magn(e)um Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 I dag kom motorlyset på, altså det gule advarsels lyset.... I følge displayet på bilen er det ingen feil, men den er over både på oljeskift og D-service. Kan dette være årsaken? Er det noen måte å finne ut hva som trigger lyset uten tester? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 I mitt eie av S211 har jeg hatt den lampa to ganger. Ene gangen var det EGR-ventilen(en boks forgasserrens løste det) og andre gangen var det våt sensor for innsug luften, noe som resulterte i en "runawaydiesel"(ny brukt motor og ny turbo løste det...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 heller mot egr ventilen eg. har hatt den. til den gjekk i nødmodus. i begynnelsen hjalp det å kjøre den hardt i eit par mil. MEN er ikkje det nok så blir det diagnose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Synes det er på sin plass å opplyse om våt temp.sensor som i mitt tilfelle kom av olje som lakk gjennom turboen, og som endte skjebnesvangert... Det behøver langt fra være det, men vil advare om at man ikke må ta lett på at lampa bare er gul og ikke rød. Den sensoren burde hatt rød lampe Jeg tok bare ut sensoren og tørket av den og lampa slukket, 14 dager etterpå raste motoren = en passelig dyr erfaring rikere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mosvid Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Hei du må inn og sette på diagnose for og finne ut av dette, det kan være mange ting som gjør at motor lampen lyser. Sent from my iPad using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magn(e)um Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 Ja, jeg må nok ha den på service.... Kan opplyse om at bilen sto på tomgang ganske lenge før lyset kom på, om det har noen betydning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 En billig OBD-scanner, av type "ELM" bluetooth finner motorfeil på MB. Det var en sånn jeg brukte for å finne feilene de to gangene motrolampa lyste hos meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Synes det er på sin plass å opplyse om våt temp.sensor som i mitt tilfelle kom av olje som lakk gjennom turboen, og som endte skjebnesvangert... Det behøver langt fra være det, men vil advare om at man ikke må ta lett på at lampa bare er gul og ikke rød. Den sensoren burde hatt rød lampe Jeg tok bare ut sensoren og tørket av den og lampa slukket, 14 dager etterpå raste motoren = en passelig dyr erfaring rikere. Er gla min får ny turbo i disse dager da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magn(e)um Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 Når jeg startet bilen i dag var det ingen ekle lys å se.... Men jeg fikk lånt meg en tester og den leste ut "p0123 ($12)" som svar. Dette er vel Throttle position sensor. Er dette en vanlig feil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Synes det er på sin plass å opplyse om våt temp.sensor som i mitt tilfelle kom av olje som lakk gjennom turboen, og som endte skjebnesvangert... Det behøver langt fra være det, men vil advare om at man ikke må ta lett på at lampa bare er gul og ikke rød. Den sensoren burde hatt rød lampe Jeg tok bare ut sensoren og tørket av den og lampa slukket, 14 dager etterpå raste motoren = en passelig dyr erfaring rikere. Er gla min får ny turbo i disse dager da! Det er nok lurt, du som har olje både her og der...Runaway vil ingen oppleve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 En lambda som har blitt litt ekstra sotette tenner å den gule lampa Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mosvid Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Når jeg startet bilen i dag var det ingen ekle lys å se.... Men jeg fikk lånt meg en tester og den leste ut "p0123 ($12)" som svar. Dette er vel Throttle position sensor. Er dette en vanlig feil? Hei så flott du fikk lest av feilen. Dette er en billig reparasjon hvis det er den sensoren lett og bytte kalles map sensor. Sent from my iPad using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Når jeg startet bilen i dag var det ingen ekle lys å se.... Men jeg fikk lånt meg en tester og den leste ut "p0123 ($12)" som svar. Dette er vel Throttle position sensor. Er dette en vanlig feil? Hei så flott du fikk lest av feilen. Dette er en billig reparasjon hvis det er den sensoren lett og bytte kalles map sensor. Sent from my iPad using Tapatalk MAP(manifoild absolute pressure sensor) og throttle position sensor er da to forskjellige ting? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Få tatt en diagnose. Ingen grunn til å sitte og gjette i blinde. Sist den kom opp på vår, var det en vakuumslange til en aktuator av noe slag på høyre sylinderrekke som var hoppet av. Diagnosen ga 3 alternativer, og ba meg sjekke forskjellige ting. Jeg gjorde det, og da var feilen åpenbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Få tatt en diagnose. Han har jo tatt diagnose, med resultatet gasspjeld sensor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Få tatt en diagnose. Han har jo tatt diagnose, med resultatet gasspjeld sensor Feilkodeavlesning=Avlesning av feillager Diagnose=Feilsøking og konstatering av feilen Slik jeg ser det har trådstarter lest ut feilkode, ikke tatt diagnose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.