AndyP Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Hei! Jeg har kjøpt en E230 fra 1995 (W210) til min sønn. I perioden nystartet kald motor til driftsvarm motor tikker den periodevis i ventiler (kommer og går i 10 sekunders sykluser). Ved driftsvarm motor er tikkingen helt borte. Møtoren har gått 265 000 km. Alle servicer er tatt fra bilen var ny, og motoren har alltid gått på syntetolje. Bilen er for øvrig svært velholdt og tidligere eiet av et eldre ektepar. Noen som vet hva som kan være årsaken til tikkingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Er du sikker på at det er ventiler? Det er mulig det sitter en liten sak på innerskjermen som skal tikke med jevne mellomrom. Den er hengt opp i en gummisak og har en plugg og to tynne vacuumslanger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Bensintankutluftinga som sitter på innerskjermen skal være stille fram til motoren når ca.70grader. På min 280 høres den godt over motorlyden Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted January 27, 2017 Author Share Posted January 27, 2017 ER ganske sikker på at det er ventiltikking, men skal lytte grundigere etter hvor lyden kommer fra neste gang jeg starter den. Motoren fungerer forøvrig ellers meget godt, med godt drag og jevn tomgang. Tikkinga oppstår forøvrig i hele temperaturregisteret fra helt kald og opp til driftsvarm. Ved tomgangskjøring på motor hører man som nevnt tikkinga i 10 sekunderssykluser i ca. 15 minutter, altså til motoren er driftsvarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GJB Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Sjekk for ordens skyld også det øvre festet på reimdemperen som sitter festet på termostathuset. Denne kan lage en veldig irriterende metallisk klikkelyd om den beveger seg ørlitegrann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted January 28, 2017 Author Share Posted January 28, 2017 Takk for tipset! Er lyd fra reimdemper et fenomen som forsvinner ved driftsvarm motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GJB Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 Takk for tipset! Er lyd fra reimdemper et fenomen som forsvinner ved driftsvarm motor? Neppe.. Da må det i såfall være så liten slark der at varmen utvider metallet nok til å dempe lyden. Men veldig lett å sjekke ut da, bare å ta på toppen av reimdemperen med kald motor og høre hvorvidt lyden endres/dempes eller ei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted January 29, 2017 Author Share Posted January 29, 2017 Takk for svar! Det er nok ventilene (en eller flere) som lager ulyd. Siden alt annet fungerer godt, er det noe jeg kan leve med, all den tid det går over når motoren er varm. . . .med mindre noen her på forumet kjenner til problematikken og kan komme med råd om tikkende ventiler. . . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted January 29, 2017 Share Posted January 29, 2017 Når var siste oljeskift på motor:)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Høres litt rart ut at ventiltikking kommer i sykluser på 10sec. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 En hører gjerne dette om en har opp panseret og hører. Sett gjerne en skrutrekker rundt på motoren å sett øret inntil den.Dysetikk er der hele tiden, tankventilen skal ikke være der under 70grader. Det kan jo være ventiler, kamstiller eller register også. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Ja, jeg har hatt biler med ventilstøy tidligere også, men sykluser på 10 sek. er nytt for meg. Som nevnt forsvinner problemet etter ca. 10 minutters kjøring. Da går den stille og pent. Bilen har fulgt alle servicer opp til 243 000 km. Den har nå gått 257 000 km. I serviceheftet står det at neste service skal være på 255 000 km. Det betyr at oljen ble skiftet for 14 000 km siden, men at serviceintervall er overskredet med 1000 km. Oljen framstår som brun og fin på peilepinnen. Jeg får lytte med en skrutrekker neste gang jeg starter den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Oljen ble byttet 3. mars 2015. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GJB Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Oljen ble byttet 3. mars 2015. Da hadde vel ikke et olje/filterskift vært dumt.. Mobil1 og filter får du til fin pris hos Stjerneservice Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 Oljen ble byttet 3. mars 2015. Da hadde vel ikke et olje/filterskift vært dumt.. Mobil1 og filter får du til fin pris hos Stjerneservice He he virkelig på tide, om oljen er tre år gammel så er den to år på overtid..... Se å få byttet den, og ta en innvendig motorrens først, det vil trolig fjerne tikkingen din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted February 22, 2017 Author Share Posted February 22, 2017 Will do. Må bare vente på litt bedre klimaforhold. PS! 3.mars 2015 blir 2 år . . . Men, likevel gammel olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.