Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det ble plutselig vinter, så da fant jeg ut at det er på tide å legge ut kjettingene i bilen. Aldri godt å vite når en kan få bruk for dem, og skulle en være så uheldig å få bruk for dem, så hjelper det veldig å ha prøvd dem.

Jeg har stått fast en gang i en jævla bratt bakke i ei rallyløype i sverige midt på natta med campingvogn etter. Vi prøvde kjettingene, men skjønte ikke en dritt. Gikk ut fra at den ene var ødelagt, for det manglet en hekte på den.

Jeg tok nå vare på kjettingene, og i fjor vinter tok jeg med et hjul inn i stua for å finne ut av kjettingfaen. Det var jo ikke så vanskelig, så nå legger jeg dem fint på på 5-10 minutter. Måtte prøve dem i dag, og se hvordan jeg kommer opp bakken med / uten.

Ut i løssnøen (ca. 15 cm) med is under var det ikke noe problem å stoppe i bakken og ta i gang igjen. Det spant seg ned til isen under og klorte seg godt avgårde.

Jeg prøvde uten også. Jeg kom såvidt avgårde, men ga jeg på så den spant ned på isen var det bare å slippe gassen og begynne på nytt.

Selv om dette er billige saker (ga 200,- på qxl) uten noe pigger eller slikt, så gjør det stor forskjell. Anbefales!!

kjetting.jpg

Posted

Tydeligvis ikke redd for felgene skjønner jeg....

Joda, men dette går helt fint. Dekkene (215/55-16) stikker såvidt utenfor felgene (8/16). Ikkno tyskerstuk her, så det går greit. Den svarte greia tvers over er gummi for å spenne opp. Kjettingene er selvstrammende, så de blir ikke hengende og slenge heller.

Har vært ute og råna litt i dag jeg også, hadde ikkkkke noe problem noe sted jeg :-)

Kom fram fint som baaare det....  :-)

Det skulle vel på en måte bare mangle?

Er det forresten du som har bestilt snøen som har kommet nå?

Kanskje du skulle få deg 4 kjettinger og noe brøyteutstyr?

Det er kun de gangene vi har vært på svenskerally med campingvogn innover fartsetappene jeg har hatt noe behov for kjetting. Utover det har jeg ikke noe særlig problemer med å komme fram, selv med kontinentale vinterdekk. Men en vet jo aldri. Billig "forsikring" hvis en står der en dag.

• 4 weeks later...
Posted

www.ascona.no/bil/rallysweden07/video/mov06607.mpg  :D

Lyset på venstre side er tåkelyset, som får strøm fra batteriet i vogna. Er en ledning som skal klippes der.

På det jordet der rygget jeg rett inn, selv om det var ganske heftig sving for å komme til.

Posted

Det så jo ut som om ASD'en din virket som den skulle da. Imponerende hva kjetting klarer. Tror kanskje du ville ha sliti litt mer med Hobbyen min :wink:

Posted

Det så jo ut som om ASD'en din virket som den skulle da. Imponerende hva kjetting klarer. Tror kanskje du ville ha sliti litt mer med Hobbyen min :wink:

ASDn min har aldri funka. Ikke i nærheten en gang. Øverste laget var veldig løst, så når de bare fikk skuffet unna litt av det, og kom ned på fastere, så var det kjempegrep. Derfor spinner det littegrann.

Edit : Linken til vogna di funker ikke forresten.

Posted
ASDn min har aldri funka. Ikke i nærheten en gang. Øverste laget var veldig løst, så når de bare fikk skuffet unna litt av det, og kom ned på fastere, så var det kjempegrep. Derfor spinner det littegrann.

Ok, det så sånn ut, at det ene hjulet spant litt for så å bli bremset ned. Men din forklaring forklarer jo det.

Edit : Linken til vogna di funker ikke forresten.

Nei, det hadde jeg glemt. Blir vel litt feil å legge den inn under medlemmenes biler :lol:

For se om jeg får fikset litt på det idag da!

Posted

Jeg kjøpte en slik "snøsokk" for 4-5 år siden, har bare brukt den en gang, men da ble jeg i tilegg meget imponert. :P

Kom ikke opp bakken hjemme pga ekstremt glatt is, med 3-4cm nysnø oppå.. :shock:

Snøsokken var ekstremt lett å legge på, tar liten plass, skader ikke felgen (den er av et syntetisk materiale) og ruster ikke.... :P

Dessuten kan den brukes på senkede biler uten å rive med hele hjulbuen... 8)

Den er selvsagt ikke like god som kjetting, men et glimrende alternativ spesielt til de med litt senkede biler og "breie" vinterdekk, jeg er ihvertfall meget fornøyd og her på Vestlandet så blir det vel minst 4-5år til neste gang jeg får bruke den... 8)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...