Bjørn & DieselDama Posted March 11, 2017 Posted March 11, 2017 ny radiator, ny termostat, tilslutt fjerna termostat, hatt ut vannpumpa, ser ok ut, koker fortsatt!! noen som har en ide??? Oppdatering: I prosessen prøvekjørte jeg mange ganger, noen ganger kunne jeg kjøre lenge(30min) før den kokte, noen ganger var det varme i varmeapparatet, andre ganger ikke, og noen ganger kokte den etter overraskende få min. Kokte også når den står og går på tomgang og under belastning. Trodde en periode at det var luft i systemet, men har forsøkt så godt jeg kan å lufte gjennom høyeste punkt, dvs skruen på toppen av termostathuset. Begge svarene(Gaute og Olaf) jeg har fått peker på at kjølesystemet bør gjennomspyles for å få fjernet eventuelle "ulumskheter" som tetter. Kan det kanskje være slik at "ulumskhetene" også flytter på seg slik at det er derfor feks det av og til er varmt i varmeapperatet og andre ganger kaldt. Hvordan gjør man en slik gjennomspyling mest effektivt er hageslange. Jeg var på helgetur til Porsgrunn for en uke siden da kokeproblematikken oppsto og jeg har fått plass i svogerns nye garasje, men der har jeg ikke tilgang på allverdens utstyr. Så hvis jeg trenger noe mer en hageslange må jeg nok på et verksted. Noen som kan anbefale et verksted i Grenlandsområde?? Takk for rådet om å sette tilbake termostaten (Harald), den problemstillingen var jeg ikke klar over. Må ut å kjøpe radiatorrens også tror jeg. Noen som har erfaring med hvilket produkt som er mest effektivt??? Noen "rådgivere" har også pekt på at det kan være toppakningen som er gåen, jeg vil helst ikke tro det, hva tror dere 123 folk! Quote
Atmobil Posted March 11, 2017 Posted March 11, 2017 Under hvilke forhold koker den? Får du varme i varmeapparatet? Blir det noen forskjell om du setter varmeapparatet på fullt og full fart på kupevifta? Kanskje det kan være en blokkasje et sted, kanskje det hjelper med å spyle gjennom kjølesystemet? Quote
Olaf Posted March 11, 2017 Posted March 11, 2017 Har du forsøkt å spyle igjennom motoren med vann med trykk mens radiatoren ikke var montert, slika t du er sikker på at det er gjennomstrømming i motorblokka? En gammel motor med jernblokk som kanskje har stått mye de siste årene, ruster fort igjenn. You replaced the water pump, was it a stamped steel impeller? Or cast iron? I had an endless overheating issue in a 240 related to a poor quality replacement water pump. The ones with the cast impeller move a lot more coolant. The difference in surface area on each impeller vane was something like 50% less for the crappy reman https://mercedessource.com/problems/engine/troubleshooting-diesel-engine-overheating Med vennlig hilsen, Olaf Jeg ser at Gaute hadde samme tankene mens jeg skrev! Quote
Bjørn & DieselDama Posted March 11, 2017 Author Posted March 11, 2017 takk for svar! Jeg må prøve å spyle litt da Quote
Harald Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Jeg ville prøvd radiatorrens som løser opp skitt og renser hele kjølesystemet. Du må sette inn termostaten igjen. Når den er ute, sirkulerer nesten ingenting vann gjennom radiatoren. Quote
Olaf Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Hvis toppakningen er gåen, vil du se tydelig oljefilm på vannet i radiatoren. Kjør rens før du tenker på noe annet, det er plass til utrolig mye gørr i et kjølesystem! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Bjørn & DieselDama Posted March 12, 2017 Author Posted March 12, 2017 takk for svar, Olaf!! Ser ikke noen oljefilm i kjølevannet. Går videre med radiatorrens og gjennomspyling neste helg. Quote
Bjørn & DieselDama Posted March 18, 2017 Author Posted March 18, 2017 etter mange kokinger, ny radiator, flere termostater og tilslutt MB orginal termostat har jeg kjørt 40 mil uten koking :D og så i dag koking igjen :( Slapp så ut litt luft på toppen av termostathuset igjen..............og så går det greit igjen!!! Never ending story!!! Quote
Will Posted March 18, 2017 Posted March 18, 2017 Har du unormalt høyt trykk i kjølesystemet? Virker som kompresjonen på en eller flere sylindre pumper luft inn i kjølesystemet, dvs defekt toppakning... Quote
Jonas94 Posted March 18, 2017 Posted March 18, 2017 Eller! vært borti to tilfeller der jeg jobber at vi hadde trodd toppakningen på traktor hadde vært gåen. Situsjon: Luft i kjølekrets. Årsak nr 1. Slangklemme på en slange på sugsia av vannpumpa var ikke stram nok, og laget ett sug som sugde inn luft. Årsak nr 2. Nesten samme som årsak 1, det var det påbegynt sprekk i godset på ei vannpumpe, på sugsia, som også sugde luft. VELDIG vanskelig årsaker å finne. mener vi prøvde og trykksette kjølekrets uten å finne årsak også. Så sugsia av vannpumpa kan være lur;) Quote
Bjørn & DieselDama Posted March 19, 2017 Author Posted March 19, 2017 takk for svar og tips, vanskelig å fastslå årsak her synes jeg. Jeg kan kjøre mange mil og alt er normalt. Og så plutselig fyker temperaturnåla på topp og bilen koker, så åpner lufteskruen på topp av termostathuset og slipper ut luft og så er alt normalt igjen. Vil jo i det lengste håpe og tru at det ikke er toppakning!!! Quote
Olaf Posted March 20, 2017 Posted March 20, 2017 Jeg vet ikke hvordan språkkunnskapene dine er, så jeg vet ikke om du fikk med deg innholdet i den amerikanske notisen. Der går det fram at vannpumper med et skovelhjul av støpt stål er originalt, men det leveres pumper med skovler av presset stålplate som uoriginal del (remanufactured=overhalt). Arealet på originalskovlene er betydelig større (han oppgir ca 50%) enn de pressede plateskovlene, så originalen pumper mere kjølevann. 1) Kan du huske hvordan skovlene på vannpumpa di ser ut? Kan det være at den pumper nok for 'normal' kjøing, men ikke når motoren belastes ørlite grann mere? 2) Når bilen koker, stopper da kokingen om du åpner varmeapparatet på fullt? 3) Den lufta du slipper ut med lufteskruen er vel damp? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Bjørn & DieselDama Posted March 27, 2017 Author Posted March 27, 2017 Hei Olaf! tusen takk for råd og tips! 1) Jeg kan ikke huske akkurat hvordan skovlene så ut, den så ganske ny ut og var tight og fin så jeg satte den på plass igjen. 2) Ved flere anledninger gikk temp noe ned ved bruk av varmeapp på fullt og full fart på varmeapparat vifta, men det hjalp bare kort tid 3) lufteskruen slapp ut damp ja, hm tenkte du på eksos??? Jeg fryktet lenge at det vår toppakningen men håpet i det lengste........den kokte vel en 10-15 ganger når jeg testet den mellom flere termostatbytter, ny radiator, renset og spylt gjennom osv osv. Kjørte nesten 30 mil uten koking og så koker den etter 15 min kjøring dagen etter. Men nå er jeg inntil videre veldig lykkelig for nå har ikke bilen kokt på 8 dager og jeg har kjørt noen mil hver dag, fra et par mil og opptil10 mil. Krysser fingrene for at det er over... Men er veldig nyssjerrig på hva det egentlig var...tror den opprinnelige termostaten var defekt og tror at det var feil ved den neste , kjøpte så en original 80gr hos MB i Skien og etter det kokte den kun et par ganger og det eneste jeg har gjort etterp er å slippe ut mer luft av lufteskruen og etterfylt bitte litt væske. Så da bare håper og trur jeg at det er over.............. Men takk for alle gode råd og tips til dere som har svart :D :D Quote
Olaf Posted March 28, 2017 Posted March 28, 2017 Den skal jo ikke koke uansett, da... Hva slags vifte har du, er det den originale faste vifta som følger tutallet, eller kan det ha blitt montert en s.k. viskovifte fra en 300TDT? Sistnevnte skal etter ca. 3 min. 'oppstartstid' bare svive ganske kraftløst rundt opp til ca 2000 o/min, inntil den blir oppvarmet av luften gjennom radiatoren, ca. 70-73°C lufttemp. = ca. 90-95°C kjølevanntemp.. Da øker friksjonen i viftenavet slik at vifta følger turtallet og virker som en fastvifte med maxturtall på ca. 3500 rpm, inntil den kjøles ned og lager litt mindre friksjon og bare sveiver rundt igjen. Hvis du mot formodning har en slik vifte, har du sjekket funksjonen til vifta? Du skal tydelig høre på 'blåselyden' når den kobler inn. Avstanden mellom vifte og radiator skal være ca. 73 mm. Uansett viftetype er du avhengig av å ha et inntakt plastdeksel mellom radiator og vifte, som er tilpasset viftestørrelsen. De viftedekslene er det lett å ødelegge hvis man lener seg over motoren og plasserer hånda litt feil. (ikke spør om hvordan jeg vet det!) Det kan jo engang i bilens historie ha blitt montert et deksel med for stor klaring, og da blåser vifta til ingen nytte. Sjekk om det er veldig stor klaring mellom viftebladene og dekselet mens motoren står stille. Pass fingrene! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.