Jump to content

Manglende 12V i uttak foran og ikke-fungerende multikontur seter.

Recommended Posts

Posted

Hei,

Etter mange år uten Mercedes, har jeg nå gått til innkjøp av "skikkelig" bil igjen. I den forbindelse har jeg et par spørsmål jeg lurte på om noen kyndige kan hjelpe meg med.

Bilen har multikontur seter, både fører og passasjer, men disse er helt uresponsive. Får ingen feilmeldinger ved oppstart eller underveis.

30A sikring og 5A sikring i bagasjerommet er hele.

Hvor bør jeg starte i feilsøkingsprosessen?

12V uttak i askebeger skuff fungerer ikke. Sikring OK, men ingen spenning. Tips?

GL320CDI 2009.

Posted

Start med avlesning i diagnoseverktøy. Jeg opplevde at forhandler slo av setet i programmeringen, for å slippe feilmelding. Så sjekk at bilen forventer å finne slikt sete også.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

• 3 weeks later...
Posted

Har kjørt diagnose på bilen, resulatet er at den ikke får kontakt med modulen som er beskrevet som pumpe for framsetene.

Av historikk som fulgte med bilen er det ingenting som tilsier at noe skal være deaktivert.

Jeg har funnet pumpen i hjulbrønn bak.

Vil det beste være å prøve å bytte denne først?

Er det eventuelt noen målinger jeg kan/bør gjøre på pumpen eller tilførselsplugg før jeg bestiller en ny?

Posted

Nei, jeg har ikke kontrollert noe egentlig, men jeg kan måle om det er spenning fram til pumpa. Er det noe form for annen styring på dette? Trykksensor eller luftreservoar?

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Posted

Jeg har ikke star diagnose, men jeg har diagnose som støtter Benz protokoll, der får jeg ikke kontakt med pneumatic modulen.

• 2 weeks later...
Posted

Oppdatering på denne saken: Multikontur seter har jeg sådan funnet ut at er så enkelt som en vakuum pumpe som er trykkstyrt. Fra pumpen går det luftslanger frem til framsetene og justeringen som gjøres på hvert enkelt sete er kun en mekanisk operasjon hvor ventiler åpner eller stenger. Altså ingen elektronikk. Jeg tror det er derfor jeg heller ikke finner en modul for dette via diagnose. Ny pumpe ble bestilt og innmontert idag. Min erfaring er at når slanger er montert på plass på pumpa bør setene tømmes for luft før man spenningsetter pumpen.  Nå virker alt slik det skal. Orginal pumpe ble kjøpt på eBay for 600,- NOK.

Posted

Jeg tok den ut og koblet 12v inn på den. Da gikk den i 5 sekunder før den stoppet. Men i pumpe huset sitter det også et kretskort, her føles verdier på trykk o.l. og det er nok større muligheter for feil her enn selve pumpen. Jeg fant ingen målbare feil her på dioder eller motstander, men noe rart må det ha vært 👍

• 3 weeks later...
Posted

Hei gutter og jenter, her kommer en ny oppdatering på denne!

Etter pumpeskift var jeg av den oppfatning at ting fungerte som det skulle, men jeg merket etterhvert at pumpen noen ganger ikke ville starte og jeg "gikk tom" for luft når jeg trykket for å blåse inn mer i feks seterygg.

Nå har jeg funnet problemet og det er meget enkelt. Jeg innbiller meg også at dette er et problem for fler enn meg, og her kan man jammen spare noen kroner ved enkle grep.

Løsningen fant jeg på et engelsk forum.

Vakuumpumpemotoren har to små børster, kontaktpunktene hvor disse treffer blir over tid "irret", det legger seg igjen et belegg på overflaten. Dette gjør rett og slett at det blir dårlig kontakt og motoren vil enten ikke gå eller kun gå sporadisk.

Jeg tok rett og slett en pussefille (lik man pusser kobberrør), gjorde noen få runder og fikk flatene blanke.

Satte sammen pumpen og testet. Works like a dream.

Til info koster ny pumpe ca 5500,-

Se vedlagte bilder hvor du ser sporene hvor børstene treffer.

pumpe2.png.eb7805db59a2ffdfe647cf09dd38effe.png

pumpe1.png.e635b42059907bbcc13cedfe7b404e8f.png