Svenn Arve 212 Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Jeg har en 124 300td 24v. Jeg tror toppakningen har blåst. Masse olje under panseret, og trykk ut av peilepinnen. Er det noen som har ei grei beskrivelse på bytteing av toppakningen og om jeg må bytte boltene også. Trenger momentet også. Er det andre ting jeg bør bytte når jeg først gjør en slik jobb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Lure på om du ikke finner noe info i bla tråden til FrodeS Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Jeg har en 124 300td 24v. Jeg tror toppakningen har blåst. Masse olje under panseret, og trykk ut av peilepinnen. Er det noen som har ei grei beskrivelse på bytteing av toppakningen og om jeg må bytte boltene også. Trenger momentet også. Er det andre ting jeg bør bytte når jeg først gjør en slik jobb? eg har hayens boka til w 124 serien. om du er intr. så kan eg ta bilde og sende over per mail. I alle fall prøve å lage tid til det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenn Arve 212 Posted March 2, 2017 Author Share Posted March 2, 2017 Jeg har en 124 300td 24v. Jeg tror toppakningen har blåst. Masse olje under panseret, og trykk ut av peilepinnen. Er det noen som har ei grei beskrivelse på bytteing av toppakningen og om jeg må bytte boltene også. Trenger momentet også. Er det andre ting jeg bør bytte når jeg først gjør en slik jobb? eg har hayens boka til w 124 serien. om du er intr. så kan eg ta bilde og sende over per mail. I alle fall prøve å lage tid til det. Ja det setter jeg pris på vis du gidder. Mailen er svennarv@hotmail.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenn Arve 212 Posted March 2, 2017 Author Share Posted March 2, 2017 Det er en ting jeg skal sjekke først før jeg begynner med toppakningen. Det er og sjekke om luftingen er tett, for når jeg tar av oljetoppa, så slutter det og boble ut av hulle til peilepinnen. Også synes jeg at det ikke kommer noe oljedamp ut av slangen til luftingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 3, 2017 Share Posted March 3, 2017 Kan hende du finner is/sørpe der? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenn Arve 212 Posted March 3, 2017 Author Share Posted March 3, 2017 Kan hende du finner is/sørpe der? Får se på mandagen hva som eventuelt befinner seg der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenn Arve 212 Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Da er toppdekkslet av, og der fant jeg masse diesel runt 4 av de 6 dysene. Så nå er det slanger bestillt, og dysene skal trykktestet. [/img] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300 D Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Hei, noen som har tiltrekkingsmoment på topplokksbolter på 250D ? Mvh Frode Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenn Arve 212 Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Hei, noen som har tiltrekkingsmoment på topplokksbolter på 250D ? Mvh Frode Jeg har ikke noe moment, men dem knekker veldig lett. Jeg klart og knekke en bolt, og to som jeg kjente rett før dem kom til og knekke. Det jeg gjorde til slutt, var og bare ta litt om litt på vær bolt, til jeg kjente dem buttet, blei harde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Hei, noen som har tiltrekkingsmoment på topplokksbolter på 250D ? Mvh Frode Jeg har ikke noe moment, men dem knekker veldig lett. Jeg klart og knekke en bolt, og to som jeg kjente rett før dem kom til og knekke. Det jeg gjorde til slutt, var og bare ta litt om litt på vær bolt, til jeg kjente dem buttet, blei harde. For mye møllers tran? Jeg har byttet topp to ganger på OM603, og de boltene er strekkbolter. Samme boltene er brukt om igjen hver gang. Jeg har ikke momentet her, men det er ganske vesentlig. Det er først ett moment på alle, deretter en del mer, og så ytterligere 90 grader. På OM603 er det 26(!) bolter, så det blir en fin liten treningsøkt av det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Husk å blåse ut olje/frostveske fra høla før en setter i bolta! Dersom det er veske nedi der, får du hydrolock og da går det gæli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenn Arve 212 Posted March 17, 2017 Author Share Posted March 17, 2017 Hei, noen som har tiltrekkingsmoment på topplokksbolter på 250D ? Mvh Frode Jeg har ikke noe moment, men dem knekker veldig lett. Jeg klart og knekke en bolt, og to som jeg kjente rett før dem kom til og knekke. Det jeg gjorde til slutt, var og bare ta litt om litt på vær bolt, til jeg kjente dem buttet, blei harde. For mye møllers tran? Jeg har byttet topp to ganger på OM603, og de boltene er strekkbolter. Samme boltene er brukt om igjen hver gang. Jeg har ikke momentet her, men det er ganske vesentlig. Det er først ett moment på alle, deretter en del mer, og så ytterligere 90 grader. På OM603 er det 26(!) bolter, så det blir en fin liten treningsøkt av det Kanskje jeg missforsto her, men jeg trodde det var boltene til toppdekslet, og ikke toppen det var snakk om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Kanskje jeg missforsto her, men jeg trodde det var boltene til toppdekslet, og ikke toppen det var snakk om. Boltene til toppdeksel skal bare tiltrekkes så vidt, 8Nm elns (Husker ikke) fordi det er gummipakning som om du klemmer for mye begynner å lekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.