Jump to content

Recommended Posts

Posted

Merc kyndige, kan dere gi meg råd:

Nylig kjøpt en 2011 W204. Den ble kjøpt ny av BOS av en eldre herre som har hatt den frem til forrige uke. Den har kun gått litt over 1300 mil(!) og har hatt årlig service frem til januar 2015.

Bilen har kun gått 200 mil siden siste A service i januar 2015,(oljeskift etc) men varsler nå om B1 Service.

Og B Service ble foretatt i 2013, men kun for 700 mil siden.

Jeg må si jeg finner service nå litt unødvendig selv. Men hva sier Mercemafian her inne?

Posted

Ja, men km tilsier ikke behov for service nå, så det er som du sier tiden siden siste bilen nå varsler "overdue" på. Dagens motorolje (5-30)  f.eks er vel ikke "slitt" etter 2 år og noen få mil?

Og bremseveske/annet fra forrige B service ble byttet for 4 år/700 mil siden og burde vel også holde lenger?

PS! Er veldig nøye på serviceintervaller normalt, men på denne bilen/historie virker det litt overkill og unødvendig med en B service til flere tusen.

Posted

Tja, mange merker har intervall på bremsevæske annenhvert år uavhengig av km. Bremsevæske trekker til seg fukt, og får lavere kokepunkt, som kan resultere i bremsesvikt når du virkelig trenger bremsene. En motor vil kondensere, og olje forringes på også annet vis enn at den har gått mye. Jeg ville vært mer skeptisk på å småkjøre på samme olje gjennom flere år enn å kjøre litt over på km. Dog er jeg nøye med begge deler selv.

Du står fritt til å gjøre hva du vil i fht dette, men bilens produsent har satt dette som intervall, personlig ville jeg byttet olje hvert år uavhengig av km...

Posted

personlig bytter jeg olje flere ganger i året - tips drypp noen olje dråper på kaffefilter - blir det en stor lys ring rundt oljen er det mye vann(kondens) i oljen .

Hadde akkurat min på service forrige uke og ba dem IKKE og bytte bremse veske - da kunne jeg selfølgelig ikke få plaketten i vinduet - den var sjekket på NAF og som de sa den var som ny ....

Bruker vell BOS verksted bare for og få oppgradering av gir / motor/ navi - Kommer sikkert ikke til og bruke dem noe mer etter neste års service (3år ) .... 8)

Men kan si bytte olje er billig livs forsikering for motor så bytt den ofte ( bruk biltema )

Posted

å anbefale folk å bruke biltema ville jeg vært forsiktig med. jeg sier ikke at de har dårlig olje, men følg produsents spesifikasjon og bruk godkjente oljer.

Posted

å anbefale folk å bruke biltema ville jeg vært forsiktig med. jeg sier ikke at de har dårlig olje, men følg produsents spesifikasjon og bruk godkjente oljer.

.    Biltema produserer IKKE olje selv men kjøper fra store leverandører . Same som Mobil som tappes \ selges av Esso \ Exxon
Posted

.    Biltema produserer IKKE olje selv men kjøper fra store leverandører .

Fortell meg noe jeg ikke vet? Poenget her har ingenting med biltema generellt å gjøre men det faktum at du som anbefaler biltema olje trolig ikke vet om de har olje som tilfredstiller kravene til denne motoren, jeg føler meg og temmelig sikker på at biltema sine oljer ikke er listet opp på bevo, dog stiller jeg meg mer etter hvilke krav oljen er laget etter enn hvilken liste den står oppført på.

Man kan fint anbefale mye, f.eks automatgirolje fra biltema, til en bil med 722.6 kasse. Men den oljen de har på biltema tilfredstiller ikke kravene til denne kassa, dermed kommer man med en anbefaling som kan medføre ras på kassa. Om denne bilen har krav til  lavaske olje pga partikkelfilter kan biltemaoljen resultere i partikkelfilterfeil iløpet av kort tid. Sier ikke at det gjør, sier heller ikke at han ikke skal bruke biltema olje, MEN BRUK RIKTIG OLJE i fht kravene til Mercedes

See my point?

Posted

Hvis billig olje er et mål ville jeg heller dradd på Fellsekjøpet og kjøpt syntetisk olje til 1620,- for 20 liter med føgende Spesifikasjoner: ACEA C3, API SN. Kvalitetsnivå: BMW LL-04, MB-Approval 229.51, VW 502 00/505.01. Dette er samme olje som Statoil(Lazerway?) og som selges svindyrt på CircleK stasjonene.

Dette vet jeg da jeg sendte e-poster til både BT og FK, og FK ga meg et skikkelig svar...

Posted

Din bil sier fra om service etter en kombinasjon av tid og kjørte kilometer som det sies lengre opp i tråden.

Det som gjelder din er 25000 km eller 1 år. Har du hørt på pris på Servicen hos BOS?

Nå gjør jeg mine forespørsler til flere BOS verksteder før bilen varsler Service så velger jeg verksted etter pris og avstand.

For min del er det ikke min lokale forhandler, men han som er litt lenger unna.

Ettersom din bil er over 5 år tror jeg ganske bestemt at BOS har fast pris på Service som det er ganske grei pris på. Tror jeg ville sjekket det. En Service til f. eks 3 tusen er en billig forsikring på en bil som nesten ikke har rulla noen kilometer.

Posted

Var det så billig da... Mobil1 ESP 5w30 koster bare litt over tiern mer der jeg handler. Over disk, lokalt...

I forhold til bensinstasjoner og NAF er det jo veldig billig.

Eirik: NOA maskin på Holand selger Mobil1 olje for en fornuftig sum... betalte ca 1200kr for 9 liter

Posted

Var det så billig da... Mobil1 ESP 5w30 koster bare litt over tiern mer der jeg handler. Over disk, lokalt...

I forhold til bensinstasjoner og NAF er det jo veldig billig.

Eirik: NOA maskin på Holand selger Mobil1 olje for en fornuftig sum... betalte ca 1200kr for 9 liter

133,- pr liter er alt for dyrt, men billigere enn NAF som tar 220,- literen. Jeg betaler mellom 85,- og 90,- literen for Mobil1 fra min leverandør i Danmark. Siden det er utlandet så varierer prisen noe fra gang til gang.
Posted

Min 220cdi går merkbart penere på den riktige mobil1 oljen, enn på Biltemas med riktig spec. Men det er skummelt å ta opp oljetemaet her. Det utløser så mange svar:) Jeg bytter alltid før og etter vinteren uansett om det er servicevarsel eller ikke.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Ja du.. Alltid synes fadern har betalt mye for det han har gjort på sin gamle E240 oppgjennom årene. (Hatt bilen i 17 år, ikke passert 100k)

Hva vil du/dere si et oljeskift ala det jeg utførte nå koster på BOS: 6,5 l Mobil 1 5-30/filter/arbeid?

Tror ikke det er så mye å spare i Sverige på småting som dette, men service og kyndighet var top notch der jeg var og må jo finne seg et fast verksted. Og helst fast mekaniker.