Jump to content

Napping og nødmodus ML 320 CDI W164


Vaajaren

Recommended Posts

Spesielt ved litt harde pådrag, så hender det nå ganske ofte at  bilen begynner å nappe. Tenk deg at du tramper og slipper gassen i veldig hurtig takt, slik kjennes det ut. Om man letter på gassen og gir gradvis på så går det over. Idag tråkket jeg gassen i dørken og plutselig døde den omtrent. Stoppet og startet igjen og alt som normalt.

 

Posten har klart å rotet vekk harddisken til Star systemet mitt så har det ikke for hånden for øyeblikket. Men har dere noen tanker om kan være feil? Kokset egr ventil /innsug? Eller noe annet jeg kan begynne med? Luftfilterene er bare et halvt år gamle så de er utelukket.

Link to comment
Share on other sites

Måtte bytte turbo på min tidligere 280 CDI når den hadde slike symptomer.

Hvor langt var din gått? Denne har ikke gått mer enn 140 000 km! Synes det er kokko tidlig for turbobytte, spesielt med tanke på at den aldri har vært plaget med tunge slep, dårlige kjøremønster etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Usikker på om jeg har hatt den når den er kald... Prøver i prinsipp å aldri kommer over 2000 omdr når den er kald, har angst for kalde motorer og turtall eller belastning.[/img]

 

Jeg har holdt på å montert webasto nå i forrige uke og da hadde jeg av luftfilterkassen på venstre side. Måtte starte opp og flytte bilen litt to ganger mens jeg holdt på og glemte at jeg hadde koblet fra en sensor på det filteret, som resulterte i motorlampe  :? Og siden jeg ikke har fått orden på diagnoseutstyret mitt måtte jeg innom BOS (like greit siden der lå feil på webasto grunnet mange startforsøk, mye luft før det kom diesel)

 

Men! Når jeg holdt på så fant jeg en sensor/slange på innsuget som var falt ut! Det er vel dette som er den mye omtalt "oljedampen"/lukket veivhuslufting?

 

Kan godt hende det er tilfeldig, men når jeg fikk dytta denne på plass og i tillegg sletta feilkodene så har den oppført seg skikkelig. Dog er det ikke en uke siden enda, så det er nok litt tidlig å friskmelde den helt.

 

Har du gamle luftfilter? Luftfilterene på denne motoren tåler ikke stort mer enn 8-10 000 km og + - 1 år er mine erfaringer, og dette er den andre bilen med slik motor jeg har.

turbo.thumb.jpg.504029e5d1468ddd0207828f6df4a382.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er mange som montere oil catch can på den slangen som løsnet, da samler man opp oljen i beholderen, i stedet for at all oljen dras videre igjennom innsugene etc.. Vurderer denne sterkt etter at jeg så hvordan mine innsug var!

 

 

Stemmer at luftfiltrene må byttes ofte på disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...