HåvardR Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Hei! Tenker å gjere eit forsøk på å skifte lambdasonde pga litt varierande problem ved start og lignende symptomer for at den kan være gåen. MEN når eg googler så finner eg stort sett kun info om lambda der ledningen og kontakten sitter under gulvteppe på passasjersida (som på 124 karosseriet) og det er stort sett desse lambda-ene eg finner til salg på ebay og elles, men under gulvteppet mitt finnes det ikkje og det er heller ingen hull ut av bilen mot eksosen! Fant etterkvart ut at kontakten til lambda sitter i motorrommet vesidenav batteriet. Er og mange forskjellige utgaver med forskjellige kontaktplugger? Min har 1 avlang sylinderforma kontakt med 1 ledning og ein firkanta kontakt med 2 ledninger. Er det nokon som har erfaring med "den utgaven" som har kontakt i motorrommet? Trekker man ny ledning heile veien eller sitter det kanskje ein kontakt i nærheten av sensoren? (har ikkje vore under bilen å sett) Evt kjøper man berre ein og spleiser ledningane sammen nede ved eksosen? Håper på tips og triks her! Link gjerne til korrekt (og rimelig...Ser desse varierer fra eit par hunde til over tusenlappen) sensor! Er til 1993 mod 2 litern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 På de ca etter 1990 har sonden på manifoilden. De er like (2 ledninger til varmeelementet og en til signalet). Kontaktene sitter i en "plastboks" på brannveggen. Lambdasonden virker ikke da motoren er kald. Den virker først da den når en viss temperatur. Dåg er de ikke av det mest arbeidsomme på disse. Ellers er det oftest tenning og tempføler som er årsaken til "typiske lambdasonde feil" som hører til motorer med moderne innsprøytning. Så kommer luftmengdegiver, slanger/gummi og bensinmengdefordeleren på feillisten. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts