Jump to content

Kjøpt ny regulator, men den nye har en utvendig fysisk diode.


Jonas94

Recommended Posts

Fikk idag laderegulator til M111'n min.

 

Den gamle jeg hadde var en:

"Bosch 1 197 311 541 EL

14V"

Den jeg fikk var nærmeste og raskest jeg fant:

"Vemo V30-77-0010

Rep.1 197 311 213

14mm

14,5V"

 

Alltså den nye har litt høyere ladespenning noe som er ønskelig siden jeg har mye kortkjøring med bilen.

Det jeg da lurer på er.

 

Regulatorene er helt identisk utformet, utennom at den nye på 14,5V har en fysisk diode plassert på regulatoren som den gamle ikke har.

Kan dette skyldes den litt høyere ladespenningen?

Blir jeg nødt til å ta den bort?

 

Iforhold til fargekoden på dioden, så er den på:

(rød-grå-rød-gull) 2 - 8 - (*100) - +/- 5%.

 

Noen som vet noe om slikt:) ?

 

 

e34cb36750353ac51ad2941e38567891.jpg

 

4dabe12a7d74e1c572e49c34f350b434.jpg

 

dcbdb37337318da7e541e0c858874d53.jpg

 

1d55104563af6eafd1f9956e986c9fec.jpg

2800 Ohm +/- 140 Ohm

 

Link to comment
Share on other sites

Satt inn regulatoren i dynamoen ogttet dynamo med den som sto i bilen.

Ladet 14,2V etter oppstart, ladespenningen gikk oppover, men orket ikke å vente å se hva den maks leverte. Regulatoren var en 14,5V regulator, samt når bilen står å går så har den jo noen forbrukere.

 

Åpnet den som sto i bilen, og nesten identisk med både børsta på regulator og slepering på ankeret som den jeg byttet med.

 

Link to comment
Share on other sites

På min har jeg byttet regulator en haug med ganger, og det har alltid vært noe mer slitasje på den ene enn den andre.

 

Med intern regulator på 14,5V , kan du nok ikke forvente noe særlig over 14,2V ladespenning. Snaut ved mye småkjøring, "greit nok" ved mye langkjøring. På min har jeg moddet til med en ekstern regulator, som regulerer etter batterispenningen i stedet for intern spenning i dynamoen. Forutsatt at det er nok å hente, så lader den 14,6V hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare det nærmere over en PM:)?

 

Tja, jeg kan forklare det her også.

 

Til normalt sitter spenningsregulatoren inne i dynamoen, og kjenner på spenningen der. Den regulerer etter en fast spenning, og er fornøyd så lenge den spenningen opprettholdes internt.

Når det er kaldt, trenger et batteri høyere spenning for å lade like mye. Samtidig er det når det er kaldt at man bruker mer strøm. Jo mer strøm som brukes, jo mer faller spenningen fra dynamoen til batteriet. Laderegulatoren inne i dynamoen vet ikke om det. Man ender da med lavere spenning, når man trenger høyere.

 

Vinterstid, og med mye småkjøring, kan et batteri gjerne lades med 15V uten at det er noen fare. En smartlader prøver gjerne å oppnå 14,7V i vintermodus, og da anses batteriet for ca. 80% oppladet. De siste 20% kan det ta mange timer å få ladet inn, siden ladingen går saktere jo fullere batteriet er. Om sommeren er gjerne 14,4V et greit utgangspunkt, men da også tar det veldig mange timer å få ladet batteriet helt fullt.

 

På min har jeg koblet opp en ekstern, temperaturkompensert laderegulator, som kjenner på spenningen på batteriet. Den gir igjen beskjed inn i dynamoen om å øke eller redusere spenningen. Dessverre viste det seg at temperaturkompenseringen i den regulatoren var tilpasset bruk i båter, der batteriene kan ha det veldig varmt i motorrommet. Den var mer laget for å justere spenningen ned i varmt vær, enn opp i kaldt, og den regulerte ikke mer når det gikk under ca. +20C. Jeg har derfor jukset til litt med en diode i serie med føleren, så spenningen blir en del høyere enn hva regulatoren egentlig tror. Den havner da på 14,6V, og så lenge dynamoen kan levere nok, så holder spenningen seg der. Bilen min ser i hvert fall ut til å være happy med det.

 

Ideelt sett skulle jeg hatt tak i en av regulatorene som ble laget for dette formålet av Ladac. Dessverre kjøpte defa opp ladac og la ned produksjonen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare det nærmere over en PM:)?

 

Tja, jeg kan forklare det her også.

 

Til normalt sitter spenningsregulatoren inne i dynamoen, og kjenner på spenningen der. Den regulerer etter en fast spenning, og er fornøyd så lenge den spenningen opprettholdes internt.

Når det er kaldt, trenger et batteri høyere spenning for å lade like mye. Samtidig er det når det er kaldt at man bruker mer strøm. Jo mer strøm som brukes, jo mer faller spenningen fra dynamoen til batteriet. Laderegulatoren inne i dynamoen vet ikke om det. Man ender da med lavere spenning, når man trenger høyere.

 

Vinterstid, og med mye småkjøring, kan et batteri gjerne lades med 15V uten at det er noen fare. En smartlader prøver gjerne å oppnå 14,7V i vintermodus, og da anses batteriet for ca. 80% oppladet. De siste 20% kan det ta mange timer å få ladet inn, siden ladingen går saktere jo fullere batteriet er. Om sommeren er gjerne 14,4V et greit utgangspunkt, men da også tar det veldig mange timer å få ladet batteriet helt fullt.

 

På min har jeg koblet opp en ekstern, temperaturkompensert laderegulator, som kjenner på spenningen på batteriet. Den gir igjen beskjed inn i dynamoen om å øke eller redusere spenningen. Dessverre viste det seg at temperaturkompenseringen i den regulatoren var tilpasset bruk i båter, der batteriene kan ha det veldig varmt i motorrommet. Den var mer laget for å justere spenningen ned i varmt vær, enn opp i kaldt, og den regulerte ikke mer når det gikk under ca. +20C. Jeg har derfor jukset til litt med en diode i serie med føleren, så spenningen blir en del høyere enn hva regulatoren egentlig tror. Den havner da på 14,6V, og så lenge dynamoen kan levere nok, så holder spenningen seg der. Bilen min ser i hvert fall ut til å være happy med det.

 

Ideelt sett skulle jeg hatt tak i en av regulatorene som ble laget for dette formålet av Ladac. Dessverre kjøpte defa opp ladac og la ned produksjonen av dem.

 

To ting bare, dette er vel til 124, og Frode bruker vel Gel batterier, om du bruker et ordinært blysyrebatteri bør ikke ladingen gå over 14,4V ved 20 grader C og 1 Atm trykk, for da koker batteriet, og du utvikler knallgass.

Link to comment
Share on other sites

To ting bare, dette er vel til 124, og Frode bruker vel Gel batterier, om du bruker et ordinært blysyrebatteri bør ikke ladingen gå over 14,4V ved 20 grader C og 1 Atm trykk, for da koker batteriet, og du utvikler knallgass.

 

Det avhenger av tid. Først når batteriet er fulladet, og fortsatt lades på (for) høy spenning, vil det utvikles knallgass. Har man konstant ladespenning på 14,4V ved 20C, så lades batteriet relativt fort til ca. 80%. Derfra opp til 100% kan fort ta minst 10 timer.

Link to comment
Share on other sites

To ting bare, dette er vel til 124, og Frode bruker vel Gel batterier, om du bruker et ordinært blysyrebatteri bør ikke ladingen gå over 14,4V ved 20 grader C og 1 Atm trykk, for da koker batteriet, og du utvikler knallgass.

 

Det avhenger av tid. Først når batteriet er fulladet, og fortsatt lades på (for) høy spenning, vil det utvikles knallgass. Har man konstant ladespenning på 14,4V ved 20C, så lades batteriet relativt fort til ca. 80%. Derfra opp til 100% kan fort ta minst 10 timer.

 

Kom innom så skal jeg koke batteri for deg om er 100% tomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...