Jump to content

W123 diesel: Manuell girkasse- og differensial olje ?

davelarue

Recommended Posts

Tror ikke du gjør veldig mye feil med den olja, men når det er sagt så var det ikke samme ATF-olje på 190´n som på 211´n... Hvis du ikke har brukermanualen så let etter smøretabellen til Mercedes-Benz så ser du hvilket MB godkjenningsnummer du skal ha, så blir alt helt riktig. Jeg hadde brukt den ATF-olja på kassen og en eller annen hypoid olje på diffen.

Jeg vet ikke, jeg bare poengterer hva ATF står for. Rart om de ikke har noe annet tenker jeg.

Men jeg vet ikke og lurer på samme selv:)

Da jeg kjørte Ford rwd fikk jeg høre fra en i rallymiljøet at jeg bare skulle fylle på ATF for bilen kom til å bli mye finere å gire, spesiellt på vinteren. Jeg så gjorde og sant nok ble bilen mye lettere å gire når det ble kaldt. Ble mer "smooth" ellers og.

Men obs! må ikke brukes på fwd da diffen går i samme olje og da skal det brukes en hypoid olje.

Legger ved to pdf-er. girkasse 716.0 = 1.6 liter, og 716.21 = 1.3 liter. Påfylling er samme prinsipp som med differensial. Fyll til det ikke er plass til mer, og husk å fjern påfyllingspluggen før dreneringspluggen. Litt dårlig plass der, så spesialverktøy eller kreative metoder er kanskje nødvendig for å løsne påfyllingsplugg..

2601_-_Manual_transmission_oil_change.pdf

2610_-_Manual_transmission_checking__correcting_oil_level.pdf

Bare ikke vær like kreativ som noen har vært på min 190, tidligere. Der er det brukt en form for tang, kanskje rørtang, med resultat at pluggen er deformert mot anleggsflaten der tetteringen er, så jeg måtte bruke locktite som tetting. Jeg kappet av lengden på en unbrako bit og da kom jeg akkurat til med bit og skralle.

Her er en smøretabell fra Castrol:  http://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search

• 2 months later...