Jan Ivar Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Har en W211 04mod E220 cdi som røyker endel. Har gått gjennom endel forskjellig ting og hatt den inne på verksted til feilsøking osv da jeg ikke fant ut problemet. Den får vel får mye diesel, den ryker svart. Er auto gir. Problem: 1. Når jeg starter den og setter den i gir og holder på bremsen, så er det som den kjører på litt diesel (akkurat som den gir litt gass 2-300rpm øker den tipper jeg) og da røyker det svart. Noen ganger når jeg starter kan den nesten stoppe pga mangel på diesel virker det som. 2. Når jeg kjører er det verst, for eks: ligger i 70kmt og trør kickdown, så røyklegges området bak. Ei gang bilen bak nesten stoppet opp fordi den nesten ikke så noe. Virker muligens litt som i det den girer ned så forsetter dieselen og komme, så blir det diesel som ikke er brukt i det den går i gir og da forbrenner den ekstra mye. 3. Hvis jeg ligger i 70-80kmt og ca. 1700rpm. Så ligger den og "fusker" litt, den går opp og ned ca. 50rpm og det merkes. Jeg har gjort litt forskjellig med den: Ny EGR ventil LMM Renset innsugman.. 4 nyoverhalt dyser Flushet automatgir kassa Ny olje og oljefilter Nytt dieselfilteret Har sjekket får olje i slanger til intercooleren Er det noen som har hatt samme problem eller vet hva det kan være? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Undersøk om bilen din kanskje kan være chippet... Det kan også være feil på LMM og luftfilter, men siden du har skiftet så mye så lurer jeg på om du kanskje har fått kodet dysene feil? eller at det er noe annet. Hva det er er liksom litt vanskelig å si, men start med å undersøke dette, evt besvare dette. Så kan man jo også gå på med diagnoseverktøy å se på faktiske verdier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Ivar Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Den er ikke chippet, har koblet den litt til å fra får å se forskjell. LMM og filter er fine, har hatt diagnosering av dette og prøvde å bytte i tillegg. Begynner å minke på ideer her:p Har målt turboen å, den lader som den skal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Men dette er en OM646 og den har altså ingen jukseboks, da tror jeg at en diagnosetest er eneste stedet å gå, slik at man ser live verdier og kan se etter uregelmessigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson w211 Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 men du svarte ikke om du vet om dysene er kodet riktig. var det du selv som skiftet dysene eller var det et verksted. er alle delene skiftet som følge av denne feilen? ville nå uansett ha begynt med det billigste... (dvs gratis) sjekke slangene fra turbo til intercooler, og fra intercooler til insug+ alle o-ringer og pakninger imellom der. ta også å sjekk intercooler om det er noen skader der. skade på slange eller inntercooler kan skape svart røyk. det er ikke altid like lett å se skade på slangene, og en må huske på at disse slangene blir utsatt for en del trykk og de utvider seg forbausende mye under belastning. siden du har hatt av insuget og renset dette, fungerer swirl flapene? (er det noe sånt på 220 foresten ) er det noen feil koder? og er du sikker på at det er svart røyk og ikke blå røyk? uansett er det vanskelig å ta noe diagnose på nette, det beste er nok å kjøre diagnose live for å se på verdiene og analysere hva som skjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Ivar Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Jeg som skiftet dysene, dysene må kodes igjen ja. Bestille en time til uka. Alt som er blitt gjort er pga denne feilen. Har sett over de, men ikke så nøye, kan jo kikke over de bedre ja:) Swirl flappene, ja, går ut i fra det er de som sitter inntil motoren som åpner og lukker. Nei ikke noe feilkoder på det. Ja det er svart røyk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts