Jump to content

Recommended Posts

Posted

I hjemmet har vi brukt LED i mange år og har dermed vært med på en utvikling som er enorm. Fra billige Kina LED fra ebay til de vi kjøper nå fra Philips.

Kina LED fra ebay kan jeg fraråde på det sterkeste da byggekvaliteten er veldig dårlig og de fleste begynner å blinke etterhvert.

Philips der i mot er nå så lik gammeldagse glødepærer at man kan ta feil. Varmt og fint lys. Osram har jo og LED men, de har jeg ikke prøvd.

Siste innkjøp er Philips LED lysrør til benkarmaturene på kjøkkenet, det ble fint lys av de og, så nå er det ikke mere kvikksølv-dritt igjen i huset. Av sparepærer har vi vel brukt 2 stk opp igjennom...

Vedlagt bilde av ei nedimmet Philips "pyntepære".

IMG_0031.thumb.jpg.ebfa65e340e6929c796ca7ef91c5ddb5.jpg

Posted

Det er mange fine led å få kjøpt etter hvert. Det som irriterer meg, er at de "blinker". Både LED bak- og frontlys på biler har det med å blinke. Det gjørs for å bruke mindre strøm, evt. styre så samme led-pære kan ha flere funksjoner (park + brems f.eks.).

• 2 weeks later...
Posted

er led orginalt i min w211. kom vist med i facelift oppgraderingen.

ja lekkert. men må ha rett sam enhet. den eg har no er midlertidig. skal fikse den org.

Men ja no begynner led pærer å bli gode på varme i lyset. det setter eg veldig pris på. PGA. er meget lysfølsom.

Type som må gå med solbrille inne om sommeren til tider.

Posted
Det som irriterer meg' date=' er at de "blinker".[/quote']

Helt enig, men jeg har lagt merke til et underlig fenomen ang. blinkingen. Hvis jeg ser i slandrespeilet i taket over frontruta, så ser jeg ikke blinking i lyktene til bilen bak meg, men det gjør jeg i sidespeilene! Kjørelysene på nyere Golf og Ford er pyton i denne sammehengen.

Jeg byttet alle pærer hjemme og på hytta til LED for et par-tre år siden. Når alle lysene er tent på hytta, bruker jeg mindre strøm samlet enn utelampa på terassen brukte alene før. Jeg har konsekvent brukt pærer fra Claes Ohlson, de gir godt og behagelig lys med bra fargetemperatur.. Pærer for utelys har jeg kjøpt med innbygget skumringsrele. Ikke en eneste pære har gått, eller gitt problemer. Eneste 'ulempen' er at i gangen på hytta, der lyset alltid står på, var det lunkent om vinteren før, med en 40 eller 60 watt pære i taklampa. Nå er det en LED på 6 watt, og det er dritkaldt!

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg har konsekvent brukt pærer fra Claes Ohlson, de gir godt og behagelig lys med bra fargetemperatur..

Bra du sier det, for dette har jeg lurt på. Og i forhold til billig Kina-led(som jo sikkert også dette  er) så har man jo garanti fra Chlas`ern.

Ang. varme fra glødepærer så er dette en "dyr" varme i forhold til varmepumpe, som vi har.

Posted

Vi har bare +12V på hytta, så der er det lite varme å hente fra lys. Jeg har prøvd litt ymse, men 12V LED-pærer er dyre, og en del av dem dårlige. Utendørs har jeg hengt opp en 0,6(!) watt for litt lys på verandaen. Det holder fint for å kunne områ seg der ute, ta inn ved, henge opp ski osv. På motsatt side har jeg hengt opp noe utelamper med 2,1 og 2,8 watt. De gir greit lys over tunet, så man ser bygningene rundt, og fint kan se hvor man skal gå. I tillegg en 1,7 watt inne på dassen, sammen med den ene utelampa.

Innendørs har jeg hengt opp en 3 watt på kjøkkenet, som gir MYE mer lys enn en 12 watt dobbel lysrør. En sånn 3 watt har jeg også satt opp i taklampa over spisebordet, og det fungerer bra der. De pærene som havnet ut har jeg også testet i leselampene inne, men de ga så guffent lys at de var ikke noe å ha.

For led-pærer er det vel så viktig å se på RA-index, som fargetemperatur. RA-index oppgis i prosent, og sier noe om hvilke farger lyset inneholder.