Jump to content

W123 diesel: Bytte olje - Kan noen hjelpe med å skifte olje i Oslo reg?


davelarue

Recommended Posts

Jeg skifter alt sjøl, men jeg kjører ofte forbi oljeskiftekspressen og har snakket med en som jobbet der og fikk et godt inntrykk av stedet, derfor anbefalingen.

På M102-motorene mine er jo heldigvis tappeskruen tilgjengelig ovenfra, man slipper å ligge og krabbe under bilen. Jeg bruker en spilloljedunk, og heller over den gamle oljen i de tomme oljekannene eller gamle spylevæskekanner etter at jeg har helt på ny olje. Alle miljøstasjoner tar imot spesialavfall fra private helt gratis, med mindre du kommer med hengeren full av 200-liters fat...

spilloljedunk.jpg.deace6bc29da47b5fb6ae8893fcb0f34.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker oljesuger fra Biltema. Den funker knallbra, men bare den manuelle pumpa, med den luftdrevne funksjonen går det forferdelig tregt.

Kjøpte en slik manuell pumpe til min første bil jeg skulle ta oljeskift på.

MEN, etter jeg har tatt noen oljeskift, så vil jeg absolutt anbefale og tappe via tappepluggen, samt på varm motor.

Mye mere avleiring, slam og rester som blir med ut ved hjelp av at det blir "strømmning" til tappepluggen. Samt ved varm motor så får den "blandet" seg litt inn i oljen.. så forurensningene blir med ut:)

Kontra sugeren som kanskje ikke når alt.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker oljesuger fra Biltema. Den funker knallbra, men bare den manuelle pumpa, med den luftdrevne funksjonen går det forferdelig tregt.

Kjøpte en slik manuell pumpe til min første bil jeg skulle ta oljeskift på.

MEN, etter jeg har tatt noen oljeskift, så vil jeg absolutt anbefale og tappe via tappepluggen, samt på varm motor.

Mye mere avleiring, slam og rester som blir med ut ved hjelp av at det blir "strømmning" til tappepluggen. Samt ved varm motor så får den "blandet" seg litt inn i oljen.. så forurensningene blir med ut:)

Kontra sugeren som kanskje ikke når alt.

En god olje tar opp alle forurensinger, så det som ikke filteret tar følger med ut uansett. Jeg bruker kun Mobil 1.
Link to comment
Share on other sites

ja, men en suger vil ikke klare å ta opp alt..

Men orker ikke å diskutere, anbefaler å ta bunnpluggen:)

 

Virkelig ikke ent å være ekkel, men Mercedes-Benz anbefaler oljesuger fremfor tappeplugg. Konstruksjonen i bunnpannen er også slik at det blir igjen ca 0,2-0,5 liter ved bruk av tappeplugg kontra oljesuger.

Det er virkelig IKKE anbefalt å bruke tappeplugg, men oljen skal selvsagt være varm, og skiftes etter intervaler.

Har du slam og avleiringer i bunnpannen har du STORE problemet med motoren da er det selvsagt bunnplugg, av med bunnpanne, rengjøring, og innvendig motorrens. Men til normale forhold skal man helst ikke åpne bunnpluggen. Faktisk en god del biler fra MB som ikke har bunnplugg.

Link to comment
Share on other sites

Skifter selvsagt olje selv. Handler ny fra Simen, suger opp gamle med oljesuger, og leverer brukt olje på dynga. Alternativt leverer jeg det til en i nærheten, som har alloljebrenner på verkstedet sitt. Med gammal dieselbil er det strengt tatt heller ikke noe i veien for å filtrere den gamle olja og helle den rett på tanken, men det har jeg ikke giddi å styre med.

Link to comment
Share on other sites

Eller ta varianten fra en bonde. La motor gå varm, ta ut en tennpluggledning, skru ut bunnplugg, å la den gå et halvt minutt. Da får du rista ut restene

Beklager avsporing, men sia du nevnte bonde så vil jeg fortelle ett oljeskift jeg ha på jobben om tirsdag.

Plagdes med at det hadde kommet feilkode om lavt oljetrykk, og vært ut flere ganger hos han å sjekket at oljetrykket er der.

Etter å kontrollert diverse feilkilder, overtrykksventil, sensor osv.. så bestemte jeg meg for å tappe motoroljen en gang og prøve å se sugsilen gjennom bunnpluggen.

Tok ut bunnpluggen, så sa det "blopp" "blopp" før oljen begynte å rinne. Lå kuskit i motoren, samt sugsilen hadde en del skit i silen.

 

Så bønder er forskjellige:P

 

 

Virkelig ikke ent å være ekkel, men Mercedes-Benz anbefaler oljesuger fremfor tappeplugg. Konstruksjonen i bunnpannen er også slik at det blir igjen ca 0,2-0,5 liter ved bruk av tappeplugg kontra oljesuger.

Det er virkelig IKKE anbefalt å bruke tappeplugg, men oljen skal selvsagt være varm, og skiftes etter intervaler.

Har du slam og avleiringer i bunnpannen har du STORE problemet med motoren da er det selvsagt bunnplugg, av med bunnpanne, rengjøring, og innvendig motorrens. Men til normale forhold skal man helst ikke åpne bunnpluggen. Faktisk en god del biler fra MB som ikke har bunnplugg.

De man merker avleiringer osv på motorene til er ofte motorer som eigerne ikke tenker så hardt på oljens oppgaver.

"åja, lite olje, hmm, etter fyller litt av den jeg har liggende på hylla inni skapet i garagen.." mange tenker slik.

syntetisk, halv syntetisk eller mineral er fremmedord for de.

 

Men var ikke klar over at MB anbefalte oljesuger fremfor tappeplugg.

Hvordan blir dette praktisert ute på mercedes verkstedene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...