sondrere Posted March 10, 2017 Posted March 10, 2017 Hei, Etter mange år uten Mercedes, har jeg nå gått til innkjøp av "skikkelig" bil igjen. I den forbindelse har jeg et par spørsmål jeg lurte på om noen kyndige kan hjelpe meg med. Bilen har multikontur seter, både fører og passasjer, men disse er helt uresponsive. Får ingen feilmeldinger ved oppstart eller underveis. 30A sikring og 5A sikring i bagasjerommet er hele. Hvor bør jeg starte i feilsøkingsprosessen? 12V uttak i askebeger skuff fungerer ikke. Sikring OK, men ingen spenning. Tips? GL320CDI 2009. Quote
Marevan Posted March 10, 2017 Posted March 10, 2017 Start med avlesning i diagnoseverktøy. Jeg opplevde at forhandler slo av setet i programmeringen, for å slippe feilmelding. Så sjekk at bilen forventer å finne slikt sete også. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
sondrere Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Har kjørt diagnose på bilen, resulatet er at den ikke får kontakt med modulen som er beskrevet som pumpe for framsetene. Av historikk som fulgte med bilen er det ingenting som tilsier at noe skal være deaktivert. Jeg har funnet pumpen i hjulbrønn bak. Vil det beste være å prøve å bytte denne først? Er det eventuelt noen målinger jeg kan/bør gjøre på pumpen eller tilførselsplugg før jeg bestiller en ny? Quote
Marevan Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 Er kablene til denne enheten kontrollert? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
sondrere Posted April 1, 2017 Author Posted April 1, 2017 Nei, jeg har ikke kontrollert noe egentlig, men jeg kan måle om det er spenning fram til pumpa. Er det noe form for annen styring på dette? Trykksensor eller luftreservoar? Sent fra min SM-G870F via Tapatalk Quote
Marevan Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 Den er vel på cambus om det skal være mulig å spørre den om noe er galt med den? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
sondrere Posted April 4, 2017 Author Posted April 4, 2017 Jeg har ikke star diagnose, men jeg har diagnose som støtter Benz protokoll, der får jeg ikke kontakt med pneumatic modulen. Sent fra min SM-G870F via Tapatalk Quote
Marevan Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Da er det best å ta en tur til en Star før man handler dyre deler unødvendig. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
sondrere Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Oppdatering på denne saken: Multikontur seter har jeg sådan funnet ut at er så enkelt som en vakuum pumpe som er trykkstyrt. Fra pumpen går det luftslanger frem til framsetene og justeringen som gjøres på hvert enkelt sete er kun en mekanisk operasjon hvor ventiler åpner eller stenger. Altså ingen elektronikk. Jeg tror det er derfor jeg heller ikke finner en modul for dette via diagnose. Ny pumpe ble bestilt og innmontert idag. Min erfaring er at når slanger er montert på plass på pumpa bør setene tømmes for luft før man spenningsetter pumpen. Nå virker alt slik det skal. Orginal pumpe ble kjøpt på eBay for 600,- NOK. Sent fra min SM-G870F via Tapatalk Quote
Marevan Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Åpnet du den gamle pumpen for å se hva som var galt med den? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
sondrere Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Jeg tok den ut og koblet 12v inn på den. Da gikk den i 5 sekunder før den stoppet. Men i pumpe huset sitter det også et kretskort, her føles verdier på trykk o.l. og det er nok større muligheter for feil her enn selve pumpen. Jeg fant ingen målbare feil her på dioder eller motstander, men noe rart må det ha vært 👍 Sent fra min SM-G870F via Tapatalk Quote
sondrere Posted May 7, 2017 Author Posted May 7, 2017 Hei gutter og jenter, her kommer en ny oppdatering på denne! Etter pumpeskift var jeg av den oppfatning at ting fungerte som det skulle, men jeg merket etterhvert at pumpen noen ganger ikke ville starte og jeg "gikk tom" for luft når jeg trykket for å blåse inn mer i feks seterygg. Nå har jeg funnet problemet og det er meget enkelt. Jeg innbiller meg også at dette er et problem for fler enn meg, og her kan man jammen spare noen kroner ved enkle grep. Løsningen fant jeg på et engelsk forum. Vakuumpumpemotoren har to små børster, kontaktpunktene hvor disse treffer blir over tid "irret", det legger seg igjen et belegg på overflaten. Dette gjør rett og slett at det blir dårlig kontakt og motoren vil enten ikke gå eller kun gå sporadisk. Jeg tok rett og slett en pussefille (lik man pusser kobberrør), gjorde noen få runder og fikk flatene blanke. Satte sammen pumpen og testet. Works like a dream. Til info koster ny pumpe ca 5500,- Se vedlagte bilder hvor du ser sporene hvor børstene treffer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.