remrol Posted February 25, 2017 Posted February 25, 2017 Hei. Har en 123 300d jeg vuderer å bygge om til turbo. Jeg lurer derfor på om det er mye jobb med å bygge den om. Quote
bmh300tdt Posted February 28, 2017 Posted February 28, 2017 turboen må ha olje så du må båre hull i bunnpanna, du må ha nytt grenrøyr, ny eksos, kanskje nytt innsug (intercooler) osv osv, spørst heilt ka du sikter etter. Quote
Tor Anton Posted February 28, 2017 Posted February 28, 2017 Står en 250td motor på finn nå. Enklest er nok å kjpe en slik. Quote
Michael_K Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Har akkurat turbomatet min 300D OM617 Naboen hadde restene av et STT sett for Geländewagen liggende, hvor det mest vesentlige fantes. Det være seg: Eksosmanifold med turbo, innsugsmanifold og intercooler. Oljetrykk ble hentet ut ved rør som går til oljetrykksmåler Snedig å ha både dreiebenk og fres, så laget et adapter som gjorde at Jeg fikk koblet til både oljetrykk til turbo og har fungerende trykkmåler. Oljeretur til sump ble laget ved å bore hull i nedre del av bunnpanne, Og sveiste så inn rør. Brukte slange som tåler olje i mellom turbo og bunnpanne. Måtte lage ny "downpipe" fra turbo og ned til delinga på eksos. Har ikke justert opp dieselmengde på pumpa enda, men går vesentlig bedre enn Uten turbo alikevel Må vel bygge litt grovere eksos hele turen etter hvert, men siden jeg har planer om å få Godkjent oppgraderingen kan den med fordel få være så original som mulig inntil videre. Litt off- topic, men om noen har luftfilterboks til W123 300D med STT turbo så gi meg gjerne beskjed Quote
Tor Anton Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Mulig det funker anderledes på disse, men på de turbomotorene jeg har vært i kontakt med har vi satt oljereturen i blokka. Div.trimmere mener at returen må være over oljenivået for å ikke skade turboen over tid. De har anbefalt min ø12mm innv på røret. Vet en satte i bunnpanna på en m102,der gikk det 2 år å da røk det veldig blått av bilen. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Michael_K Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Ut ifra mine beregninger så er også hullet i aludelen på bunnpannene til OM617A under oljenivå. Var vanvittig stort Returrør på STT turbosettet, hele Ø22mm utvendig, og ø20mm innvendigmål. Laget samme hull og dimensjon på rør i bunnpannedelen. Ble sveist inn så høyt opp som mulig, nesten oppe ved flensen for å skru fast ståldelen. Dersom turboen er bra, er egentlig returmengden såpass liten at det neppe oppstår mottrykk på retursiden Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.