bekiva Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Hei Jeg har en 83/96 GW,med 320 bensinmotor. Vil gjerne sette inn en 300 tdt fra en 124 jeg har stående. Noen som har greie på dette mht å bruke samme gearkasse, få det godkjent osv? Takknemlig for gode svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Hei Jeg har en 83/96 GW,med 320 bensinmotor. Vil gjerne sette inn en 300 tdt fra en 124 jeg har stående. Noen som har greie på dette mht å bruke samme gearkasse, få det godkjent osv? Takknemlig for gode svar. Hvorfor vil du bytte? I utgangspunktet går du gode 70 hk ned. Du kan hente ut litt mer av turbodieselen, men da ryker jo i utgangspunktet godkjenninga igjen. Girkasse ville jeg ikke brukt om igjen. Kassa du har nå er satt opp med sjaltemønster tilpasset en bensinmotor, det blir fort feil med diesel. Godkjenning er det kun SVV som gjør, så begynn med å ringe dem og høre. Det er en egen gruppe på Risløkka som jobber med sånt, og det skal ha blitt enklere de siste årene. Spør først, skru siden, så er det mye som ordner seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bekiva Posted February 17, 2017 Author Share Posted February 17, 2017 Takk for svar. Den motoren som står i, er tørst og lite driftssikker. Mulig det er noe feil med den, men den trekker dårlig, og ligger på 3000 omdr i 90 km. Har god erfaring med 603 motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 At den skal ha godt med drikke er nok ikke til å komme unna. En 603 vil nok også det, men i mindre grad. Det er vanlig at ledningsnett blir stusselig på de der, så det kan være verdt å gå over. Et alternativ er kanskje også å bygge om til gass, da går den litt billigere. Skal du bytte motor, så ring til SFOR-gruppa hos SVV, og hør hva de sier. Det er der du får best svar, da det er de som til syvende og sist må godkjenne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Takk for svar. Den motoren som står i, er tørst og lite driftssikker. Mulig det er noe feil med den, men den trekker dårlig, og ligger på 3000 omdr i 90 km. Har god erfaring med 603 motoren. Husk på at en annen motor vil kjøre i 90km/t ved 3000 o/min og på en 603 er det HØYT. Derfor vil man ofte dreve om, da må du bytte eller dreve om differensialene, kostbart, og arbeidskrevende.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Om det er m104 320 det er snakk om så er jo det en knall driftsikker motor, men ledningsnett må sjekkes, og så må den jo ha olje. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Turtallet vil være like høyt uansett hvilken motor du setter inn, det er akslene i G som er så lavt giret. M104 er bunnsolid og skal funke fint, men dårlig ledningsnett er en gjenganger. En OM603 i denne bilen vil bruke marginalt mindre drivstoff enn motoren du har. Husk også at i forhold til godkjenning er denne bilen en 83-modell og ikke en 96-modell for SVV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.