Jump to content

Merkelig dekk slitasje.

Recommended Posts

Posted

Hei.

Legger til noen bilder av mine Bridgestone Potenza dekk som er noe merkelig slitt. Begge bakdekkene er slitt på samme måte som bildene viser. Jeg har hatt riktig lufttrykk i de. Det er også små sprekker i gummien rundt hele dekket.

Er det noen her inne som har sett noe lignende?

Skal ta en firehjulskontroll for å sikre at det ikke er noe galt..

Dekkene har vært monter på en 2013 mod E250CDI 4 Matic.

DSC_2199.thumb.JPG.6fd32767935211f7ee8631a1fcc071e6.JPG

DSC_2200.thumb.JPG.cfe19be79dc3d2df4e36fd9a672f6076.JPG

DSC_2201.thumb.JPG.d9d30a2d66ea779f8facad5637b4f46c.JPG

DSC_2202.thumb.JPG.bd6dabba26e9489439787b3290030ec8.JPG

DSC_2203.thumb.JPG.7496a3f033eb78cdcdedff63f0a867c5.JPG

Posted

Ganske garantert feil i hjulstilling her, ta en skikkelig kontroll av alle foringer osv bak og, da en dårlig foring vil kunne gi vridning av hjul under kjøring som igjen medfører at hjulstilling blir mer feil enn ved måling. Dette skal man såklart gjøre ved en 4hjulskontroll, men mange slurver med dette.

Posted

Sannsynligvis feil spissing ift dekk/dimmensjon. De tversgående sprekkene har jeg sett på andre merker - mye lengre sprekker faktisk, men fikk info om at det ikke var farlig.

• 2 weeks later...
Posted

Mange BMW F11 sliter med samme type gnaging på innerkant av dekkene, selv med helt originalt understell og dekkdimensjon. Der er det rett og slett multi-link hjulopphenget som klabber det til, når bilen går med tung last. Nå er jo dette snakk om E-klasse da, så skal ikke forvente samme tullet der. Enig med Lundgrenn om at det trolig er en eller flere foringer som ikke er riktig friske lengre.

• 4 months later...
Posted

Da har vogna vært til legen..... I laaaaang tid. Skulle være en vanlig service som drog ut i tid da det ble glemt å fylle olje på motoren etter service, noe som førte til totalt motorhavari når de skulle kjøre den ut fra verkstedet. Ny motor er nå montert og vogna er på veien igjen. Når det gjelder dekkslitasjen,så ble det en liten justering av opphenget bak, men de sa at det ikke var uvanlig slitasje med brede dekk.... De var vel kjørt ca 35000 med...

Posted

Dersom de sier detta er normal slitasje, pluss at de sender ut bilen uten å fylle olje, hva syns du om servicen? Føler du kompetansen står i forhold til timeprisen?

Posted

glemt å fylle olje på motoren etter service, noe som førte til totalt motorhavari når de skulle kjøre den ut fra verkstedet.

Er det mulig?? Klart at om mekanikeren er sveiseblind og døv, så har han vel ikke sett eller hørt varsel om lavt oljenivå når han skulle teste...

Det må da både ha pepet og lyst?

Posted

Dette skremmer meg virkelig. Vurderer å slutte å følge opp 211n med oljeskift og service hos BOS. Snart må en gjøre alt selv for å ha kontroll....

Posted

Det med motoren har ingen ting med BOS å gjøre, da jeg bor i Bodø. Det at det glemmes å fylle på olje, er en menneskelig feil som kan, men ikke bør skje. Det e nok ingen økonomisk gevinst for verkstedet.... Det skal sies at når uhellet var ute, så var det en utmerket service fra verkstedet. Lånebil stod klar til meg, C350e stasjonsvogn, artig bil. Alt i alt så er jeg fornøyd med verkstedet, har brukt det i mange år med ypperlig service.  :D

• 5 months later...
Posted

Hei.

Legger til noen bilder av mine Bridgestone Potenza dekk som er noe merkelig slitt. Begge bakdekkene er slitt på samme måte som bildene viser. Jeg har hatt riktig lufttrykk i de. Det er også små sprekker i gummien rundt hele dekket.

Er det noen her inne som har sett noe lignende?

Skal ta en firehjulskontroll for å sikre at det ikke er noe galt..

Dekkene har vært monter på en 2013 mod E250CDI 4 Matic.

Har opplevd nøyaktig det samme. E220 2008 med 18 AMG felger. Samme dimensjon (245 foran og 265 bak) på mine dekk, men annet merke. Kuhmo. Har tatt 4 hjulkontroll på 2 forskjellige verksteder uten merknader en 2-3 ganger siden 2011.

Tror det har hengt sammen med en vane/uvane jeg har hatt når jeg kjører på vei med mye hjulspor. Dvs. nesten over alt. Jeg liker ikke å kjøre i de rumlete hjulsporene. Mer komfortabelt å kjøre godt til høyre opp i fra hjulsporene. Plan og fin asfalt litt vekk i fra midten av veien. Siden dekkene er så brede og flate (245) blir dekkene på venstre side liggende å ri på kanten av hjulsporene i veien. Slites derfor ned på innsiden. Venstre frem revnet på samme måten for meg i sommer. Samme type belastningsprekker der det ikke hadde revnet.

Når man legger seg i hjulsporene ligger bilen hele tiden å "klatrer" på en av kantene. Bilen er også litt bredere enn snittet, noe som forsterker effekten.