BAKKEHAUG Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Hei har en w123 82 mod med m102/230 motor nå, fra en w124 bil. Men har fått tak i en m110/280 motor fra en w116 SE 74 mod. Det jeg lurer på er om dette er en OK sak og legge seg ut på? Vil motorfester og div gå overens? Og må det hokus pokus til for og få dette til og starte og gå? Og evt mulig og få godkjent? Takk for svar. Og om du har en god forklaring på evt hvordan jeg burde starte og få denne jobben fullført sier jeg gjærne takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Det er gjort slike ting, så søk her på forumet og Google. Tenker du på å godkjenne så finn så mye relevant info som mulig. Så søker du SVV om ombyggingen. Slik det er blitt nå så er det lite som er umulig. Du må antagelig til en trafikkstasjon å vise bilen før du begynner på en såkalt "chassikontroll". Da sjekker de chassinummer så du ikke bytter karosseri under byggingen. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Så vidt jeg vet er mange av målene i motorrommet identiske på W116 og W123, motorfestene går sannsynligvis om hverandre. Jeg anbefaler en titt på delelistene for W116 og W123 for en sammenligning, mange av delenumrrene på W123 er fra tidligere modeller, både fra W114/115 og W116. Her en forhandler som har alle delelisten liggende på nett, det kan være en fordel å også bruke 'alt link' for å sjekke at tegningene er like detaljerte. http://www.everythingbenz.com/z/epc-mercedes-parts-info-diagrams Titt også her for mere linker: Samling av W123 linker, mange av dem dekker også andre modeller Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Jeg har gjort dette i 123. Fra to liter til 2,8. Du må ha motorfeste med dempere, girkassefeste , mellomaksel da den er kortere. Annen klokke med rett utveksling. Om du skal ha med automat må du ha oljekjøler under radiator. Så må du ha girkasse til M110 motoren. Samt eksos. Kan hende jeg har glemt noe, men i grove trekk så er du på god vei. Få tak på en rusten donorbil. Det gjør saken mye lettere for deg. Du får det godkjent, da 123 er levert med det. Men søk før du begynner. Henning Bruun tror jeg har søknaden digitalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 10, 2017 Author Share Posted February 10, 2017 Takk for svar, ja har kjøpt komplett motor med automat kasse. Og har automat fra før av. Jeg henter motoren på søndag, så håper jeg at jeg får med alt sammen, eksos veit jeg at jeg må skaffe nytt av da den er prekt, så evt sveise eller skaffe nytt. Så får vi se litt når jeg får motoren. Så legger jeg ut litt bilder av den når jeg får motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Prøv å få med så mye av eksosen fra motor og bakover. Her er det store penger å spare. Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 10, 2017 Author Share Posted February 10, 2017 Jepp, mente og høre at det var grenrør som var knekt? Hmm skal vertfall ta det med, så får jeg se hva jeg får gjort med det. Jepp skal holde dere oppdatert👍🏼 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Husk at en 74 modell har D-jetronic innsprut så du må få med kontrollboksen som sitter ved høyre fotbrønn på 116. Dette er aldri levert til 123. Den kom med K-jetronic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 10, 2017 Author Share Posted February 10, 2017 Dette vet jeg, satt og leste litt på det igår, og han sa han hadde alt for og få det til og fungere 👍🏼 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Da har jeg fått hentet motoren. Og alt ser OK ut, men manifold må jeg ha ny👎🏼 Men uten om det virker det som at alt er på plass. Litt dårlig bilde men har dette foreløpig👍🏼 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Et til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atmobil Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Skulle det knipe så har jeg en 77 280CE stående hos meg som kan fungere som donorbil. Må ha vært gjort en bra ombyggingsjobb fra før med bilen for en M102 2,3 fra W124 går ikke rett inn i W123, er vel nesten bare blokka som går overens. Alt annet rundt er forskjellig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Ja det er mye mulig. Er tidligere eier som har satt i den motoren som står i nå. Så usikker på hvordan han evt har løst det. Men får se litt når det blir litt varmere i været, så går det ann og få starta litt smått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Kult ventildeksel. Har du flere bilder av det? Hvor langt har den gått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAKKEHAUG Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Hehe joda det fungerer det 😂 Har dessverre bare disse bildene, motoren står hos en kamerat, så har ikke tilgang på den nå. Ingen aning på hvor langt den har gått. Bilen den sto i har gått 470k men var byttet motor til denne, så ingen aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts