Jump to content

Airmatic hard på fjæring i comfort modus. S211 2003 mod.


KjetilP

Recommended Posts

Hei.

Noen som har en formening om hva som kan være feil når det virker som understellet virket hardere en normalt? Har normal høyde. Men for opp bilde av kjøretøy  med pil opp og hvor det står MAL FUNCTION i displayet.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Formeninger kan man alltids ha, men det blir bare å sitte og gjette. Få tatt en diagnose, så vet du hva som trigger feilen.

 

 

Vi har tidvis samme plunder på vår, og der er det brudd i ledninger eller selve ventilene høyre foran. Må få sett på det snart. Diagnosen er helt klar på at når det er opplyst brudd i begge ventiler, så er det høyst sannsynlig ledninger, ikke selve ventilene.

 

 

Airmatic fungerer sånn at det er 2 ventiler pr. støtdemper. Når de får strøm på seg, åpner de for raskere strømning av olje gjennom. Da blir dempingen mykere. Disse kan åpnes/lukkes enten hver for seg, eller begge. Når det oppdages feil på systemet, går det i nødmodus, og alle ventilene stenges. Da blir den hard å kjøre, hardere enn normalt i sport2-modus.

Link to comment
Share on other sites

Hadde som sagt feilkoden C1210 (5210) Front left axle damping valve unit (Y51) Front left solenoid valve 2 (Y51y2).

Bilen var meget hard på venstre demper. Gikk gjennom alle elektriske koblinger og ledninger fra demper. Gjorde alle ren( de var ikke spesielt våte/skitne) og satt alt på plass. Feil koden var ennå der.

Koblet av batteriet i 10-15 minutt. Når jeg koblet på batteriet igjen var feilmelding i display og feil koden borte. Nå fungerer den normalt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om dette er en permanent fiks. Disse meldingene dukker vanligvis ikke opp av seg selv, og siden du ikke egentlig har fikset noe, vil jeg tro at du før eller siden vil få feilen igjen.

 

Feilkoden du har der er den samme som jeg har vært litt borti på vår. Solenoid valve er ventilene som sitter ganske langt nede på demperen. Det er to av dem, og feilmeldingen indikerer at det er brudd, enten i kabel, eller selve ventilen. Når det oppdages feil, så går systemet i nødmodus, og du får feilmelding i displayet. Hvis du stopper og starter bilen uten å ta ut nøkkelen, er det fortsatt nødmodus, men ingen feilmelding. Tar du ut nøkkelen, og så starter på nytt, vil systemet fungere som normalt dersom det ikke fortsatt er brudd. Denne feilen har vært litt til og fra på vår, og den har kommet snikende. Det kan ha tatt flere måneder før den har dukket opp, for så å komme oftere og oftere. Jeg har byttet hele fjærbeinet, loddet om en dårlig kontakt og litt sånt, samt prøvd å gå over ledningsnettet. Hver gang jeg har rotet med det, røsket litt i kabler og sånt, så har det blitt bra en stund, for så å komme tilbake. Det kommer da gjerne etter litt kjøring. Neste, når bare jeg kommer så langt, er å bytte ut alle ledninger mellom demperen og styreenheten.

 

Ledningene du ser på toppen av fjærbeinet, inne i motorrommet, har med høyden å gjøre.

 

Airmatic er to systemer slått sammen i ett. Det ene er luftfjæring med høydejustering, det andre er aktive støtdempere, med forskjellig grad av hardhet. Det er det siste du har plunder med, så utfra feilmeldingen du har fått, kan du se bort fra alt som har med luft-biten av airmatic å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

5d3cb0bd44cc06efb284fc98238d2aa8.jpg

 

Der ser du biten med de to ventilene. Det går inn ledning i toppen, samt at det går en fra toppen og ned til den i bunn på baksiden. Disse løsnes med en torx ovenfra og endenfra. Det er totalt 3 ledninger. Felles jord, og en + til hver av ventilene.

Link to comment
Share on other sites

5d3cb0bd44cc06efb284fc98238d2aa8.jpg

 

Der ser du biten med de to ventilene. Det går inn ledning i toppen, samt at det går en fra toppen og ned til den i bunn på baksiden. Disse løsnes med en torx ovenfra og endenfra. Det er totalt 3 ledninger. Felles jord, og en + til hver av ventilene.

 

Sier du at dette lokket kan demonteres for å komme inn å se på kontaktene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om dette er en permanent fiks. Disse meldingene dukker vanligvis ikke opp av seg selv, og siden du ikke egentlig har fikset noe, vil jeg tro at du før eller siden vil få feilen igjen.

 

Feilkoden du har der er den samme som jeg har vært litt borti på vår. Solenoid valve er ventilene som sitter ganske langt nede på demperen. Det er to av dem, og feilmeldingen indikerer at det er brudd, enten i kabel, eller selve ventilen. Når det oppdages feil, så går systemet i nødmodus, og du får feilmelding i displayet. Hvis du stopper og starter bilen uten å ta ut nøkkelen, er det fortsatt nødmodus, men ingen feilmelding. Tar du ut nøkkelen, og så starter på nytt, vil systemet fungere som normalt dersom det ikke fortsatt er brudd. Denne feilen har vært litt til og fra på vår, og den har kommet snikende. Det kan ha tatt flere måneder før den har dukket opp, for så å komme oftere og oftere. Jeg har byttet hele fjærbeinet, loddet om en dårlig kontakt og litt sånt, samt prøvd å gå over ledningsnettet. Hver gang jeg har rotet med det, røsket litt i kabler og sånt, så har det blitt bra en stund, for så å komme tilbake. Det kommer da gjerne etter litt kjøring. Neste, når bare jeg kommer så langt, er å bytte ut alle ledninger mellom demperen og styreenheten.

 

Ledningene du ser på toppen av fjærbeinet, inne i motorrommet, har med høyden å gjøre.

 

Airmatic er to systemer slått sammen i ett. Det ene er luftfjæring med høydejustering, det andre er aktive støtdempere, med forskjellig grad av hardhet. Det er det siste du har plunder med, så utfra feilmeldingen du har fått, kan du se bort fra alt som har med luft-biten av airmatic å gjøre.

 

Hei Frode.

Takk for god info. Du har helt rett. Feilen kom tilbake og nå er den der hele tiden. Første gang den kom var på kjøring, ca 14 mil med våte veier. Og etter at jeg fikk fjernet feil meldingen i display, var den borte helt til neste gang jeg vasket bilen. Tilfeldig at det skjer hver gang det er vått rundt bilen?

Jeg får ta en grundig sjekk av alle ledninger og koblinger til venstre demper. Og om ikke dette gjør saken bedre, hva mener du er neste trinn? Hvor ligger styreènheten til dette?

 

Link to comment
Share on other sites

Dumt jeg fikk rett, da.

 

Det er et lokk over og et under. De fjernes ved å pirke ut en propp, og skru løs en torx-skrue.

 

Styreenheten ligger under fotbrønnen på høyre side. Ut med alt av matter og plater, så kommer du relativt greit til den.

 

 

Noen punkt å sjekke:

Sjekk at motstand i de to ventilene er lik. Husker ikke verdien, men du har bare fått feil på en av dem. Er selve ventilen gåen, så snakker vi nok nytt fjærbein.

Sjekk at det er god kontakt i kontakten mellom ventilenes ledningsnett og bilens. Jeg har erfart at den pluggen kan være dårlig. Sitter like på innsiden eller like på utsiden av innerskjermen foran.

Se om du kan finne igjen ledningene inne ved styreenheten, og mål motstand der, samtidig som du røsker og river litt i ledningene.

 

Jeg krysser fingrene for at det er dårlig kontakt et sted, at ikke feilen ligger i selve ventilen.

 

 

Og, mens du holder på med dette, så bytt slangene og luftfilteret inn til kompressoren. Da slipper du at de går i stykker og kompressoren suger inn møkkete luft.

Link to comment
Share on other sites

Ja veldig dumt. Så jo veldig lyst på det en liten stund.

 

Så jeg åpner de proppene og måler motstand der. Om det er forskjell på de, er det bare å bytte fjærbein, stemmer det?

 

Og hva mener du med bytte slangene og luftfilteret, er det noe som selges løst, eller er det bare å finne omtrent like slanger og tilpasse dem?

 

Nok engang, takk for tipsene.

 

Når fortsetter du med feilsøk på deres bil?

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter en gang jeg gidder :-)

 

Slangene og luftfilteret inn på kompressoren. De får du på BOS. Bytt før de går i stykker, så slipper du at kompressoren blir spist opp innenfra. De ryker før eller siden på alle 211.

 

Du skal nok sjekke litt ordentlig før du bytter fjærbein. Koster en god del. tydelig at du har en vakkelfeil hos deg, så det er vanskelig å feilsøke på. Skru av ledningene på ventilene og sjekk motstand i selve ventilene (ikke i ledningen).

Hvis ventilene ser bra ut, så se om du kan finne igjen de samme kablene inne ved styringsenheten. Prøv å måle motstand der, samtidig som noen røsker og river litt i ledningene. Det er en felles kabel, samt en til hver av ventilene. Mål mellom felles og en og en av de to til hver ventil. Måles når kontaktene er montert på ventilen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt forskning i ettermiddag. Multimeteret fungerte ikke, så jeg fikk ikke målt noe i dag. Fikk uansett ikke opp den øverste proppen siden den stoppet i demperbelgen.

Hvordan får jeg løs den øverste proppen?

Den nederste proppen fikk jeg løs. Litt rust, fukt og skitete der. Gjorde rent og prøvde å slette feilen, men uten bra resultat.

 

Link to comment
Share on other sites

Klemmen er grei og kan sikkert bestilles ny(like greit om jeg tar av den som er der), men det ser ut som den er festet til en plate rundt demperen, og den vil fortsatt være i veien. Skal dra innom BOS og spørre om råd i morgen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jaja... nesten samme feil melding som jeg fikk bake idag.. bare at jeg fikk et lite smell, og en del røyk kom ut.

kjapp kikk så fant jeg ut at dempern var revnet  :shock: og den ene sylindren med ledningene på var revet av  :lol:

og skiva var fylt med olje.. derav røyken.

feilmeldinga i star var var på både y51y1 og y51y2

saltet har virkelig fått lov å jobbe med den dempern. ser at den andre dempern er også krafti rustet. så blir nok 2 nye dempere  :x

 

jaja kanskje påtide å parkere bruks bilen og ta fram sommer bilen :D

 

får trøste meg med at da får jeg tid til å ta ut airmatic computern å fixe de lodingen som har kødda litt til i vinter (mista av og til kontakt med sensorene til høyde reguleringa, brukte noen timer før jeg fant ut at det var computern som var feil i)

Link to comment
Share on other sites

får trøste meg med at da får jeg tid til å ta ut airmatic computern å fixe de lodingen som har kødda litt til i vinter (mista av og til kontakt med sensorene til høyde reguleringa, brukte noen timer før jeg fant ut at det var computern som var feil i)

 

Hvordan har du funnet ut at det er den?

 

Feilmeldingene er samme som jeg har fått på vår 211, og jeg syns det varierer litt med være og føreforhold. Varmt i været, så tar det lenger tid før det kommer feilmelding. Kan det være dårlige loddinger inni selve boksen?

 

Star er tydelig på at hvis man får feilmelding på begge ventilene, så skal man gå over ledningsnettet, ikke bytte ventiler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...