Jump to content

DAB i 124

ola_4matic

Recommended Posts

Hei!

Må nå dessverre gå over til DAB I 124en. Lurer derfor på om noen har prøvd og bruke en antennesplitter på orginal antennen. Eller om noen vil prøve seg med kvalifisert synsing :) Vil helst slippe og ta hull I taket til takantenne. Har prøvd med aktiv vindusantenne, men det blir for dårlig. Er en 1994 s124 med el antenne.

Det er forskjellige der å. De alla mobilantenne er det flere som er fornøyd med. Skulle hatt en slik sjøl, men en tidligere eier har desverre borret hull i taket istedenfor å fikse den org.antennen på min s124

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Har en pioneer dab i min sierra p100 og w124. Synes det er god dekning overalt med glass antenne

Godt du er fornøyd med den kombinasonen. Jeg kjøpte først en Pioneer MVH280DAB til 190´n men, den mistet mottaket da jeg ikke lenger så senderen. Byttet den så i en Alpine UTE93DAB og den er veldig bra. Om det var feil på Pioneeren vet jeg ikke men, Alpine har erfaringsmessig hatt/har veldig gode tunere.

Hei!

Må nå dessverre gå over til DAB I 124en. Lurer derfor på om noen har prøvd og bruke en antennesplitter på orginal antennen. Eller om noen vil prøve seg med kvalifisert synsing :) Vil helst slippe og ta hull I taket til takantenne. Har prøvd med aktiv vindusantenne, men det blir for dårlig. Er en 1994 s124 med el antenne.

Jeg bruker antenne splitter i 210n min.

Kan ikke sammenlignes med glassantennen fra kenwood..

Bor på en plass med drlig dekning, men monterte kenwood med glass antenne i en traktor. kjørte 8-9mil langs veg der dekninga til meg detter bort veldig ofte. Med kenwood antenna så datt den så vidt bort 2ganger og det varte i 2-3sec.

Men hvis du bor litt lokalt og hører bare på P1.. så funker det sikkert fint:)

• 2 months later...

Hvilken løsning gikk du for? Har intet vondt å si om glassantenne. Har selv montert DAB i fruens vintertraktor, X-trail. Opplever bedre DAB mottak i denne enn i arbeidsbilen min, en Toyota LC 150 med fabrikk DAB. Det som er utslagsgivende er korrekt montasje og god jording. Har montert glassantenna i frontrute, men flere fagfolk spekulerer i bedre mottak i side- eller bakrute.

Hvilken løsning gikk du for? Har intet vondt å si om glassantenne. Har selv montert DAB i fruens vintertraktor, X-trail. Opplever bedre DAB mottak i denne enn i arbeidsbilen min, en Toyota LC 150 med fabrikk DAB. Det som er utslagsgivende er korrekt montasje og god jording. Har montert glassantenna i frontrute, men flere fagfolk spekulerer i bedre mottak i side- eller bakrute.

Har kjøpt inn antenne splitter, men ikke montert enda. Har FM signal enda så har blitt utsatt i det lengste å montere den :? Oppdaterer når jeg har fått prøvd den.

Glassantenner er bare dritt.

Lexus er bare dritt.

Like saklig kommentar  :error:

Jeg har glassantenne i min. Limt på innsiden av frontruta. Fungerer veldig bra.

Bakre siderute på 124 er et bra sted for antenne. Da slipper man også å kjøpe ny antenne om frontruten må skiftes..

Byttet frontrute i min. Samme antenna sitter der ennå.

En lite fruktbar diskusjon. Noen vil si glassantenne er dritt, andre ikke. Faktum er det at en sånn er det som klages mest over innen bilbransjen for tiden. Jeg leste at to av tre klager, eller noe sånt. Grunnlaget for det er ikke at antennene er dårlige, det er monteringsfeil. Som regel er det for dårlig kontakt mellom kopperflaten og chassis som forårsaker problemet.

Så det korrekte utsagnet bør bli noe sånt som: Glassantenner er ytterst avhengig av korrekt montering

Så det korrekte utsagnet bør bli noe sånt som: Glassantenner er ytterst avhengig av korrekt montering

En av grunnene til at jeg stusser på at de som står bak DAB sier at "dette gjør du enkelt selv".

Montering av antenner har aldri vært enkelt. Det krever stor grad av nøyaktighet.

Tror ikke det er så enkelt. Min sitter med kobberet vekk fra karosseriet.

Fullt mulig å få det bra selv om du ikke har chassiskontakt her. Og hvordan er det mulig? På en antennekabel skal skjermen til jord. Dersom du ikke får det, er det ikke en skjerm. Men det står ingen steder i læreboka at det ikke kan være jordkontakt i den andre enden av kabelen. Så lenge pluggen på radioen har kontakt til chassis, og chassiset på radioenheten har god jording, er det godt nok. Det man ikke helst skal ha, er jord på forskjellige steder i hver ende. Da kan man fort ende opp med det som kalles for jordloop.

Det som er artig med antenneteori er at det finnes fysiske lover, teorier, formler og utregninger som gir resultater. Det er opplest at man kan regne med lyshastighet og frekvens for å finne bølgelengde. Her sier læreboka at en halvbølgeantenne er det beste, men alle forsøk, i praksis, tilsier at 0,47 bølgelengde alltid er bedre uten at teoretikera kan forklare hvorfor.  :lol:

Det er akkurat som at en teoretiker kan regne så mye han vil, og lage den ultimate antenna for en spesifikk frekvens, og så kommer det i enkelte tilfelle en ulærd og bruker en beta "sprengtråd" som virker bedre, uten at noen skjønner hvorfor.

• 2 years later...

Tar opp igjen denne tråden.

Er det noen som har erstattet FM antennen bak på W124 med en DAB antenne.?

Ønsker å få noe som er "likt" original antennen og som faktisk kan brukes til noe fornuftig.🙂 

Trenger derfor noen tips....

Dette var jo kult.!.=D>

Men, det krever ny antenne og jeg ønsker å beholde den antennen jeg har eller erstatte med noe likt slik at jeg slipper nytt hull eller noe...😑

Edited by Frode