davelarue Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Hei, Hvilken type og nr skal jeg kjøpe for manuell girkasse (4 gir) og differensial? Det er mange forskjellige meninger om dette....men hva holder best i vårt klima? + hvor kjøper jeg oljen til en god pris? davelarue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 123 og 201 brukte vel samme girkasse og diff? I så fall så fyllte jeg på ATF-olje på gir og syntetisk olje 80w90 på diffen? Disse var Fuchs oljer kjøpt fra oljelageret.no, men dettee er visst lagt ned nå, etter som jeg forstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davelarue Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 Samme som denne? https://www.motoroljer.no/Girolje/Mobil-1/ATF-220/p-OIL-270?gclid=CPnMkOucgdICFVncGQodoDUCuA&Country=OELNO&ID=sea_oel_no_Google_Shopping&s_kwcid=AL!695!3!106695889037!!!g!295904286317!&ef_id=WJo62gAAAKQibwx@:20170208192341:s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Tror ikke du gjør veldig mye feil med den olja, men når det er sagt så var det ikke samme ATF-olje på 190´n som på 211´n... Hvis du ikke har brukermanualen så let etter smøretabellen til Mercedes-Benz så ser du hvilket MB godkjenningsnummer du skal ha, så blir alt helt riktig. Jeg hadde brukt den ATF-olja på kassen og en eller annen hypoid olje på diffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 ATF = Automatic Transmission Fluid. Trådstarter har manuell transmisjon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 ATF = Automatic Transmission Fluid. Trådstarter har manuell transmisjon Og man kan ikke bruke ATF på manuell girkasse? Det er det MB sier skal brukes på min 190E 4 trinn manuell... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Jeg vet ikke, jeg bare poengterer hva ATF står for. Rart om de ikke har noe annet tenker jeg. Men jeg vet ikke og lurer på samme selv:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Jeg vet ikke, jeg bare poengterer hva ATF står for. Rart om de ikke har noe annet tenker jeg. Men jeg vet ikke og lurer på samme selv:) Da jeg kjørte Ford rwd fikk jeg høre fra en i rallymiljøet at jeg bare skulle fylle på ATF for bilen kom til å bli mye finere å gire, spesiellt på vinteren. Jeg så gjorde og sant nok ble bilen mye lettere å gire når det ble kaldt. Ble mer "smooth" ellers og. Men obs! må ikke brukes på fwd da diffen går i samme olje og da skal det brukes en hypoid olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Vet det er nivåplugg på 4trinns manuell, men hvor mange ca liter skal det være på girkassen:)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Legger ved to pdf-er. girkasse 716.0 = 1.6 liter, og 716.21 = 1.3 liter. Påfylling er samme prinsipp som med differensial. Fyll til det ikke er plass til mer, og husk å fjern påfyllingspluggen før dreneringspluggen. Litt dårlig plass der, så spesialverktøy eller kreative metoder er kanskje nødvendig for å løsne påfyllingsplugg.. 2601_-_Manual_transmission_oil_change.pdf2610_-_Manual_transmission_checking__correcting_oil_level.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Bare ikke vær like kreativ som noen har vært på min 190, tidligere. Der er det brukt en form for tang, kanskje rørtang, med resultat at pluggen er deformert mot anleggsflaten der tetteringen er, så jeg måtte bruke locktite som tetting. Jeg kappet av lengden på en unbrako bit og da kom jeg akkurat til med bit og skralle. Her er en smøretabell fra Castrol: http://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davelarue Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Noen som har et alternativ som 'funker' basert på erfaring? Trenger å kjøpe olje helst imorgen. Takk for tips! Mvh davelarue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ALiland Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Både ATF og vanlig motorolje er vanlig på manuelle girkasser. Diff skal ha diff olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 På svarten brukte jeg Mobil ATF 220 på manuellkassa og Mobilube 1 SHC på diff. Det burde være et sikkert valg hos f.eks Meca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 På svarten brukte jeg Mobil ATF 220 på manuellkassa og Mobilube 1 SHC på diff. Det burde være et sikkert valg hos f.eks Meca 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davelarue Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Takker:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Både ATF og vanlig motorolje er vanlig på manuelle girkasser. Diff skal ha diff olje. "Vanlig" motorolje vet jeg brukes på mc. Mange (gamle?) traktorer bruker kombiolje på motor og gir, altså ikke helt vanlig motorolje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts