Robin-Andrè Barmo Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Hei. Jeg har en mercedes-benz s124, 1991 modell. Jeg var på eu kontroll i dag og bilen min kom seg ikke igjennom den hersens eu kontrollen der jeg fikk pålegg om å bytte nivådemper for dem mente at dem ikke fungerte der pumpa foran på motoren ikke vil gjøre jobben sin, så jeg tenkte å fjerne hele møkka og sette på vanlige dempere på bilen min. Men jeg finner ikke ut hvor jeg skal få tak i vanlige dempere til min bil, så jeg trenger sårt hjelp av kloke hoder som har peiling og ved hvor jeg skal få tak i deler sånn at jeg kan beholde bilen. Ps. Jeg takker for alle gode svar og råd som kommer inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Prøv å søk litt på dette emnet. Det er tatt opp flere ganger. Hver gang jeg har lest dette, så har det vært store meninger om å beholde det originalt. Sikkert derfor ingen har kommentert enda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Hvordan kom de frem til den diagnosen? Jeg er litt usikker på om du klarer å sette inn en vanlig demper da nivådemperen sitter i 2 skruer å de vanlige i bare en. Men mulig det er bare å sette inn demperen å bruke bare det ene hullet. Går det ikke må du bytte bru til en med bare ett hull. Det finner du på biler uten nivå eller f.eks 190. Du kan blende ett eller annet sted, eller fjerne ganske mye av delene. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Sjekk ut hiace dempere og saab dempere. Vites ikke men har hørt at de har noe som passer. Jeg sier altså ikke at det passer, men kan være verdt sjekke ut hvordan de forskjelige ser ut. Drev å skulle gjøre det samme en gang, men endte med å fikse nivå istedet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Nå blander jeg meg sikkert bort i noe jeg ikke skulle bry meg med, men det får stå til! Hvilken testprosedyre brukte de for å finne ut at nivreguleringen ikke virker? Stablet de bilen full av tunge ting og sjekket hvor lang tid det tok? Det er jo ikke noe som skjer momentant, pumpa skal jobbe en stund, og hvis det skjer på tomgang så tar det tid! Det er vel i utgangspunktet omtrent samme deler som på en W123 Kombi, og det lå ute en video som viste hvor ang tid det tok for motoren i en 230TE på tomgang å heve bilen til normalnivå etter at den var fylt opp med 500 kg bak i bilen. Den ble kjørt i hurtig-modus, for det var like interessant som å se maling størkne! Med mindre du har en lekkasje, eller at støtdemperene ikke fungerer som støtdempere, så kan de ikke ta deg på funksjonen av nivåregulering. Er dette et Mercedes verksted, eller bare noen som er ute etter å selge deg dyre deler? Vær oppmerksom på at bilen din SKAL godkjennes etter Forskrift om krav til kjøretøy 1971-1995. Nye regler har IKKE tilbakevirkende kraft. Vedlagt er et utdrag av forskriften, kapittel 9, der paragraf 9.1 er den aktuelle for en personbil. (det er alt som står i den paragrafen!) Bruk klageretten din. Nivåreguleringen på Kombier er helt suveren når den fungerer som den skal. Hvis alle komponentene er OK, så skal det kanskje bare en justering til for at alt skal være bra. Det er uansett ikke grunn til å nekte godkjenning. Fortell hvor i landet du holder til, så er det kanskje en annen S124-eier i nærheten som kan bistå. Med vennlig hilsen, Olafutdrag.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Jeg har sjekket dette 2 ganger. Da har bilen stått på bukk med motoren i gang å jeg har tatt av stagget til ventilen å beveget den opp og ned å sett av bilen forandrer høyde. Det er lettere å se forskjell da for ellers beveger stagget seg veldig lite. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 jeg tenkte å fjerne hele møkka. Hvordan kan du mene at den hydrauliske nivåregulereringa til 124 er møkk? Det er vel det beste nivåsystemet som er laget. Hadde du sagt dette om den luftbaserte nivåreg. som kom etterpå så hadde jeg vært enig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Da har bilen stått på bukk med motoren i gang å jeg har tatt av stagget til ventilen å beveget den opp og ned å sett av bilen forandrer høyde. Ja det har jeg også, selv om det går litt tregt. Jeg kunne også høre at det skjedde noe. Men jeg kan ikke tenke meg at de som har underkjent denne bilen har tatt av noe stag for å sjekke. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin-Andrè Barmo Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Takk for alle gode råd hva jeg skal gjøre. Men så lurer jeg på en annen ting hvordan er pumpa på motoren foran hvordan er den satt sammen, det jeg tenker på da er det en liten del som skal være festet fast i selve tannhjulet som er festet fast i kammen og dette tannhjulet er øverst der registerkjedet ligger oppå ? Ps. Som et lite tillegg så har jeg byttet motor på denne bilen for en del år siden og den motoren som står i bilen per i dag er fra w201 serien og er en m102 962 som er motorkoden og er en 2 liters motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Pumpa sitter skrudd i toppen. Det er drevet av kammen. Det er to pigger på kammen og to på pumpa. Disse er koblet sammen med en skive med spor. Løsner du på skruene til pumpa er det bare å dra den ut. Du kan dele pumpa, men tror ikke det er noen deler å få tak i. Det er en simmering bak på pumpa som pleier å bli slitt. Da minsker olja i tanken å olja i motoren øker. Det meste her er enkelt å skru på. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin-Andrè Barmo Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Pigger i kammen og pumpa finnes det bilder av noe sånt sånn at jeg forstår dette litt bedre for jeg har ikke vært borti dette her før og er temmelig grønn på dette, men prøver å forstå dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atmobil Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Her er et par videoer på youtube https://youtu.be/dY4sjfZo4Ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Jeg kjenner at når dette omtales som "møkk", så går jeg egentlig litt i vranglås, og lysten til å hjelpe til synker. Jeg ser stadig at når det er noe folk ikke skjønner seg på, så blir det fort omtalt sånn, i stedet for at man prøver å lese seg litt opp, forstå greiene, og ordne det så det fungerer. Dette systemet fungerer bra, det er relativt enkelt å feilsøke på, og holder nesten evig. Min fikk vel nye kuler rundt 450-500.000 km en gang, og nye "dempere" omtrent på samme tiden. Jeg har også byttet de ytterste rørene ganske nylig. De "depmerne" var det ikke nødvendig å bytte, kun pga. en overivrig eu-kontrollør som fant litt antydning til svetting på den ene, og jeg fikk tak på et par pent brukte rimelig. Bilen min har gått 610.000 nå, og kjøres mye med tung last og henger. Systemet består av: -Tank. -Pumpe. Enten på enden av kammen, eller sammen med servoen (tandempumpe). -En del rør. -Ventil koblet til stabstaget -Akkumulatorkuler -Trykkrør, de som ser ut som støtdempere. Pumpa sirkulerer olje så lenge motoren er i gang. Sjekk at det sirkulerer ved å ta opp toppen på tanken, og se at olje renner når motoren går. Gjør det ikke det, så fiks det. Akkumulatorkuler og trykkrør jobber sammen på hver sin side. Når bilen presses ned, klemmes olje fra trykkrøret og inn i kula. Selve støtdempingen skjer med ventiler som passer på strømmingen av olje. Ventilen er koblet til stabstaget, samt en justering. Når bilen blir for lav bak, åpner ventilen for å sende mer olje inn til kule/rør, og bilen vil heves. Motsatt når den blir for høy. Den ventilen har ikke noen ekstrem presisjon, så det er ikke nødvendigvis sånn at når man hiver inn last, så spretter bilen rett opp igjen. Man må gjerne kjøre litt, så det får "dumpet seg til". Når vekt fjernes, er det gjerne tilsvarende før den igjen er nede der den var. Hvis olja slutter å sirkulere, så vil ikke bilen ramle ned igjen. Olje vil fortsatt holdes inne i kule/rør, dempingen vil fungere akkurat som den skal, men over litt tid vil bilen sige ned. Det skjer fordi hver gang du kjører over dumper som gjør at bilen et lite øyeblikk blir lav bak, vil det slippe ut noe olje. Akkumulatorkulene sitter foran den fremste luka i bagasjen. Hvis de byttes, så gjøres all skruing fra undersiden, mens de løftes ut fra oversiden. Nivåreguleringen er en del av godkjenningen på bilen, og sørge for at man kan ha relativt høy nyttelast. Fjernes nivåreguleringen, skal egentlig ikke bilen godkjennes. Å rive ut nivåreguleringen og jalle til med noe støtdempere som ikke skal være der vil redusere verdien på samme måte som mattsvart rullemaling. Da går bilene brått fra noe ordentlig til "ræl". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Jeg kjenner at når dette omtales som "møkk", så går jeg egentlig litt i vranglås, og lysten til å hjelpe til synker. Jeg ser stadig at når det er noe folk ikke skjønner seg på, så blir det fort omtalt sånn, i stedet for at man prøver å lese seg litt opp, forstå greiene, og ordne det så det fungerer. Dette systemet fungerer bra, det er relativt enkelt å feilsøke på, og holder nesten evig. Min fikk vel nye kuler rundt 450-500.000 km en gang, og nye "dempere" omtrent på samme tiden. Jeg har også byttet de ytterste rørene ganske nylig. De "depmerne" var det ikke nødvendig å bytte, kun pga. en overivrig eu-kontrollør som fant litt antydning til svetting på den ene, og jeg fikk tak på et par pent brukte rimelig. Bilen min har gått 610.000 nå, og kjøres mye med tung last og henger. Systemet består av: -Tank. -Pumpe. Enten på enden av kammen, eller sammen med servoen (tandempumpe). -En del rør. -Ventil koblet til stabstaget -Akkumulatorkuler -Trykkrør, de som ser ut som støtdempere. Pumpa sirkulerer olje så lenge motoren er i gang. Sjekk at det sirkulerer ved å ta opp toppen på tanken, og se at olje renner når motoren går. Gjør det ikke det, så fiks det. Akkumulatorkuler og trykkrør jobber sammen på hver sin side. Når bilen presses ned, klemmes olje fra trykkrøret og inn i kula. Selve støtdempingen skjer med ventiler som passer på strømmingen av olje. Ventilen er koblet til stabstaget, samt en justering. Når bilen blir for lav bak, åpner ventilen for å sende mer olje inn til kule/rør, og bilen vil heves. Motsatt når den blir for høy. Den ventilen har ikke noen ekstrem presisjon, så det er ikke nødvendigvis sånn at når man hiver inn last, så spretter bilen rett opp igjen. Man må gjerne kjøre litt, så det får "dumpet seg til". Når vekt fjernes, er det gjerne tilsvarende før den igjen er nede der den var. Hvis olja slutter å sirkulere, så vil ikke bilen ramle ned igjen. Olje vil fortsatt holdes inne i kule/rør, dempingen vil fungere akkurat som den skal, men over litt tid vil bilen sige ned. Det skjer fordi hver gang du kjører over dumper som gjør at bilen et lite øyeblikk blir lav bak, vil det slippe ut noe olje. Akkumulatorkulene sitter foran den fremste luka i bagasjen. Hvis de byttes, så gjøres all skruing fra undersiden, mens de løftes ut fra oversiden. Nivåreguleringen er en del av godkjenningen på bilen, og sørge for at man kan ha relativt høy nyttelast. Fjernes nivåreguleringen, skal egentlig ikke bilen godkjennes. Å rive ut nivåreguleringen og jalle til med noe støtdempere som ikke skal være der vil redusere verdien på samme måte som mattsvart rullemaling. Da går bilene brått fra noe ordentlig til "ræl". 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin-Andrè Barmo Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Først vil jeg beklage at jeg skrev møkket, saken er den at jeg har vært en del plaget med bilen og når jeg endelig etter 9 år med slit så ble jeg så frustrert og lei alt sammen når jeg ikke fikk den igjennom eu kontrollen så jeg beklager på det sterkeste at jeg skrev dette, så jeg skulle heller ha skrevet første innlegget når alt hadde roet seg Så vil jeg si tusen takk for all hjelp med råd og forklaringer og videoer som har blitt linket til youtube, så no ser det ut som det begynner å løsne på en del ting sånn at jeg får godkjent bilen der jeg har bestilt en del deler. Så vil jeg atter engang beklage at jeg skrev som æ skrev det første innlegget og det er jeg dypt lei meg for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Av erfaring så vet jeg at det ikke er lurt å skrive på nett når man har plagdes Håper det ordner seg for deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 15, 2017 Share Posted February 15, 2017 En sedan uten nivåregulering har 15kg mindre i nyttelast enn en stasjonsvogn med, å det skiller fra 100 til 200kg på kula i forskjell, så å gå så langt å si at bilen blir ødelagt i ikke godkjennings dyktig er å ta litt i. Om en bytter nedre bru til ei med ett hull å en vanlig demper så blir ikke bilen ubrukelig. Jeg sjekket på ei bakstilling her å der var det mulig å ta bort nivådemper og sette inn vanlig demper i det ene av de to hullene. Å en kan ta ut rør og ventiler å sette returrøret rett i ventilblokka uten noe styr. Så er det defekter på kuler, dempere +++ så det blir omfattende å reparere nivå så er det ikke nødvendig å kaste bilen av den grunn. Enig at dette er helt topp da det virker, å bør bevares. Det er noe annet i det tilfellet som var innom meg for en uke siden. En som har en sedan med nivå spurte etter ei lengere fjør da han syntes bilen var lav. Han hadde tatt bort nivådemperene, kappet av nedre del på de og ny std demper å sveist bunnen på nivådemperen på den vanlige. Da snakker vi jall som ikke er helt bra. Håper virkelig ikke den bilen blir eu-godkjent, det er noe som går igjen på hele bilen. En som skal fikse selv uten at det skal koste noe. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin-Andrè Barmo Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 Hei. Jeg fikk bilen igjennom eu kontrollen i dag. Jeg fant til slutt ut at det var en medbrinkerkive som ikke var satt på mellom kammen og hydrolikkpumpa for pumpa er skrudd fast i kammen dermed ville ikke pumpa starte opp på grunn av den delen for jeg har byttet motor på bilen for den som satt i bilen originalt havarerte på grunn av dårlig arbeid av et verksted så dermed så måtte jeg sette inn ny brukt motor, så no fungerer den perfekt igjen så jeg vil takke for alle råd og tips og forklaringer på hvordan alt fungerte og jeg er glad for at jeg er medlem i denne klubben når jeg har en så gammel mercedes som er 26 år gammel. Så har jeg et lite spørsmål som jeg har lurt på i 9 år hva menes med kombibreak for mercedesen er fra 1991 og har vært en varebil når den var ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Kombi er en betegnelse Mercedes tidligere brukte på alle stasjonsvogner, Break er en betegnelse som mange andre fabrikker brukte, den jeg kommer på i farten er bl.a. Peugeot, så kombibreak betyr jo egentlig stasjonsvognstasjonsvogn! Når du ikke finner bilen din i delekataloger, bør du alltid se etter under Kombi, se vedlagte bilde fra Biltema-katalogen. Stasjonsvogner som varebil er et helnorsk påfunn, og er en ukjent betegnelse i utenlandske fabrikkers bilkataloger. Vi er også glad for at du er medlem, selv om bilen din er ganske ny! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 ...Kombi er en betegnelse Mercedes tidligere brukte på alle stasjonsvogner Samt alle svensker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts