chally440 Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Hei har en 2004 Mercedes e220 avantgarde Fikk opp service brake visit workshop. Leverte Inn bilen hos merkeforhandler og det var feil c249f Altså at antall aktiveringer var overskredet. Verkstedet klarte å laste ny software? Og feilen ble resatt Etrer å ha lest om sbc blir man jo litt skeptisk Er dette trygt å kjøre med nå da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Den er trygg ja. Mercedes fant ut etterhvert at antall aktiveringer på SBC var satt for lavt og at det trygt kunne utvides. Så så lenge det er utvidet med ny software av et Mercedes verksted, så er det trygt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chally440 Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Sier du det! Det er jo isåfall fantastisk! Har ikke klart å finne noe info om dette! Mekanikeren sa jeg Hadde flaks funket visst bare på 1 av 10! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chally440 Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Hmmm hva med alle historiene om plutselig Mangel av bremser og nesten ulykker! fikk de Ordnet opp i dette til slutt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Ja, vi har opplevd stort sett bremsesvikt da kabelen til slitasjevarsleren bak ble slitt av. Dette skjedde da jeg byttet bremseklosser så jeg brydde meg ikke så mye om det. Siden klossene var nye fortsatte vi å kjøre lenge men, det skulle vi ikke gjort. For plutselig en dag kona kjørte kom det rød skjerm og etter få bremsinger var bremsene borte og kona hadde ikke sjans å få stoppet bilen uten å bruke fotbrekket. Dette hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunnet forestille meg skulle skje ved et brudd i en tynn ledning til bremseklossene. Det hadde tross alt vært bedre om man kjørte til det ble stål mot stål på bakbremsene, sånn som på gamle biler og som det kanskje? enda er på andre merker uten SBC... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Det der høres ikke riktig ut. Hvordan kan det henge sammen? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Det der høres ikke riktig ut. Hvordan kan det henge sammen? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Det får du spørre produsenten om. Det er like riktig som at bilen fikk muskelservo av at en ABS ring ble defekt... Dette er blandt de mange tingene som gjør at vi har fått nok av denne bilen... Lexus neste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Hehe, har en bekjent som har Toyota med skinnratt (Lexus). Han trengte nytt eksosanlegg her, men bestemte seg for å selge bilen når han hørte prisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Historier går det om alle merker. Men dyrere potensielle kostnader enn til 211 finnes vel knapt, så vi kvitter oss med den "mens leken er god". Blir det Lexus så blir det en som ikke er gått flere ganger rundt jorda, det var der jeg bommet da 211´n ble kjøpt da jeg trodde Mercedes var Mercedes enda. Ser jo at Lexus CT har varmeveksler fra katalysatoren så det virker jo kostbart... Får si som et søskebarn av meg sier: de Tyske merkene kommer med nye ting og Japsene kommer etter med det samme når ting er utprøvd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Men uansett er 75 lapper dyrt for et eksosanlegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Men uansett er 75 lapper dyrt for et eksosanlegg. Kan jeg spørre om modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Synes du har gått og skravlet om å selge 211'n i evigheter. Synes det er knallgode biler. Enhver bil får høye driftskostnader ved en kilometerstand slik som din har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Enhver bil får høye driftskostnader ved en kilometerstand slik som din har. Der tar du veldig feil. Vi bruker nå en 1988 Mercedes-Benz 190E, med over 280.000 km på telleren, som helårsbil, og makan til lave utgifter det er på den bilen skal man lete lenge etter. Denne er fra storhetstiden til MB, før rusthelvetet og elektronikk. Betalte 4000,- for den og den får deler etterhvert som det slites. 211´n er for tiden også veldig billig å eie der den står avskiltet og stuet bort i garasjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Men uansett er 75 lapper dyrt for et eksosanlegg. Kan jeg spørre om modell? Nei, det er jeg ikke sikker på. Prøver å huske så lite som mulig om dissa Det er i alle fall en SUV og den var ikke gått så veldig mye over 100k. Var det en v6 i den, tru? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Men uansett er 75 lapper dyrt for et eksosanlegg. Kan jeg spørre om modell? Nei, det er jeg ikke sikker på. Prøver å huske så lite som mulig om dissa Det er i alle fall en SUV og den var ikke gått så veldig mye over 100k. Var det en v6 i den, tru? Du fikk meg til å undersøke priser nå på bruktdeler og en kat med varmeveksler til en CT skal de ha i underkant av 5000,- for, gått 13.000km Uansett, er det en bil i kompaktklassen vi er ute etter, og da frister en hybrid. Men jeg har og Ford Focus 1.0 EcoBoost i kikerten, 3 sylindret turbo moro Men nå stjeler vi tråden til trådstarter med fjas så jeg slutter her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Ja, vi har opplevd stort sett bremsesvikt da kabelen til slitasjevarsleren bak ble slitt av. Dette skjedde da jeg byttet bremseklosser så jeg brydde meg ikke så mye om det. Siden klossene var nye fortsatte vi å kjøre lenge men, det skulle vi ikke gjort. For plutselig en dag kona kjørte kom det rød skjerm og etter få bremsinger var bremsene borte og kona hadde ikke sjans å få stoppet bilen uten å bruke fotbrekket. Dette hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunnet forestille meg skulle skje ved et brudd i en tynn ledning til bremseklossene. Det hadde tross alt vært bedre om man kjørte til det ble stål mot stål på bakbremsene, sånn som på gamle biler og som det kanskje? enda er på andre merker uten SBC... Det hadde INGEN ting med at slitasjevarsleren røk å gjøre, men med at du hadde byttet klossene selv. Uten diagnose til å avstille og fortelle SBC at klossene er skiftet registrerer den at klossen er på bremsen uten at den er det, for bevegelsen på stempelet er feil. Dermed tror SBC at den bremser alt den kan, men bilen bremser nothing. Det er BARE på grunn av feiloperasjon av ukyndig personell dette skjer, og har INGEN ting med slitasjevarsler å gjøre. Godt det ikke løp et barn ut i veien når dette skjedde, for da hadde det gått veldig galt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Enhver bil får høye driftskostnader ved en kilometerstand slik som din har. Der tar du veldig feil. Vi bruker nå en 1988 Mercedes-Benz 190E, med over 280.000 km på telleren, som helårsbil, og makan til lave utgifter det er på den bilen skal man lete lenge etter. Denne er fra storhetstiden til MB, før rusthelvetet og elektronikk. Betalte 4000,- for den og den får deler etterhvert som det slites. 211´n er for tiden også veldig billig å eie der den står avskiltet og stuet bort i garasjen Jo, men et hvitt ark og tegnestifter er billigere enn en ipad, du vil likevel ikke bytte den ut. Slik er det med biler også, moderne teknologi er bedre, og det koster litt mer å holde når de er gamle. Komfort og sikkerhet er uendelig mye bedre på moderne biler enn veldig gamle biler. Jeg anbefaler alle å kjøpe så ny bil du klarer økonomisk, for da får du en mye bedre bil. Ser en på 212 så er dette noe av det bedre Mercedes-Benz har laget, samme med 204. Det skal bli spennende å se hvordan 205 og 213 bli for dette er også så langt man ser meget gode biler. Det er klart at tidlig 211 med høy kilometerstand kan komme til å koste noen kroner, men tenk hva du får igjen av kjørekomfort, sikkerhet, utstyr, forbruk, utslipp, serviceintervall og mye mye mer, dette er fantastiske biler, rett ut rå på kjøreopplevelse, og med komfort som er fantastisk. Jeg pleier å si at jeg syns synd på mennesker som kjører vanlige biler. Det er gjennom å kjøre vanlige biler man kommer billigst unna, men tenk så trist livet blir? JA du kan fint overleve på å spise grandiosa, men en Kobe biff gir liksom livet en ny dimensjon. Du kan gå rundt med plastsko fra Europris, ja noen liker det til og med, helt til de prøver håndsydde lærsko, det gir liksom livet en ny dimensjon. Man kan kjøre Toyota, men en Mercedes-Benz gir liksom en ny dimensjon. Det morsomme er at når folk prøver så blir de litt, jøss..... Livet er for kort til å ikke nyte det, nyt livet, unn deg de små godene, finn gledene og nyt hverdagen. Smil, det er helg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Ja, vi har opplevd stort sett bremsesvikt da kabelen til slitasjevarsleren bak ble slitt av. Dette skjedde da jeg byttet bremseklosser så jeg brydde meg ikke så mye om det. Siden klossene var nye fortsatte vi å kjøre lenge men, det skulle vi ikke gjort. For plutselig en dag kona kjørte kom det rød skjerm og etter få bremsinger var bremsene borte og kona hadde ikke sjans å få stoppet bilen uten å bruke fotbrekket. Dette hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunnet forestille meg skulle skje ved et brudd i en tynn ledning til bremseklossene. Det hadde tross alt vært bedre om man kjørte til det ble stål mot stål på bakbremsene, sånn som på gamle biler og som det kanskje? enda er på andre merker uten SBC... Det hadde INGEN ting med at slitasjevarsleren røk å gjøre Dette kan jeg ikke la stå uimotsagt, trådstarter! Simen, har du en teori om hvorfor bremsene ble helt i orden etter at jeg byttet slitasjevarsler??? Til opplysning! Så har jeg Star diagnose... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Enhver bil får høye driftskostnader ved en kilometerstand slik som din har. Der tar du veldig feil. Vi bruker nå en 1988 Mercedes-Benz 190E, med over 280.000 km på telleren, som helårsbil, og makan til lave utgifter det er på den bilen skal man lete lenge etter. Denne er fra storhetstiden til MB, før rusthelvetet og elektronikk. Betalte 4000,- for den og den får deler etterhvert som det slites. 211´n er for tiden også veldig billig å eie der den står avskiltet og stuet bort i garasjen Jo, men et hvitt ark og tegnestifter er billigere enn en ipad, du vil likevel ikke bytte den ut. Slik er det med biler også, moderne teknologi er bedre, og det koster litt mer å holde når de er gamle. Komfort og sikkerhet er uendelig mye bedre på moderne biler enn veldig gamle biler. Jeg anbefaler alle å kjøpe så ny bil du klarer økonomisk, for da får du en mye bedre bil. Ser en på 212 så er dette noe av det bedre Mercedes-Benz har laget, samme med 204. Det skal bli spennende å se hvordan 205 og 213 bli for dette er også så langt man ser meget gode biler. Det er klart at tidlig 211 med høy kilometerstand kan komme til å koste noen kroner, men tenk hva du får igjen av kjørekomfort, sikkerhet, utstyr, forbruk, utslipp, serviceintervall og mye mye mer, dette er fantastiske biler, rett ut rå på kjøreopplevelse, og med komfort som er fantastisk. Jeg pleier å si at jeg syns synd på mennesker som kjører vanlige biler. Det er gjennom å kjøre vanlige biler man kommer billigst unna, men tenk så trist livet blir? JA du kan fint overleve på å spise grandiosa, men en Kobe biff gir liksom livet en ny dimensjon. Du kan gå rundt med plastsko fra Europris, ja noen liker det til og med, helt til de prøver håndsydde lærsko, det gir liksom livet en ny dimensjon. Man kan kjøre Toyota, men en Mercedes-Benz gir liksom en ny dimensjon. Det morsomme er at når folk prøver så blir de litt, jøss..... Livet er for kort til å ikke nyte det, nyt livet, unn deg de små godene, finn gledene og nyt hverdagen. Smil, det er helg. Joda, men til arbeidsbil for kona er 211´n helt ubrukelig. Hun trenger en bil som starter og går hver dag, og ikke en bil hvor man er redd for å sette nøkkelen i tenningslåsen for så å lure på hvor mange varsellamper tennes det i dag. 2 ganger i løpet av 5 år har vi måttet skyve bilen inn i garasjen da den ikke kunne gjøre den jobben selv. Til opplysning var det kona som kjørte ved "runawaydieselen" vi opplevde etter 2 års bekjentskap til dritten. Tror ikke vi evt. kommer til å bli like skuffet av Lexus, men med en Taxi i USA som er gått 500.000km på samme hybridbatteri, så føler jeg meg trygg. Skål, og til lykke med helga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Det hadde INGEN ting med at slitasjevarsleren røk å gjøre Dette kan jeg ikke la stå uimotsagt, trådstarter! Simen, har du en teori om hvorfor bremsene ble helt i orden etter at jeg byttet slitasjevarsler??? Til opplysning! Så har jeg Star diagnose... Nei, dessverre det kan jeg ikke svare på, men det er ingen kobling mellom slitasjevarsler og SBC hydraulikkenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson w211 Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Det hadde INGEN ting med at slitasjevarsleren røk å gjøre Dette kan jeg ikke la stå uimotsagt, trådstarter! Simen, har du en teori om hvorfor bremsene ble helt i orden etter at jeg byttet slitasjevarsler??? Til opplysning! Så har jeg Star diagnose... Nei, dessverre det kan jeg ikke svare på, men det er ingen kobling mellom slitasjevarsler og SBC hydraulikkenhet. må si meg enig med simen malerbakken der. vist du slo av sbc uniten for å skifte slitasjevarslen og det var en periodisk feil i systemet så vil den forsvinne...(inntil den kommer tilbake (kan ta dager eller år imellom hver gang), vist den kommer tilbake før den blir skiftet ut). uansett umulig å si uten å vite hva som diagnosen sa i den tid når det skjedde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Fint om folk generelt blir så engstelige for 211, for da blir det lave priser for meg. Jeg har en facelift 220 CDI nå som ikke gjør annet enn å fungere, men jeg ønsker meg en topp utstyrt 270cdi eller 320 pre facelift nettopp fordi jeg like SBC satser på at de blir billige når folk gir de opp. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Jeg har i flere år delt inntrykket om at 204 og 212 er veldig bra bilder, mye bedre enn nevnte 211. Det jeg har blitt overrasket over er at det står flere 212 til salgs med ny tannstang, å at jeg hører flere bytter disse. Vet om en 211 med over 740tusen på telleren som har litt slakk opp og ned på tannstang, over det dobbelte av det flere 212 har gått ned ny tannstang. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Hver modell sin svakhet. Jeg er mest redd for det enkle kjedet på (om651?) 212, enn for dårlig tannstang. I alle fall for meg som liker å ha biler i mer enn 50kkm. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 15, 2017 Share Posted March 15, 2017 Uansett, til trådstarters spørsmål. Hvis dette er gjort på et merkeverksted, så ville jeg følt meg helt trygg. Det skal være rom for å utvide grensen noe dersom en rekke faktorer tilsier det. Den er ikke "som ny", men den har fått litt utvidet levetid. Hvis det er gjort på et jalla-verksted, der de er mer opptatt av å fjerne feilmeldingen enn at ting skal funke, så ville jeg vært svært skeptisk. SBC har en teller for antall aktiveringer før den er utslitt. Det heter sikkerhetsmargin, og har med at ting byttes FØR de ryker. Man kan ganske enkelt resette telleren, så uniten tror at den er ny, men den er allikevel akkurat like slitt. Siden det er sikkerhetsmarginer inne i bildet, så kan det fort gå fint i mange år, eller det kan gå mindre fint. Problemet da, er at man vet aldri. Det blir som slitte klosser. Når slitasjevarsleren indikerer slitne klosser, så er det vanligvis en del å gå på. Å resette telleren i SBC, blir som om man bare jukser vekk slitasjevarslet og kjører videre. Feilmeldinga ble borte, men problemet er ikke ordnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.