davelarue Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Hei, Har en w123 Diesel. Er det noen som kan hjelpe med å skifte motorolje denne uken? Betaler selvfølgelig. Vil helst at en 'entusiast' gjør det davelarue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 https://oljeskiftexpressen.no/oljeskift/ Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davelarue Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 Takk Olaf. Det funket bra og raskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Behagelig. Noen som i det hele tatt skifter olje selv lengre? En skal bli kvitt den møka også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Skifter selvfølgelig selv og kommunen tar i mot den gamle olja. Dette er vel bensinstasjoner som selger olje pliktig til å ta i mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Da har jo du en lettvint ordning fremfor flertallet vil jeg tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Har ikke alle kommuner en miljøstasjon? Hos oss er det gratis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Ja mulig det er det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Jeg skifter alt sjøl, men jeg kjører ofte forbi oljeskiftekspressen og har snakket med en som jobbet der og fikk et godt inntrykk av stedet, derfor anbefalingen. På M102-motorene mine er jo heldigvis tappeskruen tilgjengelig ovenfra, man slipper å ligge og krabbe under bilen. Jeg bruker en spilloljedunk, og heller over den gamle oljen i de tomme oljekannene eller gamle spylevæskekanner etter at jeg har helt på ny olje. Alle miljøstasjoner tar imot spesialavfall fra private helt gratis, med mindre du kommer med hengeren full av 200-liters fat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Jeg bruker oljesuger fra Biltema. Den funker knallbra, men bare den manuelle pumpa, med den luftdrevne funksjonen går det forferdelig tregt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Jeg bruker oljesuger fra Biltema. Den funker knallbra, men bare den manuelle pumpa, med den luftdrevne funksjonen går det forferdelig tregt. Kjøpte en slik manuell pumpe til min første bil jeg skulle ta oljeskift på. MEN, etter jeg har tatt noen oljeskift, så vil jeg absolutt anbefale og tappe via tappepluggen, samt på varm motor. Mye mere avleiring, slam og rester som blir med ut ved hjelp av at det blir "strømmning" til tappepluggen. Samt ved varm motor så får den "blandet" seg litt inn i oljen.. så forurensningene blir med ut:) Kontra sugeren som kanskje ikke når alt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Jeg bruker oljesuger fra Biltema. Den funker knallbra, men bare den manuelle pumpa, med den luftdrevne funksjonen går det forferdelig tregt. Kjøpte en slik manuell pumpe til min første bil jeg skulle ta oljeskift på. MEN, etter jeg har tatt noen oljeskift, så vil jeg absolutt anbefale og tappe via tappepluggen, samt på varm motor. Mye mere avleiring, slam og rester som blir med ut ved hjelp av at det blir "strømmning" til tappepluggen. Samt ved varm motor så får den "blandet" seg litt inn i oljen.. så forurensningene blir med ut:) Kontra sugeren som kanskje ikke når alt. En god olje tar opp alle forurensinger, så det som ikke filteret tar følger med ut uansett. Jeg bruker kun Mobil 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 ja, men en suger vil ikke klare å ta opp alt.. Men orker ikke å diskutere, anbefaler å ta bunnpluggen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 ja, men en suger vil ikke klare å ta opp alt.. Men orker ikke å diskutere, anbefaler å ta bunnpluggen:) Virkelig ikke ent å være ekkel, men Mercedes-Benz anbefaler oljesuger fremfor tappeplugg. Konstruksjonen i bunnpannen er også slik at det blir igjen ca 0,2-0,5 liter ved bruk av tappeplugg kontra oljesuger. Det er virkelig IKKE anbefalt å bruke tappeplugg, men oljen skal selvsagt være varm, og skiftes etter intervaler. Har du slam og avleiringer i bunnpannen har du STORE problemet med motoren da er det selvsagt bunnplugg, av med bunnpanne, rengjøring, og innvendig motorrens. Men til normale forhold skal man helst ikke åpne bunnpluggen. Faktisk en god del biler fra MB som ikke har bunnplugg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 Eller ta varianten fra en bonde. La motor gå varm, ta ut en tennpluggledning, skru ut bunnplugg, å la den gå et halvt minutt. Da får du rista ut restene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Skifter selvsagt olje selv. Handler ny fra Simen, suger opp gamle med oljesuger, og leverer brukt olje på dynga. Alternativt leverer jeg det til en i nærheten, som har alloljebrenner på verkstedet sitt. Med gammal dieselbil er det strengt tatt heller ikke noe i veien for å filtrere den gamle olja og helle den rett på tanken, men det har jeg ikke giddi å styre med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Eller ta varianten fra en bonde. La motor gå varm, ta ut en tennpluggledning, skru ut bunnplugg, å la den gå et halvt minutt. Da får du rista ut restene Beklager avsporing, men sia du nevnte bonde så vil jeg fortelle ett oljeskift jeg ha på jobben om tirsdag. Plagdes med at det hadde kommet feilkode om lavt oljetrykk, og vært ut flere ganger hos han å sjekket at oljetrykket er der. Etter å kontrollert diverse feilkilder, overtrykksventil, sensor osv.. så bestemte jeg meg for å tappe motoroljen en gang og prøve å se sugsilen gjennom bunnpluggen. Tok ut bunnpluggen, så sa det "blopp" "blopp" før oljen begynte å rinne. Lå kuskit i motoren, samt sugsilen hadde en del skit i silen. Så bønder er forskjellige:P Virkelig ikke ent å være ekkel, men Mercedes-Benz anbefaler oljesuger fremfor tappeplugg. Konstruksjonen i bunnpannen er også slik at det blir igjen ca 0,2-0,5 liter ved bruk av tappeplugg kontra oljesuger. Det er virkelig IKKE anbefalt å bruke tappeplugg, men oljen skal selvsagt være varm, og skiftes etter intervaler. Har du slam og avleiringer i bunnpannen har du STORE problemet med motoren da er det selvsagt bunnplugg, av med bunnpanne, rengjøring, og innvendig motorrens. Men til normale forhold skal man helst ikke åpne bunnpluggen. Faktisk en god del biler fra MB som ikke har bunnplugg. De man merker avleiringer osv på motorene til er ofte motorer som eigerne ikke tenker så hardt på oljens oppgaver. "åja, lite olje, hmm, etter fyller litt av den jeg har liggende på hylla inni skapet i garagen.." mange tenker slik. syntetisk, halv syntetisk eller mineral er fremmedord for de. Men var ikke klar over at MB anbefalte oljesuger fremfor tappeplugg. Hvordan blir dette praktisert ute på mercedes verkstedene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts