Jump to content

Dekkstøy

solbaj

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet, men somla meg da endeleg til....Har hatt flere mercer, første en 72 mod 115 bensin, den andre også en 115 , men 240 diesel...Har nå en 2009 GLK 320 cdi, edition1..Storfornøgd med glk,en, men lurer på: Er desse "følsom" for dekksstøy? syns det bråker litt, spesielt på grov asfalt.. har continental 235x17, piggfritt, som skal vere normal dekkutrustning på vinterdekka... 255x18 på sommer, samme merke, litt støy av dei og....ikkje noke ekstremt, men polo,en til kona går stillere :-) Noen andre som har erfaring på dette?

Vinterdekka var nye før jul, og kan ikke se skader eller anna...Merker stor forskjell på grov eller fin asfalt, nesten litt "romlestøy" på grov. Har hatt bilen berre i 5 mnd. Bilen har akkurat vært på en "garantiutløpstest", så det skal ikkje vere hjullager heller, da hadde det dessuten støyet godt på fin asfalt og....Mulig det er bedre type dekk enn conti som passer på desse? Anbefalinger til bådevinter og sommer?

Det var nytt for meg, da har i så fall min bil hatt "feil original felger " siden den var ny. felgene til vinterdekka er originale 17" mercedesfelga, og dei er identisk alle 4. sommerdekka har 18" og identisk, men ikkje original.

Skal sjekke opp dette med BOS. Er det innpress /bredde på felgen du meiner er ulik da eller? dimensjon (17" eller anna) må vere lik, pga av 4 matic,en....

UF 48784 .  ser i vognkort at det står:235/45R20 XLforan, og 255/40R20 XL bak, med 8,5Jx20 bredde på felg foran, og 9,5Jx20 bak, altså litt bredere felgdim. bak, men lik felgstørrelse, diameter lik 20"...Den er grei..

Men, 45 dekk profil foran og 40 bak, det blir no vel forskjellig diam. på felg+hjul, altså ulik dreieomkrets, hjulet bak dreier "litt" raskere enn dei foran, trudde dette skulle vere likt eg foran-bak pga. 4 matic, en permanent 4wd....

Ingen har nevnt dette, hverken på BOS, der bilen har blitt gått over, og på Møller ålesund der bilen ble kjøpt, dei satte på 18 " nye felger fra megahjul, med conti sommerdekk...like dekk og felger...vinterfelgene er originale mercedes glk 17" med 4 like  conti  vinterdekk...Tydelegvis ingen, inklusiv meg som har sjekket dette i vognkort....

men, uansett, har sett på nett at både 17-18-19, og 20"felger dekk kan brukes på denne bilen, men bråker vel mer dess større dim. men da burde vel egentleg ikkje 18" sommerdekk bråke såpass, selv om dekkdim er lik all over....vinterdekka 17 " er ganske stille...men at det originalt skal vere ulik diam. og ikkje er det no burde vel egentleg ikkje trigge noe mer bråk enn vanlig, så lenge alle mine felger er i samme bredde...dei originale 17" mercedes felga er i 8,5Jx20alle 4....

Takk for svar :-)

OK.Ser hva dere skriver..Ifølge BOS så har dere helt rett. Selvsagt heller ingen problemer å bruke "like" felger og dekkdim. all over. Da kan en lettere veksle dekk rundt om for jevnere slitasje...Selv om forskjell i slitasje foran og bak på desse er minimal...Men Det kan vel bli en utfordring om en "bytter" feil, dvs: dersom  bredfelgene (ifølge vognkort) for å kalle dei det, blir satt på foran, med brede, gjerne 255 dekk, og høgare profil enn 40-45,så kan desse subbe i plastic,en på innerskjermene, ved full sving...det har skjedd ifølge BOS...

Men er det noen som har erfaring med dekkstøy på desse bilane? Ifølge BOS så kan dei vere litt "kilne" på dekktype/merke...Eg har som nevnt før Continental, både sommer og vinter. Sommerdekka er 18",og bråker endel...Kanskje eg hører dei godt fordi v6,er,n går stille :-)

Jeg synes alle nyere Mercedeser har mye dekkstøy, men som en kompis sa så kommer det antakelig av at alt annet har blitt mye mer stille.

Byttet nylig vinterdekk fra piggfrie Nokian (som jeg alltid har vært meget fornøyd med) til Goodyear Ultra Grip Ice 2, og sistnevnte er helt fenomenale hva gjelder støy - eller snarere mangelen på det! Jeg har faktisk aldri kjørt med dekk som støyer mindre enn disse - de kan absolutt anbefales for dem som ønsker mindre dekkstøy.

Jeg synes alle nyere Mercedeser har mye dekkstøy, men som en kompis sa så kommer det antakelig av at alt annet har blitt mye mer stille.

Byttet nylig vinterdekk fra piggfrie Nokian (som jeg alltid har vært meget fornøyd med) til Goodyear Ultra Grip Ice 2, og sistnevnte er helt fenomenale hva gjelder støy - eller snarere mangelen på det! Jeg har faktisk aldri kjørt med dekk som støyer mindre enn disse - de kan absolutt anbefales for dem som ønsker mindre dekkstøy.

Jeg har ikke erfaring fra tidligere Mercedes'er, men et problem er jo at de i alle fall på de med AMG-pakke bruker runflat-dekk. De er harde og støyer veldig. Vil nok hjelpe en del med dekkbytte for min del. Når det gjelder Goodyear vinterdekkene du nevner, så kan jeg også bekrefte det. De er meget behagelige ift. støy. Dette har også stått i tester. Et annet poeng jeg mener er viktig er at disse også gjør det brukbart på bar asfalt, mens de andre som kommer godt ut i dekktester gjerne er et lite hakk bedre på is eller lignende, men ikke så bra på bar asfalt. Her i Oslo-området er det ingen tvil om hva jeg kjører mest på...

PS: Andre ting som gjør at dekkstøy går i negativ retning er selvsagt at bilene kommer med større og større dekkdimensjoner som standard. Ta også med at man nå skal spare vekt på nye biler og dermed sannsynligvis kutter ned noe på lydisolasjon.