210'n er faktisk monoviskeren Sent fra min SM-G901F via Tapatalk Quote
Dagis Posted March 12, 2017 Author Posted March 12, 2017 Nå har jeg sett Roadkill! Takk for tips-kommer til å starte dagene med èn sånn episode heretter. Quote
cityhopper Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Herlig innlegg. Har kun gode minner fra tiden med -92 300TD, veldig solide og gode biler. Quote
Olaf Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Herlig innlegg, Dagis, i gamle dager ville de vel kalt innlegget dit for 'Oppbyggelig læsning'. Det er nok mange av oss med vanskelig økonomi som ikke ville ha vært Mercedeseiere uten en god porsjon innsatsvilje og evne til å lytte til råd fra andre. Du får meg nesten tl å ønske meg W124... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Flott innlegg som får meg til å tenke tilbake til da kona ble strømløs på 190´n. Hun ringte meg og jeg svarte at det sansynligvis er en eknkel løsning, så jeg kastet en stjernekubbetrekker og startkbler i bilen og kjørte avgårde. Ut med regulatoren og det stemte, børstene var utslitt. Etter over 35 år med MB, Ford og VW med Bosch dynamoer har man jo tilegnet seg litt kunnskap. Quote
Dagis Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 .....Du får meg nesten tl å ønske meg W124... Med vennlig hilsen, Olaf Ja Olaf, W124 er gode biler Men det blir kanskje for nytt for dere som foretrekker årgangsbil. Quote
Dagis Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 Flott innlegg som får meg til å tenke tilbake til da kona ble strømløs på 190´n. Hun ringte meg og jeg svarte at det sansynligvis er en eknkel løsning, så jeg kastet en stjernekubbetrekker og startkbler i bilen og kjørte avgårde. Ut med regulatoren og det stemte, børstene var utslitt. Etter over 35 år med MB, Ford og VW med Bosch dynamoer har man jo tilegnet seg litt kunnskap. Overmåte tøft å komme sin fru til unnsetning på et slikt kompetent og kavalerisk vis. Tipper hun ble imponert. (kanskje det blusset litt i kinnene også )? Quote
Dagis Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 :Om jeg trenger hjelp med 190`n?Neitakk,Eirik kommer og ordner.. Huff så varmt det ble..får legge meg oppå her litt.." Quote
Marevan Posted March 13, 2017 Posted March 13, 2017 Godt å lese godord om w124 blant alle som kjøper seg nye og blanke biler. Jeg må istemme lovord om alle som gjennom flere år har postet hjelp til andre. Det er virkelig nyttig. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Recommended Posts