Jump to content

Motor swap fra m102 til m110. Trenger hjelp.


BAKKEHAUG

Recommended Posts

Hei har en w123 82 mod med m102/230 motor nå, fra en w124 bil. Men har fått tak i en m110/280 motor fra en w116 SE 74 mod.

 

Det jeg lurer på er om dette er en OK sak og legge seg ut på? Vil motorfester og div gå overens?

Og må det hokus pokus til for og få dette til og starte og gå?

 

Og evt mulig og få godkjent?

 

Takk for svar.

 

Og om du har en god forklaring på evt hvordan jeg burde starte og få denne jobben fullført sier jeg gjærne takk!

IMG_0268.thumb.JPG.6582a42e616e6236241302cf0f6419e2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort slike ting, så søk her på forumet og Google.

Tenker du på å godkjenne så finn så mye relevant info som mulig.

Så søker du SVV om ombyggingen. Slik det er blitt nå så er det lite som er umulig. Du må antagelig til en trafikkstasjon å vise bilen før du begynner på en såkalt "chassikontroll". Da sjekker de chassinummer så du ikke bytter karosseri under byggingen.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er mange av målene i motorrommet identiske på W116 og W123, motorfestene går sannsynligvis om hverandre. Jeg anbefaler en titt på delelistene for W116 og W123 for en sammenligning, mange av delenumrrene på W123 er fra tidligere modeller, både fra W114/115 og W116.

Her en forhandler som har alle delelisten liggende på nett, det kan være en fordel å også bruke 'alt link' for å sjekke at tegningene er like detaljerte. http://www.everythingbenz.com/z/epc-mercedes-parts-info-diagrams

 

Titt også her for mere linker: Samling av W123 linker, mange av dem dekker også andre modeller

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette i 123. Fra to liter til 2,8. Du må ha motorfeste med dempere, girkassefeste , mellomaksel da den er kortere. Annen klokke med rett utveksling. Om du skal ha med automat må du ha oljekjøler under radiator. Så må du ha girkasse til M110 motoren. Samt eksos. Kan hende jeg har glemt noe, men i grove trekk så er du på god vei. Få tak på en rusten donorbil. Det gjør saken mye lettere for deg. Du får det godkjent,  da 123 er levert med det. Men søk før du begynner.  Henning Bruun tror jeg har søknaden digitalt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, ja har kjøpt komplett motor med automat kasse. Og har automat fra før av.

Jeg henter motoren på søndag, så håper jeg at jeg får med alt sammen, eksos veit jeg at jeg må skaffe nytt av da den er prekt, så evt sveise eller skaffe nytt. Så får vi se litt når jeg får motoren.

Så legger jeg ut litt bilder av den når jeg får motoren.  :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle det knipe så har jeg en 77 280CE stående hos meg som kan fungere som donorbil.

Må ha vært gjort en bra ombyggingsjobb fra før med bilen for en M102 2,3 fra W124 går ikke rett inn i W123, er vel nesten bare blokka som går overens. Alt annet rundt er forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Hehe joda det fungerer det 😂

Har dessverre bare disse bildene, motoren står hos en kamerat, så har ikke tilgang på den nå.

 

Ingen aning på hvor langt den har gått. Bilen den sto i har gått 470k men var byttet motor til denne, så ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...