Jump to content

Misstanke om for lite ladespenning

Marius.h.h

Recommended Posts

Hei!  Sliter med min w210 220. Den lader seg ut etter ein liten stund. Når eg lader batteriet fullt opp kan eg starte den ein gong, og mest sannsynlig vil den kun klare 1 eller 2 oppstarter til før batteriet er flatt. Har prøvd og målt etter straumtrekk når biln ikkje er i gang og ingen straumtrekk da. Prøvde og måle ladespenningen, men fikk berrr 13 volt. Er det for lite?  Ladespenningen varierer heller ikkje under kjøring (får aldri 14 volt for eks) har prøvd mange forskjellige batteri, som eg veit fungerer. Min teori er at det er for kaldt ute nå til at 13 volt er go nokk ladespenning?

Takk for svar

13 er for lite. 14 absolutt minimum for at ting skal gå noenlunde rundt, selv om det også er alt for lite. Da vil vanligvis batteriet lades greit nok til at du får start, men det lades aldri ordentlig opp.

Jeg syns det høres litt ut som gåen dynamo. Det virker jo som den lader til en viss grad, men alt for lite. Enten det, eller så er det noe som henger igjen og tar veldig mye strøm.

For å svare på flere spørsmål.

1. Noen av 220 CDI bilene har vannkjølt dynamo, det gjelder biler med elektrisk tilleggsvarmer, da er dynamoen en del av systemet. Den har en elektrisk vannvarmer som bidrar til å øke motortemperaturen, denne bruker så mye strøm at dynamoen blir presset til å lage mer energi, da går den varm, og varmen avledes til kjølevannet. Resultatet blir 1500Watt varmeelement, + ca 300W vannvarme fra dynamo totalt 1800W varme fra vannvarmer og dynamo.

2. Biler uten vannkjølt dynamo har ikke behov for å utnytte generatorens varmegang slik at det da ikke er nødvendig med vannkjøling.

3. Nei du kan ikke bare bytte ut dynamoen i en annen, det er vanntilkobling og dette kjølevannsløpet vil dermed begynne å lekke, og du vil ikke klare å generere nok varme når varmeren starter.

4. 14,2 V er også i minste laget, og den skal aldri gå under 13.6V selv med vannvarmeren på, og ALLE andre forbrukere.

5. Løsningen er ofte å skifte dynamo, men mål lademengden også, ikke bare spenning.