KjetilP Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Hei. Noen som har en formening om hva som kan være feil når det virker som understellet virket hardere en normalt? Har normal høyde. Men for opp bilde av kjøretøy med pil opp og hvor det står MAL FUNCTION i displayet. Sent from my iPad using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MB JON Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Min far hadde også feil på sin 2007 S211 der var det feil på kontakt/ledningsbrudd inn på demper bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 15, 2017 Share Posted February 15, 2017 Formeninger kan man alltids ha, men det blir bare å sitte og gjette. Få tatt en diagnose, så vet du hva som trigger feilen. Vi har tidvis samme plunder på vår, og der er det brudd i ledninger eller selve ventilene høyre foran. Må få sett på det snart. Diagnosen er helt klar på at når det er opplyst brudd i begge ventiler, så er det høyst sannsynlig ledninger, ikke selve ventilene. Airmatic fungerer sånn at det er 2 ventiler pr. støtdemper. Når de får strøm på seg, åpner de for raskere strømning av olje gjennom. Da blir dempingen mykere. Disse kan åpnes/lukkes enten hver for seg, eller begge. Når det oppdages feil på systemet, går det i nødmodus, og alle ventilene stenges. Da blir den hard å kjøre, hardere enn normalt i sport2-modus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted February 16, 2017 Author Share Posted February 16, 2017 Har tatt diagnose nå. Fron left solenoid valve 2. Noen forslag? Kan det ligge i ventilblokk ved pumpa? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted February 16, 2017 Author Share Posted February 16, 2017 Kan ikke finne noen ledninger som har ligget i klem eller med dårlig kontakt. Alt ser veldig bra ut. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 følg ledningen fra stødemperen, koble fra og kontroller kontaktene for irr, kjør test på ventilene med diangoseapparatet, og kontroller dens bevegelse ved å kjenne etter innslag på demperen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted February 17, 2017 Author Share Posted February 17, 2017 Hadde som sagt feilkoden C1210 (5210) Front left axle damping valve unit (Y51) Front left solenoid valve 2 (Y51y2). Bilen var meget hard på venstre demper. Gikk gjennom alle elektriske koblinger og ledninger fra demper. Gjorde alle ren( de var ikke spesielt våte/skitne) og satt alt på plass. Feil koden var ennå der. Koblet av batteriet i 10-15 minutt. Når jeg koblet på batteriet igjen var feilmelding i display og feil koden borte. Nå fungerer den normalt igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Godt det løste seg på den enkle og billige måten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Jeg er usikker på om dette er en permanent fiks. Disse meldingene dukker vanligvis ikke opp av seg selv, og siden du ikke egentlig har fikset noe, vil jeg tro at du før eller siden vil få feilen igjen. Feilkoden du har der er den samme som jeg har vært litt borti på vår. Solenoid valve er ventilene som sitter ganske langt nede på demperen. Det er to av dem, og feilmeldingen indikerer at det er brudd, enten i kabel, eller selve ventilen. Når det oppdages feil, så går systemet i nødmodus, og du får feilmelding i displayet. Hvis du stopper og starter bilen uten å ta ut nøkkelen, er det fortsatt nødmodus, men ingen feilmelding. Tar du ut nøkkelen, og så starter på nytt, vil systemet fungere som normalt dersom det ikke fortsatt er brudd. Denne feilen har vært litt til og fra på vår, og den har kommet snikende. Det kan ha tatt flere måneder før den har dukket opp, for så å komme oftere og oftere. Jeg har byttet hele fjærbeinet, loddet om en dårlig kontakt og litt sånt, samt prøvd å gå over ledningsnettet. Hver gang jeg har rotet med det, røsket litt i kabler og sånt, så har det blitt bra en stund, for så å komme tilbake. Det kommer da gjerne etter litt kjøring. Neste, når bare jeg kommer så langt, er å bytte ut alle ledninger mellom demperen og styreenheten. Ledningene du ser på toppen av fjærbeinet, inne i motorrommet, har med høyden å gjøre. Airmatic er to systemer slått sammen i ett. Det ene er luftfjæring med høydejustering, det andre er aktive støtdempere, med forskjellig grad av hardhet. Det er det siste du har plunder med, så utfra feilmeldingen du har fått, kan du se bort fra alt som har med luft-biten av airmatic å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Der ser du biten med de to ventilene. Det går inn ledning i toppen, samt at det går en fra toppen og ned til den i bunn på baksiden. Disse løsnes med en torx ovenfra og endenfra. Det er totalt 3 ledninger. Felles jord, og en + til hver av ventilene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted February 26, 2017 Author Share Posted February 26, 2017 Der ser du biten med de to ventilene. Det går inn ledning i toppen, samt at det går en fra toppen og ned til den i bunn på baksiden. Disse løsnes med en torx ovenfra og endenfra. Det er totalt 3 ledninger. Felles jord, og en + til hver av ventilene. Sier du at dette lokket kan demonteres for å komme inn å se på kontaktene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted February 26, 2017 Author Share Posted February 26, 2017 Jeg er usikker på om dette er en permanent fiks. Disse meldingene dukker vanligvis ikke opp av seg selv, og siden du ikke egentlig har fikset noe, vil jeg tro at du før eller siden vil få feilen igjen. Feilkoden du har der er den samme som jeg har vært litt borti på vår. Solenoid valve er ventilene som sitter ganske langt nede på demperen. Det er to av dem, og feilmeldingen indikerer at det er brudd, enten i kabel, eller selve ventilen. Når det oppdages feil, så går systemet i nødmodus, og du får feilmelding i displayet. Hvis du stopper og starter bilen uten å ta ut nøkkelen, er det fortsatt nødmodus, men ingen feilmelding. Tar du ut nøkkelen, og så starter på nytt, vil systemet fungere som normalt dersom det ikke fortsatt er brudd. Denne feilen har vært litt til og fra på vår, og den har kommet snikende. Det kan ha tatt flere måneder før den har dukket opp, for så å komme oftere og oftere. Jeg har byttet hele fjærbeinet, loddet om en dårlig kontakt og litt sånt, samt prøvd å gå over ledningsnettet. Hver gang jeg har rotet med det, røsket litt i kabler og sånt, så har det blitt bra en stund, for så å komme tilbake. Det kommer da gjerne etter litt kjøring. Neste, når bare jeg kommer så langt, er å bytte ut alle ledninger mellom demperen og styreenheten. Ledningene du ser på toppen av fjærbeinet, inne i motorrommet, har med høyden å gjøre. Airmatic er to systemer slått sammen i ett. Det ene er luftfjæring med høydejustering, det andre er aktive støtdempere, med forskjellig grad av hardhet. Det er det siste du har plunder med, så utfra feilmeldingen du har fått, kan du se bort fra alt som har med luft-biten av airmatic å gjøre. Hei Frode. Takk for god info. Du har helt rett. Feilen kom tilbake og nå er den der hele tiden. Første gang den kom var på kjøring, ca 14 mil med våte veier. Og etter at jeg fikk fjernet feil meldingen i display, var den borte helt til neste gang jeg vasket bilen. Tilfeldig at det skjer hver gang det er vått rundt bilen? Jeg får ta en grundig sjekk av alle ledninger og koblinger til venstre demper. Og om ikke dette gjør saken bedre, hva mener du er neste trinn? Hvor ligger styreènheten til dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 Dumt jeg fikk rett, da. Det er et lokk over og et under. De fjernes ved å pirke ut en propp, og skru løs en torx-skrue. Styreenheten ligger under fotbrønnen på høyre side. Ut med alt av matter og plater, så kommer du relativt greit til den. Noen punkt å sjekke: Sjekk at motstand i de to ventilene er lik. Husker ikke verdien, men du har bare fått feil på en av dem. Er selve ventilen gåen, så snakker vi nok nytt fjærbein. Sjekk at det er god kontakt i kontakten mellom ventilenes ledningsnett og bilens. Jeg har erfart at den pluggen kan være dårlig. Sitter like på innsiden eller like på utsiden av innerskjermen foran. Se om du kan finne igjen ledningene inne ved styreenheten, og mål motstand der, samtidig som du røsker og river litt i ledningene. Jeg krysser fingrene for at det er dårlig kontakt et sted, at ikke feilen ligger i selve ventilen. Og, mens du holder på med dette, så bytt slangene og luftfilteret inn til kompressoren. Da slipper du at de går i stykker og kompressoren suger inn møkkete luft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted February 27, 2017 Author Share Posted February 27, 2017 Ja veldig dumt. Så jo veldig lyst på det en liten stund. Så jeg åpner de proppene og måler motstand der. Om det er forskjell på de, er det bare å bytte fjærbein, stemmer det? Og hva mener du med bytte slangene og luftfilteret, er det noe som selges løst, eller er det bare å finne omtrent like slanger og tilpasse dem? Nok engang, takk for tipsene. Når fortsetter du med feilsøk på deres bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Fortsetter en gang jeg gidder Slangene og luftfilteret inn på kompressoren. De får du på BOS. Bytt før de går i stykker, så slipper du at kompressoren blir spist opp innenfra. De ryker før eller siden på alle 211. Du skal nok sjekke litt ordentlig før du bytter fjærbein. Koster en god del. tydelig at du har en vakkelfeil hos deg, så det er vanskelig å feilsøke på. Skru av ledningene på ventilene og sjekk motstand i selve ventilene (ikke i ledningen). Hvis ventilene ser bra ut, så se om du kan finne igjen de samme kablene inne ved styringsenheten. Prøv å måle motstand der, samtidig som noen røsker og river litt i ledningene. Det er en felles kabel, samt en til hver av ventilene. Mål mellom felles og en og en av de to til hver ventil. Måles når kontaktene er montert på ventilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Har hatt litt forskning i ettermiddag. Multimeteret fungerte ikke, så jeg fikk ikke målt noe i dag. Fikk uansett ikke opp den øverste proppen siden den stoppet i demperbelgen. Hvordan får jeg løs den øverste proppen? Den nederste proppen fikk jeg løs. Litt rust, fukt og skitete der. Gjorde rent og prøvde å slette feilen, men uten bra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Hvordan få av den proppen som er øverst ? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Bilder av den nederste Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Tok en diagnose før jeg avsluttet. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Vet ikke, egentlig. Smatt rett av på vår, men den har 4matic, så mulig det ser litt annerledes ut. Mansjetten der er festet med en klemme som heter permaquick. Fås på biltema. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Klemmen er grei og kan sikkert bestilles ny(like greit om jeg tar av den som er der), men det ser ut som den er festet til en plate rundt demperen, og den vil fortsatt være i veien. Skal dra innom BOS og spørre om råd i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjetilP Posted March 3, 2017 Author Share Posted March 3, 2017 Her fant jeg på Star diagnosen. Kanskje jeg kan finne ut noe mer her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 3, 2017 Share Posted March 3, 2017 Diverse feilsøkingstips, det der. Her har du mulighet til å sette på strøm og måle hva som kommer frem. Jeg har ikke satt meg veldig inn i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson w211 Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 jaja... nesten samme feil melding som jeg fikk bake idag.. bare at jeg fikk et lite smell, og en del røyk kom ut. kjapp kikk så fant jeg ut at dempern var revnet og den ene sylindren med ledningene på var revet av og skiva var fylt med olje.. derav røyken. feilmeldinga i star var var på både y51y1 og y51y2 saltet har virkelig fått lov å jobbe med den dempern. ser at den andre dempern er også krafti rustet. så blir nok 2 nye dempere jaja kanskje påtide å parkere bruks bilen og ta fram sommer bilen får trøste meg med at da får jeg tid til å ta ut airmatic computern å fixe de lodingen som har kødda litt til i vinter (mista av og til kontakt med sensorene til høyde reguleringa, brukte noen timer før jeg fant ut at det var computern som var feil i) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 får trøste meg med at da får jeg tid til å ta ut airmatic computern å fixe de lodingen som har kødda litt til i vinter (mista av og til kontakt med sensorene til høyde reguleringa, brukte noen timer før jeg fant ut at det var computern som var feil i) Hvordan har du funnet ut at det er den? Feilmeldingene er samme som jeg har fått på vår 211, og jeg syns det varierer litt med være og føreforhold. Varmt i været, så tar det lenger tid før det kommer feilmelding. Kan det være dårlige loddinger inni selve boksen? Star er tydelig på at hvis man får feilmelding på begge ventilene, så skal man gå over ledningsnettet, ikke bytte ventiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.